יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

יש לי מושג

באםצע הסוף

מהו ייחודה של האות ם' סופית בתנ"ך?

נ. ליברמן ב' באב תשס"ט - 23/07/2009 05:56


מתוך עשרים ושתיים אותיות לשון הקודש, חמש מהן משנות את צורתן כאשר הן מופיעות בסוף מילה, וצירופן הוא: מנצפ"ך, כאשר כתיבת האות בצורתה הסופית באמצע מילה וכן כתיבת האות הרגילה בסוף מילה, מהווה טעות, על פי כללי השפה כפי שנלמדו מן התנ"ך. עם זאת, פעם אחת בתנ"ך מופיעה אות סופית באמצע מילה, והיא בספר הנביא ישעיהו, פרק ט' פסוק ו': "לְםַרְבֵּה  הַמִּשְׂרָה וּלְשָׁלוֹם אֵין-קֵץ, עַל-כִּסֵּא דָוִד וְעַל-מַמְלַכְתּוֹ, לְהָכִין אֹתָהּ וּלְסַעֲדָהּ, בְּמִשְׁפָּט וּבִצְדָקָה; מֵעַתָּה, וְעַד-עוֹלָם, קִנְאַת ה'... תַּעֲשֶׂה-זֹּאת".
האות ם' סופית הינה האות הסופית המופיעה מספר פעמים הרב ביותר בתורה, ומופיעה בתנ"ך בהקשר מעניין נוסף, כאשר היא מסיימת מחרוזת של תשע מילים רצופות בתיאור הכתוב למנחת יעקב לעשיו אחיו בחומש בראשית, פרק ל"ב, פסוק ט"ו, בו שמונה מילים, והמילה הראשונה שבפסוק ט"ז שלאחריו: " עִזִּים מָאתַיִם, וּתְיָשִׁים עֶשְׂרִים, רְחֵלִים מָאתַיִם, וְאֵילִים עֶשְׂרִים (ט"ז) גְּמַלִּים...".