יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

אנ"ש

עצרת למלאות 39 שנים להסתלקות רבה של מקנס במרוקו

רבנים נשאו דברים בעצרת ההתעוררות במשנתו של בעל ההילולא והדבקות בהנהגתיו התרומיות

אהרן רוט כ"א בחשון תש"ע - 08/11/2009 01:01

במלאות ל"ט שנים להסתלקותו של הגה''צ רבי רפאל ברוך טולידנו זצ''ל, ראב''ד מקנס שבמרוקו התקיימה עצרת התעוררות בבית המדרש ''עטרת ברוך'' בבני ברק, הנקרא על שמו, ובראשותו של בנו, הגה''צ רבי יוסף טולידנו שליט''א.
 
בעצרת השתתפו קהל רב ובראשם רבנים חשובים. את העצרת פתח הרה''ג רבי יהודא דרעי אב''ד ורבה של העיר באר שבע, ונכדו, הרה''ג רבי שלום טולידנו, ראש ישיבת ''מאור התלמוד'' ירושלים.

בעצרת נשאו דברים הרבנים שפיארו את משנת גדלותו בתורה ובעבודת ה'. בדבריהם הרחיבו בסיפור חייו ופעליו, ושפכו אור על פעולותיו הרבות במרוקו, שם הקים מוסדות רבים: "ביקור חולים" - אשר הגישה סיוע רפואי לעניים בחינם, "דובב שפתי ישנים" - בית דפוס אשר דרכו הוציא לאור ספרים רבים של חכמי מרוקו, "שובו בנים" - תנועה לחזרה בתשובה, "מלביש ערומים"- אשר דאגה לביגוד ראוי לעניים והנזקקים, ו"מוהר הבתולות" - אשר עזרה לרווחתם של חתנים וכלות. כמו כן תיארו כיצד פעל רבות ליצירת סדרים יציבים בתחומי הכשרות, המקוואות ובית הדין, ועמד על המשמר בביצור חומת הדת של בני קהילתו, כשפועלו הייחודי היה בתחום החינוך, בהקמת ישיבה לבני הכפרים והעיירות שמסביב למקנס שלא התקבלו לישיבה העירונית אשר נתמכה על ידי "ועד העיר". רבי רפאל ברוך דאג לכל מחסורם של תלמדי הישיבה החל בביגוד ומזון וכלה בטיפול רפואי. מדי יום ביומו דרש שעורי תורה בבית מדרשו לפני כ- 150 משתתפים, ובימי שישי היה מחלק בעצמו לעניים מדמי המגבית אשר גבה מתושבי העיר ומזרז את הסוחרים לסגור את חנויותיהם מוקדם מהרגיל בלי שחס על כוחו וכבודו.
 
כמו כן סיפרו על העלייתו הפלאית לארץ הקודש, כאשר בשנת תשכ"ג, עלה רבי רפאל ברוך לארץ הקודש במסגרת השיירות החשאיות אשר הבריחו יהודים ממרוקו לארץ ישראל, והתיישב בעיר בני ברק ברחוב רוזנהיים 15 בשכונת רמת אהרון. את תפילותיו קבע בית הכנסת ''אור החיים'' ברח' רבי עקיבא. אף שלא נשא במשרה רשמית, המשיך במתן דרשות בקרב העולים ממרוקו בישובים שונים בארץ.

פעל רבות בקרב העולים ממרוקו באותם שנים תוך כדי שנדד למרחקים בתנאי תחבורה קשים לאזור הדרום והצפון בארץ כדי לדבר על ליבם שימשיכו לשמור על הגחלת והחינוך התורני לילדים הצעירים ולדאוג לרישומם למוסדות תורה בבני ברק. רבי רפאל ברוך טולידנו נפטר בי"ח בחשוון תשל"א, לאחר מחלה שנמשכה מספר שבועות. רעייתו, הרבנית רחל טולידנו ע''ה, זכתה לאריכות ימים ונפטרה לפני כ-16 שנה. בהלוויתה שהתקיימה בבני ברק השתתפו גדולי תורה ראשי ישיבות ובראשם מרן הגרא''מ שך זצ''ל.

הותיר אחריו את בנו, הרה''ג רבי יעקב טולידנו זצ''ל, ראש ישיבת ''חזון יעקב'' בצרפת, ואת יבלחט''א בנו, הגה''צ רבי יוסף טולידנו, רב קהילת קודש ''עטרת ברוך'' בבני ברק, וכן את חתנו, הגר''מ מרצבך ר''מ ישיבת פונוביז' לצעירים.

בסיום המעמד נמכרו במקום ספרי בעל ההילולא, שהשאיר אחריו ברכה, את הספר "קיצור שלחן ערוך השלם" לחכמי מרוקו. הספר דומה במבנהו לספר קיצור שולחן ערוך אך הוכנסו בו גם הלכות כמנהג מרוקו, על פי הספר כף החיים ואחרים. הספר זכה לכמה מהדורות, עד לשנים האחרונות. בספר זה מופיעים גם פיוטים שכתב, והידוע בהם הוא הפיוט ' אשורר שירה לכבוד התורה', אשר נפוץ מאוד בקרב עדות המזרח גם כיום.

כל העולם כולו
חתימת יד קדשו [צלם]

בבוקרו של יום ששי, לאחר תפילת שחרית, עלו המונים להתפלל על קברו בבית החיים פונוביז' בסמוך לקברו של מרן בעל החזון איש זצ''ל.