יום שני י"ב באייר תשפ"ד 20/05/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

מאכל חירום חדש נמצא בידי היוצאים

כשמשארותיהם על גבם, עצרו בני ישראל לחניית ביניים ב'סוכות' שם התגלה פיתרון יצירתי להרגעת הרעב – ה"מצה". קמח ומים בלתי מוחמצים, לחם העוני שבעבר היה סמל סטאטוס למצב סוציו-אקונומי נמוך, הופך ברגע למזון משביע. כל הפרטים

מערכת 'טוג' י"ז בניסן תש"ע - 01/04/2010 14:30
במטה המצרי נתקבלו בדקות אלו עדכונים על מצב בני ישראל שעזבו לפני זמן לא רב את מצרים. השאלה מה יאכל העם בימיו הראשונים במדבר קיבלה תשובה מפתיעה: מאות אלפי בני ישראל הצועדים כעת מרעמסס, ועוצרים לזמן מה לחניה ב'סוכות', הוציאו מתיקיהם עוגות ומזון בלתי מוגדר אותו הם אופים במקום.

כזכור, הגירוש המהיר והמפתיע של פרעה, הותיר את בני ישראל המומים, מרוגשים, מופתעים, אך בעיקר נחפזים. התזמון המפתיע באמצע הלילה גרם למחסור בזמן מספק להכנת מזון לדרך. בני ישראל אף לא ניסו לאפות לחמים, אלא בטחו באלוקיהם ויצאו בלא מזון ממשי.

בשל הלחץ ליציאה מהירה וחפוזה ממצרים, בצקם לא הספיק להחמיץ ולתפוח והם הוציאוהו עמם עוד בטרם אפייתו. הבצק הזה, שדומה ללחם עוני - הנאפה כחתיכות קמח קשה שהינן סמל למצב כלכלי ירוד למדי -  הופך למאכל בלתי רגיל מסוגו, המהווה כעת את עיקר מזונם והוא מכונה בפיהם 'מצה'.

"יש לזה טעם לא רע", אומר גד בן דעואל, ילד חמד הנישא על כתפי אביו, "חבל שכל השנה אמא לא הכינה כאלו מצות טעימות". גורמים המקורבים למשה טוענים כי החוסר בזמן בהכנה מספקת נגרם בין היתר, גם בשל אמונה מועטת בקרב חלקים בעם שהתאכזבו מהבטחות השווא של פרעה במהלך המכות. לדבריהם, "המצה מסמלת את האמונה בה דברים טובים מתרחשים כל כך מהר, עד שאין זמן אפילו לדבר בסיסי כמו להכין לחם".

מרגע לרגע המצה תופסת תאוצה וניתן לומר שהיא הופכת להיות הסמל של יציאה זו ממצרים. אמנם המצות הללו משמשים כרגע לפתרון בעיית המזון והאספקה, אך עדיין ישנו חשש מתשישות בהמשך הדרך, בשל מצב אפשרי בו יאזלו המצות והעוגות כליל.