יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03/05/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

יש לי מושג

שיירת הדסה (הע"ח)

מי היית השיירת הדסה ולמה כונתה שיירת הע"ח?

נ. ליברמן י' באייר תשס"ט - 04/05/2009 10:00

"שיירת הדסה", אשר יצאה במהלך מלחמת השחרור לכיוון בית החולים הדסה הר הצופים, מכונה שיירת הע"ח, מפני שמנין הנרצחים בה עמד על שבעים ושמונה קרבנות.

בזמן המלחמה, ה'תש"ח, נותרה שכונת הר הצופים שבמזרח ירושלים כמובלעת יהודית בתוך שטח ערבי- לפי תכנית החלוקה אשר אושרה באו"ם בכ"ט בנובמבר ה'תש"ז- 1947, והדרך אליה היתה מסדרון הנתון משני צידיו בשליטה ערבית.

עקב הימצאותו של ביה"ח הדסה בשכונה זו, הבטיחו הבריטים, תחת לחץ אמריקאי, שיאבטחו את השיירות היוצאות לשכונה, הבטחה שלא קוימה, והשכונה, ובה ביה"ח נותרו במצור ערבי, כשהשיירות אליה מותקפות באש ערבית.

בד' ניסן ה'תש"ח 13 באפריל 1948, לאחר שנוצר בשכונה הנצורה צורך דחוף לקבלת סיוע, יצאה מירושלים שיירה אשר מנתה 105 נוסעים, והכילה ציוד ואספקה עבור הנצורים. בשיירה היה ד"ר חיים יסקי, מנהל בית החולים הדסה ורופאים נוספים בדרכם להציל חיים.

הדסה
שרידי שיירת הדסה צלם

השיירה שכללה אמבולנס ושני אוטובוסים עלתה על מוקש, כותרה על ידי כנופיות ערבים,ובמשך שעות הותקפה באש תופת, כאשר הבריטים אינם מתערבים, ואף מונעים נסיונות חילוץ.

רק לאחר שש שעות הורה הפיקוד הבריטי לשים קץ לטבח, בו נרצחו 78 יהודים.

חלק מן הנרצחים נקברו בקבר אחים בבית הקברות שבשכונת סנהדריה.

הי"ד.