יום שני י"א בכסלו תש"פ 09/12/2019
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

פרשת שבוע

מידה ואינה מידה

בסופו של דבר, רובא דרובא של מעשים, דיבורים ומחשבות שבעולם ניתנים להטותם לטוב, בכל מיני אפשרויות ואופנים, ולהביאם לידי מדרגת טוב ומועיל. ואף בדבר שאי אפשר להביא אותו עצמו אל הטוב, מכל מקום יש בו נקודה של טוב, ועל האדם להשתדל לכל הפחות ללמוד הימנה ולהקיש ממנה כיצד לרתמה אל הטוב

הרב חיים ברים כ"ד בכסלו תש"ע - 11/12/2009 03:45
מובא בצוואת הריב"ש (אינו צוואה, אלא דברי הנהגה ומוסר שנכתבו על ידי תלמידים בשם הבעש"ט). שכל דבר שנתקל בו האדם בחיי היום יום, מטרה יש בראייה זו, ובהשגחה פרטית נזדמן לו ענין זה, שבוודאי יש לו קשר אליו. לכן, אם רואה הוא ביטוי של אהבה – עליו לשעבד את מידת האהבה שבליבו לאהבת ה', וכן במידת היראה – ישעבדנה אליו יתברך לעבדו ביראה ופחד. ועל ידי שיתבונן כך בכל מידה והנהגה, יגרום שתהיה מידה זו בשעבדו אותה אליו יתברך, מרכבה להשי"ת.

הסבר הענין הוא, כי 'זה לעומת זה ברא האלקים', כלומר, בכל הנעשה בעולם אם במחשבה ואם בדיבור או במעשה, יש בו שתי זויות ראיה. אלא שכל אחד יביט מנקודת מבטו. יכול האדם לראות מעשה מסויים ולקבוע כי רע הוא, לעומתו איש אחר יוציא ממעשה זה את הנקודה החשובה לו, את נקודת הטוב, הערב והמועיל שבה, אותה יקח לו כצידה לדרך ואילו את השאר ישליך.

כן גם במחשבה או הֶרגש הניצבים לקראתו בדרך. יש מי שיאמר: הלא מחשבה של פְּסול היא, של כעס או יראה פסולה. אבל יש מי שיאמר: הנה כי כן יש בי ממידת הכעס, הבה ואשתמש בה כלפי עצמי, לכעוס על עצמי ברגע שסוטה אני במשהו מן הדרך הישרה והראויה או כלפי רשעים מפרי ברית תורה. או שברגע שמרגיש בעצמו מידה רעה, יסיק שעליו לשעבדה ואפילו להפכה לטוב.

כללו של דבר, רובא דרובא של מעשים, דיבורים ומחשבות שבעולם ניתנים להטותם לטוב, בכל מיני אפשרויות ואופנים, ולהביאם לידי מדרגת טוב ומועיל. ואף בדבר שאי אפשר להביא אותו עצמו אל הטוב, מכל מקום יש בו נקודה של טוב, ועל האדם להשתדל לכל הפחות ללמוד הימנה ולהקיש ממנה כיצד לרתמה אל הטוב. כל שכן שבשעה שאכן המידה הטובה נגלית לעין, שיש על האדם להציבה בראש מעייניו ולהשתדל להכיר בטובה שעשה עמו המקום ולהודות לו במאד על כך.

בפרשתנו נאמר (פרק מו כט): וַיֶּאְסֹר יוֹסֵף מֶרְכַּבְתּוֹ וַיַּעַל לִקְרַאת יִשְׂרָאֵל אָבִיו גּשְׁנָה וַיֵּרָא אֵלָיו וַיִּפֹּל עַל צַוָּארָיו וַיֵּבְךְּ עַל צַוָּארָיו עוֹד. כתב ברש"י "אבל יעקב לא נפל על צוארי יוסף ולא נשקו, ואמרו רבותינו שהיה קורא את שמע". וכבר תמהו רבים בהבנת ענין זה שקרא יעקב אבינו את שמע בדיוק באותה שעה. אלא כאמור, ברגע שפגש יעקב את יוסף בנו אחרי עשרים ושתים שנות הינתקות זה מזה, גאה לבו ברגשי אהבה ומיד נטלם והקדישם לאהבת יתברך.

בדרך דומה מבאר את העניין המהר"ל מפראג בספרו 'גור אריה'. שלפי שכאשר בא יעקב וראה את יוסף בנו מלך, נתמלא לבו באהבתו ויראתו של הקב"ה, איך מדותיו הם טובות ושלימות, ומשלם שכר טוב ליראיו. וזהו מדת החסידים שכאשר יקרה להם טוב מתדבקים אל הקב"ה על הטובות והאמת שעשה עמהם. וזהו קריאת שמע שבו נזכר ייחוד מלכות שמים (דברים ו, ד) ואהבתו (שם שם ה). וראוי היה לקרות קריאת שמע כאשר בא אליו יוסף אחר הצער הגדול אשר היה לו בעבורו, ועתה ראה אותו מלך, היה אוהב את הקב"ה אשר עושה לו זה, וקבל מלכותו ואהבתו ויראתו.