שבת כ"א בתמוז תשפ"ד 27/07/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

יש לי מושג

פרקי אבות בשבת חורפית?

מנהג ידוע בכל קהילות ישראל ללמוד את מסכת אבות בשבתות הקיץ מה המקור למנהג זה? והאם באמת הוא קשור לימי ספירת העומר?

מ. פרידמן, כ"ב באייר תש"ע - 06/05/2010 12:20
מנהג ידוע ונפוץ בקהילות ישראל ללמוד את מסכת אבות בשבתות הקיץ.

מסכת אבות עוסקת בענייני בין אדם לחברו ותיקון המידות הרעות והמידות שידבק בהם האדם. מנהג זה נתון לשינויים בין הקהילות בדבר זמן לימוד מסכת אבות, ישנם הנוהגים ללומדה קודם תפילת מנחה וישנם כאלו שלאחר התפילה. ויש שנוהגים ללמוד את מסכת אבות מיד בבוקר יום השבת.

גם כלפי סדר הלימוד יש כמה שיטות. ישנם הלומדים מידי שבוע את כל המסכת וישנם שבכל שבת לומדים פרק אחד. יש קהילות שצמצמו את המנהג לשבתות שבין חג הפסח לחג השבועות בימי ספירת העומר – בהסבירם את האמרה: "דרך ארץ – קדמה לתורה" שקודם קבלת התורה יש ללמוד על עניני דרך ארץ שכן מסכת אבות כולה עוסקת בענייני מידות טובות ויראת שמים.

מובא ב"מחזור ויטרי": "במלכות אשכנז וצרפת שונין אותם בשבתות שמפסח ועד ראש השנה ומכוונין להתחיל ולהפסיק בין זה לזה משום מנהג אבותיהם בידהן והן שישה סדורים וכופלים ומשלשים לפי הצורך עד הזמן. ויש בשאר מלכויות שאומרים אותם בימות הגשמים ... ויש שקורין אותן בכל שבת ושבת".

רבים אינם יודעים ששורשו של מנהג זה והטעמים המרכזיים שקשורים בו מראים שאין דווקא כל קשר בין לימוד פרקי אבות לבין שבתות הקיץ בפרט אלא ללימוד המסכת בשבת דווקא! – בכל שבת! ותהא זו אף שבת חורפית קצרה. 

הבסיס למנהג הוא מנהג קדמון אחר לפיו אין ללמוד תורה בזמן שבין מנחה של שבת למוצאי שבת, אלא שלא רצו לבטל לימוד תורה לחלוטין לכן למדו את מסכת אבות כעין פשרה בין ביטול תורה לפי המנהג, לדברי הכתוב: "והגית בו יומם ולילה".