יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

יש לי מושג

זנב לשועלים, ראש לאריות

כובעי ה'שטריימל' וה'ספודיק' שבם מהדרים יהודים חרדיים, ברובם חסידיים את השבת מקורם בגזירה משפילה שנגזרה על יהודי מזרח אירופה בעבר.

נ. ליברמן ה' בתשרי תש"ע - 23/09/2009 06:10
כובע ה'שטריימל' ומקביליו: ה'ספודיק' וה'קולפיק' משמשים פריט לבוש חגיגי עבור יהודים חרדיים, אשר מוצאם בדרך כלל מארצות מזרח אירופה (פולין, רוסיה, הונגריה, גליציה) ומאפיינים את הציבור החסידי, החובשם בשבתות ובימים טובים וכן בשמחות.

מקור פריט לבוש זה, אשר כל מהותו מסמלת כיום שמחה וחגיגיות, בגזירה אנטישמית שמטרתה היתה: השפלת היהודים.

הגזירה ניתכה לראשונה על ראשיהם של יהודי פולין, כאשר מלך המדינה גזר על היהודים שלא עבדו בשבת לקשור לראשם זנב חיה טמאה. הראש היהודי, עטור זנב החיה, הפך את הגזירה למהות.

גזירה דומה נגזרה אף על יהודי רוסיה בתקופת הצארים, שלפני כחמש מאות שנה, (אמצע המאה ה-16 עד תחילת המאה ה-20) ובה לא הורשו היהודים לכסות את ראשם בסממן הדתי- כיפה. משום כך, נהגו יהודי רוסיה לחבוש לראשם את כובע הפרווה שאף הגויים נוהגים היו לחובשו בשל האקלים הקר, המאפיין את רוסיה (אז- ברית המועצות) ונקרא 'קוצ'מע', ומתחתיו הסתתרה הכיפה.

כבכל פריט לבוש דתי אחר, הפכו האילוצים למנהג, המאפיין את הנוהגים בו, ומשמש להם לסמל ולהדר, והכובעים נכללו בלבוש של העדות השונות, החסידיות שישבו באזורים אלו, כאשר רובן מאמצות את ה'שטריימל', ומעט חסידויות כ'גור', אלכסנדר, אמשינוב ומודז'יץ, בשל מוצאן הפולני, חובשות את ה'ספודיק', הגבוה מן השטריימל, וזול ממנו.

בניגוד לדעה הרווחת, כי השטריימל מופק רק מזנבות שועלים, וכי על מנת ליצור שטריימל אחד יש לצוד כשלושים שועלים, השטריימל וכן הספודיק מיוצרים בעיקר מזנבות החיות הפרוותיות 'סובל', 'מרדר' ,'מינק' (חורפן) ו'פישר' (משמש לייצור הספודיק) כשלייצורו של שטריימל אחד נדרשים כשבעה זנבות.

במדינות שונות בעולם נאסר על הכנסת מוצרי פרווה, על מנת למנוע הכחדת מיני חיות שונים, ובמדינות אלו עבירה חמורה ליהודי חרדי להיכנס עם 'כובע השבת' שלו.

בשנת ה'תשס"ט, 2009 הוגשה גם בישראל הצעת חוק על ידי חברת הכנסת רונית תירוש, לפיה תיאסר הכנסת מוצרים אלו גם לישראל.
בעבר נוסה ייצור של שטריימל סינטטי, על מנת לחסוך בעלויות הגבוהות, (1,200- 4,000 $) אך הופסק בשל קוצר חיי המוצר, והוא משמש רק מעטים.

ברוב הציבור החסידי נחבש השטריימל רק לאחר החתונה, כשהאדמו"ר מויז'ניץ, בעל ה'אמרי חיים'  כינהו: ה'תפילין של החתנים', ורבי נפתלי מרופשיץ דרש ראשי תיבות למילה שבת: 'שטריימל במקום תפילין'...

להבדיל, מר דוד בן-גוריון, ראש  הממשלה ושר הבטחון הראשון של מדינת ישראל (ה'תרמ"ו, 1886- 1973, ה'תשל"ג) התבטא על סמלו החגיגי של השטריימל בקרב ציבור חובשיו, כי 'יום העצמאות לא יהיה חג אמיתי עד שהחרדים יחבשו בו שטריימל.'

למרות שהשטריימל מסמל את הציבור החסידי, גם מגדולי העולם הליטאיים יש חובשי שטריימל: כגון: הרב אליישיב שליט"א, ולהבדיל בין חיים לחיים, אף מחותנו, הסטייפלר (רבי יעקב ישראל קנייבסקי, ה'תרנ"ט, 1899 -  ה'תשמ"ה, 1985).
  1. 1. נראה לי לא צנוע..
    עמי 23/09/2009 21:37
    לחבוש פרוות באלפי דולרים.. לא ברור ולא מובן למה צריך את זה.
    כנ"ל לגבי הפיאות לנשים באלפי דולרים.
    כיסוי ראש צנוע, לגברים ונשים - זו דרך התורה.