יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

סימנים מעודדים והערכות אופטימיות מביאות לגל של עליות שערים בבורסות העולם

הכלכלה העולמית מנסה לאושש את עצמה, סיכום אופטימי של ועידה ה-G20 באנגליה, הראיון המבטיח של שר האוצר האמריקאי בתקשורת, וגם עליה קלה בנתוני מכירות הרכב של חודש מרץ בארה"ב.

חיים טברסקי ט' בניסן תשס"ט - 03/04/2009 09:56

האם רגע המשבר של הכלכלה העולמית כבר מאחורינו ? הודעת הסיכום האופטימית של ראשי ה-G20 שסיימו אמש את הועידה השנתית שלהם בלונדון, אנגליה, מסמנת אופק מתבהר קמעה של המיתון הקשה הפוקד את שווקי העולם בשנה האחרונה.

בהודעת הסיכום של הועידה, מכריזים מנהיגי ה-G20 כי יזרימו עד סוף 2010 כטריליון דולר לשווקי העולם. כ-550 מיליארד דולר יועברו לקרן המטבע העולמית (IMF) ולמוסדות פיננסיים בינלאומיים נוספים, במטרה שישמשו בטוחות להלוואות גמישות בהרבה שיעניק הבנק העולמי לכלכלות המצויות בקשיי תזרים רציניים. 250 מיליארד דולר נוספים יועמדו לקרן שמטרתה הגברת כושר היצור במדינות שנפגעו קשה מהמיתון העולמי, וכתוצאה מכך הגדלת שוק העבודה בהם.

מנהיגי ה-G20 החליטו גם לקצץ באופן משמעותי את שכר הבכירים, מהלך שיחסוך 110 מיליארד דולר לכלכלות המדינות העשירות, כסף שיתועל לאפיקי תמיכה במוסדות פיננסיים ושוק העבודה.

הראיון האופטימי של שר האוצר האמריקאי טימוטי גייתנר לתקשורת ביום האחרון של הועידה, בו הוא העריך כי הרגע הקשה ביותר במשבר הכלכלי העולמי כבר מאחורינו, השפיע מיידית על הנעשה בשוק העולמי, בורסות העולם בלי יוצא מן הכלל רשמו עליות חדות של בין 3-7% בממוצע, גם הנפט זינק ב-8.8% לראשונה מזה חודשים עד למחיר של 52.64 דולר לחבית, וזאת למרות נתונים מדהימים המלמדים על עליה אדירה בהיקף מלאי הנפט הגולמי בארה"ב שהגיע בשבוע האחרון של חודש מרץ ל-216.8 מיליון חביות, נתון שלא היה כמותו מאז 1993.

הערכת כלכלני המדינות העשירות היא, כי חבילת הצעדים עליהם הוחלט בועידה, יביאו לגידול של כ-4% בכלכלה העולמית עד לסוף 2010, נתון שיביא להוספה ודאית של כ-3 מיליון מקומות עבודה חדשים.

לעומתם אצלנו, צופה נגיד בנק ישראל הפרופ' סטנלי פישר, כי המיתון בכלכלת ישראל עדיין לא הגיע לשיאו הצפוי, בדברים שנשא הנגיד אמש (ה') בכנס תאגידים של הרשות לניירות ערך, הוא קרא לממשלה החדשה לנקוט בצעדים מעשיים מיידיים על מנת לבלום את המשך המיתון הצפוי.

'עוד לא הגענו לנקודה הנמוכה ביותר של המשק במשבר הנוכחי' אמר הנגיד, הוא רמז שבכוונתו להוריד את הריבית במשק ברבע אחוז, כך שהריבית תעמוד על 0.25% בלבד. הוא קרא לציבור לתת אמון בבנקים, 'יש לנו את כל הנתונים לשוב לצמיחה כלכלית' אמר והוסיף: גם משברים מגיעים לסופם, ואסור לנו לנקוט בצעדים שיגרמו לכלכלה הישראלית נזק לטווח הארוך.

נתון אופטימי נוסף שהתפרסם הבוקר, מבשר על עליה משמעותית בנתוני מכירות הרכב בארה"ב לחודש מרץ לעומת חודש פברואר שקדם לו. חברות ג'נרל מוטורוס ופורד דיווחו על מכירה של למעלה מ-250.000 כלי רכב בחודש מרץ האחרון, נתון זה נמוך עדיין בכ-35% מחודש מרץ 2008, אך יחסית לתחילת השנה מדובר בהחלט בנתון מעודד היכול להצביע על שינוי מגמה בכלכלה האמריקאית.