יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

דוקטרינת נתניהו

חיים טברסקי רואה בנאום נתניהו אמש, לראשונה מאז תשכ"ז, אופציה לקונצנזוס לאומי סביב תכנית מדינית

חיים טברסקי (טור אישי) כ"ג בסיון תשס"ט - 15/06/2009 11:16
נאום נתניהו אמש, יותר משהיה נאום בנוי היטב שקול ומדוד, ואף מוגש כהלכה, העניק לעם בישראל מתנה חשובה. מתנה כמוה לא קיבל מזה 42 שנים עת שחררו כוחות צה"ל בס"ד חבלי ארץ נחלת אבותינו מעול זרים.
נאום נתניהו הציב לראשונה מאז מלחמת ששת הימים, קווי מתווה ברורים וחדים להסדר שלום, או יותר נכון לומר כעת לתהליך הקמתה של מדינה פלסטינית בשטחי יהודה שומרון וחבל עזה. מזה שנים, נגררת הדיפלומטיה הישראלית אחרי יוזמות שלום כאלו ואחרות, ואחרי העמדה הפלסטינית הברורה ויצוקה שלא השתנתה מעולם.
בניגוד להליך הברור והמסודר שניהל נתניהו בשבועות האחרונים לשם קביעת המתווה שלו לשלום, עסקו ממשלות ישראל מאז ועד עתה בשליפות, בגחמות עונתיות שבאו בדרך כלל כתגובה ליוזמה פלסטינית או בינלאומית, ובנסיון לכבות דליקות, למזער נזקים ובעיקר למשוך זמן.
פה ושם נשלפו תכניות מהירות שבאו בעיקר על רקע דעת קהל מתלהמת, ללא שיקול דעת וללא תהליך קבלת החלטות מסודר, כך פינה שרון את ישובי חבל עזה ללא התחשבות בכלל בדעת הגורמים הצבאיים. פירות מדיניות זו ידועה היטב לכולנו.
לראשונה עמד אמש ראש ממשלת ישראל, והציב לפני העולם כולו, מסכת ארוגה היטב, שעונה על הצורך של הפלסטינים במדינה משלהם, שמסיימת את הכיבוש ארך השנים בשטחי יהודה ושומרון, אך מציבה מתווה ברור של סייגים והתניות, שיהוו מכאן ואילך את ליבת המו"מ המדיני.
יותר מכך, התכנית מציבה בפני העם בישראל לראשונה אולי מאי פעם, תכנית שיכולה במהותה להוות מצע קונצזואלי לרוב רובו של העם היושב בציון. הנקודות העיקריות שהציב נתניהו במתווה שלו, אחדות ירושלים, מדינה פלסטינית, פתרון בעיית הפליטים מחוץ לגבולות ישראל, אי הקמת ישובים חדשים ביהודה ושומרון, וסוגיית צרכי הבטחון של ישראל, הם כאילו שיכולות להתקבל על דעתם של רובם המוחלט של אזרחי ישראל אשר דיעותיהם סובבות בעיקרן מעל או מתחת להסכמות אלו.
גם ההכרזה כי שטח השיפוט של הישובים ביהודה ושומרון לא יורחב יותר, נעשתה בחכמה ובמהלך מתואם עם שר הפנים אלי ישי, שהכריז לפני שבוע כי ירחיב את גבולות השיפוט של הישובים ביהודה ושומרון, הכרזה שאיפשרה לנתניהו אמש להציג את החלטתו זו בדבר אי הרחבת גבולות הישובים כ'ויתור' מדיני רב משמעות ומרחיק לכת. ובכלל התיאום וההכנה שנעשו לפני הצגת הדברים לציבור, יכולים ללמד הרבה אנשים בפוליטיקה הישראלית, פרק בהלכות הכנת תכנית מדינית.
כעת, על מנת שהדברים שהוצגו בנאום זה, יצאו מכלל תכנית ויהפכו לכדי דוקטרינה מסודרת, עליהם לזכות לגיבוי רישמי ופומבי של הגופים המרכזיים בפוליטיקה הישראלית, גיבוי שנכון לעכשיו ובתקווה כי האישים המרכזיים בציבוריות הישראלית יבינו שמדובר במשהו שהוא מעבר לפוליטיקה היומיומית הרדודה, נראה כי ניתן לה. גיבוי כזה אמור להפוך את התכנית לאבן יסוד מרכזית במדיניות החוץ של ישראל, ואם היא תהיה כזו, אזי גם אוייבנו יבינו שעליהם להתפשר בתחומים מסויימים, על מנת להגשים את שאיפותיהם הלאומיות הצודקות.

  1. 2. בעניין תגובה מס'1
    ציון 15/06/2009 14:06
    זה לא תגובה, זה מאמר... יש לתת לכותב המאמר במה ראויה כמו לחיים טברסקי.כל מילה פנינה
  2. 1. תצילנה עיניים
    קבל עם 15/06/2009 12:50
    בס"ד
    הביטוי 'המומים ומזועזעים' ריצד באותיות אדומות מול עיני בקוראי את המאמר הטרי, אשר שמחתי כי הינו טור אישי ונכתב תחת 'עניות דעתו של הכותב' (עיין תמונה. אין כאן כל כוונה לערער על יכולותיו האגדיות של הכותב, או עושר דעתו, אלא התנגדות נחרצת לדעה המוצגת) ואינו מייצג באופן גורף את עמדתו של אתר הדגל של הציבור החרדי.
    האם העובדה, כי זה עשרות שנים אנו 'מונהגים' ללא מנהיג אמיתי, אלא על ידי 'נגרים' קרי: ראשי ממשלה מן הסוג הנחות יותר, אשר כל עניינם בכנסת הינו סוג הכסא, עליו מצאו מנוחתם עדן, ומיקומו, ואין ביכולתם להגות תכנית מדינית או אפילו כלכלית או חברתית, אשר תיטיב בס"ד את המצב העגום במדינתנו, ולפתע קם אחד מהם, אשר נכשל כבר פעם אחת, ומציג בפני האפרו-אמריקני שקפצה עלינו נשיאותו, תכנית בנויה לתלפיות, האם יש ללכת שבי אחר דמגוגיותיו והצהרותיו, אשר עומדות בניגוד מוחלט לדעות אלו שהעניקו לו את המנדט, גוש הימין? (במיוחד כאשר אינו עומד בראש המפלגה המנצחת! כי אם בראש הגוש הימני!)
    האם בשל העובדה, כי אכן סוף סוף מוצגת תוכנית ברורה, בעלת יעדים, מטרות וקווים מנחים ל'פתרון' בעייתנו הבטחונית, הקיומית, של יהודי ארץ ישראל (ובכוונה תחילה לא אשתמש בביטוי ה'בעיה הישראלית- פלסטינית', מן ביטוי נייטרלי אשר נוטל את כל הלגיטימיות של עם ישראל ללחום למען שבתו בשקט על אדמתו) יש להזדהות עם הדעות שאף אומרן אינו מאמין בהן ומייצגות את השמאל הקיצוני ביותר?
    לא האמנתי כי עיני הקוראות את הביטוי 'הכיבוש ארוך השנים בשטחי יהודה ושומרון' (אשר מחוור לי כי אינו ביטויו של הכותב המוכשר, כי אם שגייה במטבע לשון נפוצה מדי, אשר הגיעה מאת מרצחינו הפלשתינים וללא כל בושה התנחלה במחוזותינו דרך תנועות הזויות וקיצוניות שלא אנקוב בשמן.) זהו ביטוי שקרי, הנובע מבורות עמוקה בהסטוריה של העם היהודי! איננו כובשים! אנו עם ששב אל אדמתו, אשר נתנה לו לפני אלפי שנים בהבטחה אלוקית.
    כיהודים חרדיים, מאמינים, אשר משתדלים בכל מאודנו לקיים את התורה, אנו הקומץ היחיד אשר יכול לאחוז ב'בראשית- בשביל ראשית' ללא כל בושה. כי עבורנו ספר התנ"ך אינו מתנה ממלכתית עבור נשיאה של הגדולה במעצמות תבל, כי אם דרך חיים. ואם שם נאמר כי ארץ ישראל שייכת לעם ישראל, מי הוא זה שיכננו כובשים?
    חשוב להבהיר, כי כל בן אנוש, אשר רואה את הדם היהודי הנשפך כמים, מבין שיש להגיע לתהליך של שלום, אשר יהיה ברור, ואינו נובע מגחמות פרועות ואגוצנטריות, והתכנית המוצעת נראית ככזו, מחושבת ובנויה לתלפיות.
    התנגדותי אינה מגיעה מצד פוליטי, משום שהסכמתי נתונה לוויתורים כואבים למען נשב בשלווה בעז"ה על אדמתנו.
    אך נראה כי כאן עורבו בטעות שני נושאים:
    יציבותה של התוכנית ונחיצותה- אשר אכן נחוצה, על כל הכאב הכרוך בה, מביעה נחישות מחושבת ושקולה, וההסכמה אשר הביע לה הכותב ראויה לכל חיזוק.
    אך מן העבר השני, כלילת ביטויים כמו: 'פתרון בעית הפליטים' שהוזכר כאן (וכי אנו יצרנו אותה? וכי אנו אשמים כי כאשר הוגלינו מעל אדמתנו התיישבו עליה המוסלמים- הערבים? והרי אך טבעי כי נשוב לביתנו, והגזלן יפנה מקומו בהתנצלות!) אינה נכונה ואף לא רלוונטית.
    התכנית- נאלץ לקבלה כצורך השעה, והיא טובה כעת. ללכת לקיצוניות השניה ולשכוח את מהותה? לא.
    התנצלותי אם יצאה תגובתי חריפה מדי, הבמה כאן גבוהה מספיק כדי לקבל דעות שונות.
    ונסיים מאת נאומו של ראש הממשלה: "לא יישא גוי אל גוי חרב, ולא נדע עוד מלחמה. נדע שלום.
    אמן!