פרשת שבוע
-
וידגו לרוב (פרשת: ויחי)
הרב חיים ברים כ' בטבת תשע"א - 27/12/2010 03:01יעקב בדווקא נקט "וידגו", שיש בה ברכת ריבוי, אולם יחד עם זאת יש בה תמרור המזהיר ואומר שהריבוי הכמותי לא יבוא על חשבון זה האיכותי, וכיצד? "וידגו"! על ידי שיעמדו איתנים לשחות כנגד זרם החומריות והבהמיות השורר בעולם הגשמי, על ידי כן יזכו לטובה וברכה כל הימים
-
וידגו לרוב (פרשת: ויחי)
הרב חיים ברים י' בטבת תש"ע - 27/12/2009 09:32כאותה שמוצאים אנו אצל אברהם אבי אומתינו שקראתו התורה בשם 'אברהם העברי', מפני כך שכל בני העולם ניצבים בעבר אחד והוא לבדו מן העבר השני.
-
סוד ההנאה (פרשת: מקץ)
הרב חיים ברים כ"ו בכסלו תש"ע - 13/12/2009 03:02אם מפריז אדם בהנאה מסויימת, יבוא הדבר על חשבון הנאה אחרת ותגרע הימנה במקום אחר.וכשם שיש מידה קצובה להנאה כן יש כנגד זה מידה לצער. על כן, כאשר מתייסר האדם בדבר מסויים ימָנַע ממנו צער בדבר אחר שהיה עלול לבוא עליו
-
מידה ואינה מידה (פרשת: ויגש)
הרב חיים ברים כ"ד בכסלו תש"ע - 11/12/2009 03:45בסופו של דבר, רובא דרובא של מעשים, דיבורים ומחשבות שבעולם ניתנים להטותם לטוב, בכל מיני אפשרויות ואופנים, ולהביאם לידי מדרגת טוב ומועיל. ואף בדבר שאי אפשר להביא אותו עצמו אל הטוב, מכל מקום יש בו נקודה של טוב, ועל האדם להשתדל לכל הפחות ללמוד הימנה ולהקיש ממנה כיצד לרתמה אל הטוב
-
נגד הזרם (פרשת: וישב)
הרב יוסף ברוקי, ראש ישיבת 'נתיבות עולם' כ"ב בכסלו תש"ע - 09/12/2009 13:26בערב שבת קודש נעלה כולנו את הנרות. דמיון מפעים בין גיבורה היהודי של חנוכה לבין גיבור הפרשה. הקשר המשולש.
-
תורת התפארת (פרשת: וישב)
הרב חיים ברים י"ט בכסלו תש"ע - 06/12/2009 01:22קדושת ארץ ישראל דורשת מידה גדולה יותר של בהירות והבדלה, שלא לערבב קודש עם חול ושלא להמיר את המושג הנעלה הנקרא 'ארץ ישראל' כפי שתורתנו הקדושה מבינה אותו במושגים המתייחסים אל אותה פיסת ארץ אך במשמעות שונה כפי שאומות העולם רואים אותה
-
ההיסטוריה חוזרת (פרשת: וישלח)
הרב יוסף ברוק, ראש ישיבת 'נתיבות עולם' ט"ו בכסלו תש"ע - 02/12/2009 13:46גם בתקופה זו יש אחים העושים מעשי עשיו בעוד הם אחים – כופים את "דתם" ודעתם בכוח על אחיהם שומרי ברית סיני "הַצִּילֵנִי נָא מִיַּד אָחִי מִיַּד עֵשָׂו"
-
החטא והערוד (פרשת: וישלח)
הרב חיים ברים י"ב בכסלו תש"ע - 29/11/2009 01:15אדם הנקי מן החטא לא תשלוט בו שום רעה, אלא אך טוב וחסד ירדפוהו כל הימים, לפיכך ידע יעקב היטב כי אם יש לחשוש הרי שהחשש הוא מפני החטא
-
תרבות דיבור (פרשת: ויצא)
הרב יוסף ברוק, ראש ישיבת "נתיבות עולם" ח' בכסלו תש"ע - 25/11/2009 14:42"ויחר ליעקב וירב בלבן ויען...". לכאורה יעופו כאן גיצים במריבה הקשה אך לא. יעקב אומר: "מה פשעי מה חטאתי כי דלקת אחרי", ואינו מוסיף ביקורת על כוונתו של לבן להורגו
-
קשר שמימי (פרשת: ויצא)
הרב חיים ברים ה' בכסלו תש"ע - 22/11/2009 01:46"רשע וטוב לו" - לפעמים נותן השי"ת לרשע גדול בריאות ועשירות, כדי שלא יבוא עוד בתפלתו לפני השי"ת בשום פנים, כי אינו מעוניין שיפנה אליו ויבקשנו