שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

יש לי מושג

אזניים לכותל

עשרות פעמים עמד הכותל המערבי בסכנת חורבן, ועמד בהן, כפי שעמד אל מול פגעי הזמן במשך כ- 2900 שנות קיומו. מהי ההבטחה השומרת על האוצר היהודי, ומה גודל חלקו, אותו איננו זוכים לראות?

נ. ליברמן י"ז בתמוז תשס"ט - 09/07/2009 10:24

הכותל המערבי מורכב מ 45 נדבכים - שורות אבנים, אשר נבנו בתקופות השונות.

לפני כ- 2,900 שנה החל הכותל המערבי להיבנות על ידי דוד המלך, אשר העמיד את הנדבכים התחתונים, שחלקם חבוי בקרקע. שלמה המלך הוסיף עליהם נדבכים נוספים בעת בניית בית המקדש הראשון, נדבכים אלו, העומדים בבסיסו של הכותל מורכבים מאבנים כבדות וגדולות, ביניהן אבן הבנין הגדולה ביותר בעולם, השוקלת מעל 570 טון (!).

כחמש מאות שנה לאחר מכן, בעת בניית בית המקדש השני, המכונה 'בנין הורדוס', בוצר הכותל המערבי, על מנת לתמוך במבנה, ונוספו לו 18 נדבכים. ארבעת הנדבכים הבאים נוספו לפני כחמש מאות שנה על ידי המוסלמים, ושבעה עשר נדבכים נוספים, עשויים אף הם, כארבעת קודמיהם - אבנים קטנות בהרבה, נוספו על ידי סיר משה מונטיפיורי, אשר 'שיפץ' את אתר הכותל לפני כמאה וחמישים שנה.

לאורך כשלושת אלפי שנות קיומו של הכותל, שרד הכותל פגעים שונים, כהבטחת הקב"ה, אותה מביא מדרש תנחומא על הפסוק בשיר השירים פרק ב', פסוק ט': "דומה דודי לצבי או לעופר האילים, הנה זה עומד אחר כותלנו משגיח מן החלונות מציץ מן החרכים" - "הנה זה עומד אחר כותלנו - אחר כותל מערבי של בית המקדש שנשבע לו הקב"ה שאינו חרב לעולם... ולמה? ששכינה במערב".

הכותל שרד כיבושים רבים, מכיבושו של  נבוכדנצאר אשר החריב את בית ראשון, החרבת בית שני על ידי טיטוס, חרישת ירושלים על ידי אדריאנוס, ובנית 'איליה קפיטולינה' על מקומה, דרך כיבושים רבים בין המאות ה-4 למאה ה-20, עד לשובו לידיים יהודיות בשנת 1967, ה'תשכ"ז במלחמת ששת הימים.

הכותל המערבי הינו המקום הקרוב ביותר להר –הבית המקודש ביותר לעם היהודי, והינו מקום תפילה להמונים, הוא נזכר במקורות כמקום שדרכו עולות כל תפילות ישראל, מפני שזוכה להשראת שכינה תמידית, כמובא במדרש רבה שמות, ב', ב': "לעולם אין השכינה זזה מן הכותל המערבי". כמו כן, מובא כי ניתן לקרוא את הביטוי 'אזניים לכותל' על הכותל המערבי, על שום קיבול התפילות ביותר במקום זה.

כיום, איננו רואים את הכותל לכל אורכו וגובהו: 489 מטרים אורך, וכ-40 מטרים לגובה, אלא רק פחות מעשרים המטרים המתנשאים מעל האדמה, ואורך של כ-60 מטרים ברחבת הכותל. עוביו של הכותל- כחמישה מטרים.

"ותחזינה עיננו בשובך לציון".