פרשת שבוע
"המפנה אפשרי מכל מצב"
בכל שטחי החיים פשט הרקבון. החלשים, חסרי הקשרים והכח נרמסו והושפלו, איש לא היטה אוזן לזעקתם. מערכת השלטון והמשפט נגועת שוחד ושלמונים. נשמע מוכר? הרב ברוק מדריך אתכם בנבכי הפטרת שבת חזון. מכל נקודה, גם משפל גדול - המפנה אפשרי
" רַחֲצוּ הִזַּכּוּ הָסִירוּ רעַ מַעַלְלֵיכֶם מִנֶּגֶד עֵינָי חִדְלוּ הָרֵעַ: ...
לְכוּ נָא וְנִוָּכְחָה יאמַר ה' אִם יִהְיוּ חֲטָאֵיכֶם כַּשָּׁנִים כַּשֶּׁלֶג יַלְבִּינוּ אִם יַאְדִּימוּ כַתּוֹלָע כַּצֶּמֶר יִהְיוּ:" (מתוך הפטרת שבת חזון)
התוכחה הקשה והנוקבת מפי ישעיהו הנביא נשמעה שוב ושוב בירושלים "רחצו הִזַּכּוּ הסירו רוע מעלליכם". בכל שטחי החיים פשט הרקבון. החלשים, חסרי הקשרים והכח נרמסו והושפלו, איש לא היטה אוזן לזעקתם. "שפטו יתום ריבו אלמנה" זועק הנביא. מערכת השלטון והמשפט נגועת שוחד ושלמונים, וכל מעיניהם לצבור רכוש, זיוף, הונאה, כל הדרכים כשרות.
גם עבודת ה' ירדה פלאים. אמנם עבודת בית המקדש המשיכה לכאורה כרגיל, אך עתה היה זה פולחן וטקס ללא מעורבות רגש, התלהבות ופנימיות הלב, עד כדי כך שגם על העליה לרגל שהיתה מקור להתעלות ולהתקדשות בכל הרגלים ולכל ישראל אומר הנביא "כי תבואו לראות פני מי בקש זאת מידכם רמוס חצרי". שונא הקב"ה את המנסים "לעבוד עליו".
לכאורה אין תוחלת ותקווה. מהיכן לקבל את נקודת הזינוק ולצאת מהשפל התהומי?
כאן באה לידי ביטוי טהרתה של נשמת ישראל, הנקודה הפנימית שממשיכה להיות קשורה לבורא, ומכאן מבטיח הנביא בשם ה' "רחצו הזכו, הסירו רוע מעלליכם" – בידכם הדבר. אני מוכן לסלוח. שנו דרך, עלו על המסילה, אזי אף הקשים בחטאים "השנים" – "כשלג ילבינו". לעולם לא ננעלו שערי התשובה, ויד הבורא פתוחה לקבל את בניו. כאשר ישוב המשפט על מכונו, ותחת הגזל והעושק יעשו צדקה, אזי "ציון במשפט תפדה ושביה בצדקה".
יזכנו ה' לראות בנחמת ציון וירושלים.