יום שני י"א בכסלו תש"פ 09/12/2019
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

פרשת שבוע

תרבות דיבור

"ויחר ליעקב וירב בלבן ויען...". לכאורה יעופו כאן גיצים במריבה הקשה אך לא. יעקב אומר: "מה פשעי מה חטאתי כי דלקת אחרי", ואינו מוסיף ביקורת על כוונתו של לבן להורגו

הרב יוסף ברוק, ראש ישיבת "נתיבות עולם" ח' בכסלו תש"ע - 25/11/2009 14:42

"וַיִּחַר לְיַעֲקב וַיָּרֶב בְּלָבָן וַיַּעַן יַעֲקב וַיּאמֶר לְלָבָן מַה פִּשְׁעִי מַה חַטָּאתִי כִּי דָלַקְתָּ אַחֲרָי:
 
חכמינו האמונים על האזנה לצלילים העדינים ולדקויות הלשון הבחינו בשוני שבין תגובת יעקב לדברי חותנו-לבן לבין דברי דוד כאשר השופך את לבו לפני יהונתן על אביו-חותנו.

"ויחר ליעקב וירב בלבן ויען...". לכאורה יעופו כאן גיצים במריבה הקשה אך לא. יעקב אומר: "מה פשעי מה חטאתי כי דלקת אחרי", ואינו מוסיף ביקורת על כוונתו של לבן להורגו (לבן ביקש לעקור את הכל כמבואר בהגדה של פסח). ואילו כאשר דוד פונה אל יהונתן גיסו ומתלונן על שאול: "מה עשיתי, מה עווני ומה חטאתי לפני אביך כי מבקש את נפשי" (שמואל א', כ', א') - מזכיר בפיוסו שפיכות דמים, ואילו יעקב ציין רק את רדיפתו של לבן "כי דלקת אחרי", ובלשונם: קפדנותן של אבות ולא ענוותנותן של בנים.

אמנם גם כאן דוד נרדף, נאלץ לעזוב את ביתו, משפחתו, משרתו כשר הצבא וכו' בגלל שאול, אבל גם במצב זה נדרש האדם להיות במעלתו.


*      *       *

פן מאלף למדנו כאן על תרבות דיבור ונקיות הלשון. גם כאשר אתה כועס ובצדק כיעקב, עדיין עליך לשמור על לשונך לבל תתבטא בצורה שאינה הולמת. עליך לבחור במילים הפחות בוטות ומכאיבות אף כאשר אתה צודק בכל מאת האחוזים. בהיות הלשון קולמוס הלב כלשון החכם, הרי שעליה להיות נקיה ומכובדת בכל מצב. עליך להתייחס לזולת במלוא ההערכה והכבוד.

בימינו, כאשר תרבות הדיבור בשפל הדרגה, עלינו להאזין לדברים הללו, ובאם נשכיל ליישמם, נצא כולנו נשכרים.
 
שבת שלום!