יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

אין מים במדינה? נשלם הרבה יותר כסף

ועדת הכלכלה קיימה דיון בהחלטת הממשלה להעלות את תעריפי המים כ"היטל בצורת"

שמואל ברזל ב' בסיון תשס"ט - 25/05/2009 17:06
ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה היום (ב') דיון בנושא ההתמודדות עם המשבר במשק המים והרפורמה בתעריפי המים.
 
הדיון נערך בעקבות החלטת הממשלה להטיל "היטל בצורת", בגובה של 20 ש"ח על צריכה מעל מנה ראשונית של 4 מ"ק לנפש לחודש. לפי הצעת ההחלטה, מוצע כי "כצעד משלים, במטרה לצמצם את צריכת המים במגזר הביתי למינימום ההכרחי, יש להטיל היטל מחסור על צריכת מים מוגברת".
 
ההיטל יעלה את מחיר המים במדרגת הצריכה האמורה מ-7.9 שקל למ"ק ל-28 שקל למ"ק.

מנהל רשות המים, הפרופ' אורי שני אמר בדיון, כי אם לא ייחסכו השנה 60 מיליון קוב, "יש סיכוי להפסקות מים ביישובים". שני אמר, כי "היטל הבצורת" נועד לצמצם את הביקושים למים ולא לגרוף הון על חשבון הציבור, למרות שמדובר בהכנסה נאה של מיליארד שקל לקופת המדינה.
 
מנהל רשות המים הוסיף, כי לשר התשתיות הוצעו שתי חלופות לפתרון המחסור במים: האחת כוללת ייבוש גינות והשנייה היטל בצורת. לדבריו, שר התשתיות, עוזי לנדאו, הוא זה שהכריע על היטל הבצורת. "הפגיעה בחקלאות נוראית. הורדנו 120 מלמ"ק מ-2007 ל-2009. ההורדה היא שוות ערך לצריכת מים ביותר מ-100 ישובים", הוסיף.
 
פרופ' דן מזסלבסקי, נציב המים לשעבר, טען כי יש 100 מלמ"ק מים שהולכים לאיבוד משום שהמים מתאדים מהמאגרים. בנוסף, טען מזסלבקי כי יישום של שיטה שפותחה היה מאפשר להוסיף עשרות אחוזים לגשם.
 
ח"כ דב חנין התלונן כי כל צעד שנעשה הוא צעד למחצה. "מפחידים את הציבור אך לא מעמידים לו הצעות לפתרון כגון: כיצד ניתן לחסוך במים". ח"כ ישראל חסון אמר כי ההיטל הכרחי והוא ברך על כך שסוף סוף מוצגת תוכנית לחסכון במים הכוללת דרכים לביצועה. ח"כ אלי אפללו טען כי ההיטל נועד כדי לכסות על מחסור בתקציב המדינה.

יו"ר סיעת יהדות התורה, ח"כ הרב מנחם אליעזר מוזס, שהשתתף בדיון, פנה אל נציגי האוצר ואל מנכ"ל רשות המים פרופ' אורי שני וקרא להם לחזור בהם מהחלטה קשה זו: "העלאת תעריף ג' של המים מ-7.9 שקל לקוב ל-28 שקל לקוב היא קנס לאזרחים. זו איננה התייקרות, זו ענישה. האם נשמע אי-פעם במשק שמוצר צריכה בסיסי מתייקר בבת אחת ב-350%, והסכום לא כולל מע"מ?", שאל.
 
הוועדה קראה בתום הדיון לבחון מחדש את המדרגות שנקבעו לצריכת מים, האם הצריכה שנקבעה היא ריאלית והאם תתרום לחסכון במים במגזר הביתי או שמא "היטל הבצורת" יהיה מס נוסף, כפי שטענו חברי הכנסת, ובעיקר לבחון את הדרכים ליישום הגבייה של היטלי המחסור.
 
יו"ר הוועדה, ח"כ אופיר אקוניס אמר בתום הדיון, כי יש לייעד את כספי ההיטל לטיפול במשק המים, כגון עידוד התפלה, טיוב מערכות המים לצמצום הפחת כתוצאה מבלאי בתשתיות, ועוד.

לקריאה נוספת: שערוריית היטל הבצורת - חיים טברסקי (דעות).