יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

בלימה ותנופה: נתניהו ושטייניץ הציגו את התוכנית הכלכלית

ראש הממשלה ושר האוצר הציגו לפני הצהרים את התוכנית הכלכלית החדשה לחילוץ המשק מהמשבר הכלכלי העמוק. הורדת מסים, רפורמות מבניות במשק, קידום תעסוקה למובטלים, עידוד המעסיקים, ועוד שורה של רעיונות להגדלת הצמיחה ולהפחתת הצניחה של המשק

שמואל ברזל כ"ט בניסן תשס"ט - 23/04/2009 13:21
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יובל שטייניץ הציגו היום (ה') את התוכנית הכלכלית לחילוץ המשק מהמשבר הכלכלי. במסיבת עיתונאים שקיימו במשרד ראש הממשלה אמר נתניהו, כי מדובר בתוכנית לשנתיים, שקיבלה את השם "בלימה ותנופה".
 
נתניהו אמר, כי "התוכנית מורכבת מבלמים והזנקים. העובדה שיודעים שיש מנועי צמיחה היא עצמה מסייעת מיד לבלימת הנפילה. התוכנית היא שילוב אמצעי בלימה והזנקה. ובסוף, הדבר החשוב ביותר הוא לחדש את הצמיחה. מדיניות כלכלית שמותרת לנו היא מדיניות שהופכת צניחה בנ' לצמיחה במ'. שר האוצר ואנוכי קיימנו עשרות פגישות ואנחנו עובדים יחד באסטרטגיה מוסכמת".
 
לדברי ראש הממשלה, המשק במשבר גדול מאד, אבל ניתן לחלצו מהמשבר, לשמור על מקומות העבודה ולהזניק את המשק. "הצלחנו לעשות את זה בעבר. המשק הוא כמו מטוס שנמצא בצלילה. אנו נבלום את הנפילה, ואחרי כן תהיה הזנקה כלפי מעלה. חשוב שיש טייס - בעצם שני טייסים, וכיוון פעולה - שהם דברים קריטיים. היום אנחנו מסבירים שיש עקרונות, וכך אנו מסירים הרבה אי ודאות. אנחנו משתפים גם את ההסתדרות ואת המעסיקים, וזאת גישה חדשה".
 
בטרם פירט שר האוצר את עיקרי התוכנית הכלכלית, אמר השר שטייניץ, כי ישראל נכנסת לתקופה לא קלה, שניתן להגדירה כ"תקופת חירום". "לא רק המובטלים ואנשי העסקים מרגישים את המשבר, גם כל משק בית. ננקוט אמצעים אמיצים כדי לבלום את ההאטה ואת הגידול באבטלה וכדי להגביר בעתיד הקרוב, למרות שזה לא באופן מיידי אלא תוך שנה-שנתיים, את הצמיחה, כך שנראה כבר צמיחה מחודשת וחזקה".
 
לדברי שר האוצר, המשק הישראל יצא מהמשבר חזק יותר, עם כלכלה יעילה וחזקה ועם חברה חזקה יותר. זה מחייב שותפות של כולנו. זה מחייב שילוב ידיים של כולנו ומחייב את כל הגורמים בכלכלה. יש כאן שני מרכיבים שהם אחד: בלימה - וצעדים שמבטיחים צמיחה", אמר שטייניץ.
 

הפחתת מסים וצמצום מספר המובטלים

 
בהמשך פירט שר האוצר את עיקרי התוכנית, שעיקרן הרחבת האשראי ועידוד הייצוא, בלימת האבטלה וקידום התעסוקה, רפורמות מבניות, מדיניות מסים, השקעה בתשתיות פיזיות והון אנושי.
 
בין היתר, הוחלט על תוואי מסים פוחת החל ב-2009 ועד 2016. לפי התוכנית, המס על החברות ירד לרמה של 18% בשנת 2016 כאשר המס השולי המקסימלי ליחידים יגיע ל-39% בתחילת 2016. נתניהו הוסיף, כי המס על יחידים יירד כבר ב-2010.
 
בנוסף, הממשלה תתערב באמצעות ערבויות מדינה, אי מעורבות ביחסי מלווים-לווים, סיוע לכלכלה ולתעסוקה בישראל ופיזור הערפל ויצירת וודאות, כדי להשאיר לשוק לפעול באופן חופשי בכל הקשור ליחסי מלווים ולווים. בנוסף, ערבויות המדינה למערכת הבנקאית למתן אשראי תורחב ל-12 מיליארד שקל בערבויות מדינה לצורך גיוס הון. לפיכך, אמר שטייניץ, כדי לבנקים להתחיל לגייס הון.
 
עוד נמסר, כי תוענק חבילת סיוע לייצוא בהיקף של 6 מיליארד שקל באמצעות ערבויות לצורך ביטוח סחר בהתאם לבקשתו של נציג התעשיינים, שרגא ברוש. גם הקרן לעסקים בינוניים תוכפל להיקף של 2.6 מיליארד שקל. בסך הכל, אמר שטייניץ, החבילה כולה מסתכמת בכ-20 מיליארד שקל.
 
בעניין פיטורי העובדים במשק והחשש מפני הגידול באבטלה, אמר שר האוצר כי כ-20% מהעובדים חוששים מאיבוד מקום העבודה שלהם. לפיכך, הממשלה יוצאת במאבק בעובדים הזרים. "מתוך 400 אלף עובדים זרים, 300 אלף מתוכם אינם חוקיים", אמר שטייניץ, וקרא למעסיקים לקדם מובטלים לפני עובדים זרים. בנוסף, הממשלה מתכוונת להעניק בחומרה את מעסיקי העובדים הזרים.
 
עוד הוחלט להרחיב את מס הכנסה שלילית למועסקים במשק, וכן תוקם קרן למפעלים בפריפריה, יקודמו תוכניות להכשרה מקצועית של מובטלים לתפקידים חדשים, ועוד.
 

הרפורמות במינהל מקרקעי ישראל ובמשק החשמל

 
פרק נרחב בתוכנית הכלכלית עוסקת ברפורמות במשק, בעיקר במינהל מקרקעי ישראל, בנמלים ובמשק החשמל. רפורמה, לדברי נתניהו, היא מנועה לצמיחה. "המשק שלנו הוא משק חסום. יש עדיין חסמים מרכזיים למרות שצמחנו ב-5% בשנה. אנחנו נמצאים כאן עם חסמים שאין כמעט בעולם, כשכל הצמיחה היא למרות החסמים האלו. הקפיץ הזה חייב להשתחרר. הרפורמות הללו יביאו 2%-3% בשנה. חייבים לבצע אותן - ואנחנו נעשה זאת מיד", אמר ראש הממשלה, שהוסיף, כי בכוונתו לקדם את הרפורמה במינהל, שבמסגרתה תועבר הבעלות של הקרקעות לאזרחים ויבוטלו חסמים ביורוקרטים. "איך אפשר לפתח את הפריפריה בלי רפורמה במינהל? איך זוגות צעירים יוכלו לקנות בית? חשוב לשנות את הקצאת הקרקעות", אמר נתניהו.
 
נתניהו התייחס גם לרפורמה בנמלים ובמשק החשמל, וציין כי ישנן בעיות במבנה הפיננסי של משק החשמל. "קשה לחשוב על פיתוח משק החשמל אם חוליה מרכזית ממנו תיפגע. מדובר בשינויים היסטוריים ואסטרטגיים. אני קורא להם 'פסח מצה ומרור'. עשינו את זה - שינינו את פני הכלכלה הישראלית", דברי ראש הממשלה.
 
בנוסף, יקודמו פרויקטים בתחום התשתיות הפיזיות, ובהם התחבורה, אנרגיה ומים, תיירות ועוד.