יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

פרשת שבוע

ואם המוסלמים יהיו טובים? ה' יבחר בם?

ברגע שאומה שלימה משפרת את מעשיה ונוהגת על פי הקודים האלוקיים, האם ישנה אפשרות שהקב"ה יבחר בה על פי מעשיה? הרב ברוק מסביר מדוע אפשרות שכזו היא היפותטית לגמרי

הרב יוסף ברוק, ראש ישיבת 'נתיבות עולם', ט"ז באלול תש"ע - 26/08/2010 10:49

"אֶת ה' הֶאֱמַרְתָּ הַיּוֹם לִהְיוֹת לְךָ לֵאלֹקִים וְלָלֶכֶת בִּדְרָכָיו וְלִשְׁמר חֻקָּיו וּמִצְוֹתָיו וּמִשְׁפָּטָיו וְלִשְׁמעַ בְּקלוֹ: וַה' הֶאֱמִירְךָ הַיּוֹם לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר לָךְ וְלִשְׁמר כָּל מִצְוֹתָיו:"
 
ההתמסרות והדבקות ללא תנאי של עם ישראל בקב"ה, זוכה להנהגה מקבילה – בחירה ללא תנאי של העם כעמו הנבחר. אותה הבטחה שנאמרה למשה בטרם ניתנה התורה "והייתם לי סגולה מכל העמים" (שמות י"ט, ה') מקבלת כאן משנה תוקף טרם כניסתם לארץ – "וה' האמירך היום להיות לו לעם סגולה" (דברים כ"ו, י"ח), לאמר בכל מצב לא תבוטל בחירת עם ישראל כעמו הנבחר של הקב"ה. וכך מבקש משה רבנו לאחר החטא הנורא של העם בעגל "ונפלינו אני ועמך מכל העם אשר על פני האדמה" (שמות ל"ג, ט"ז), ובלשון המדרש, בקש משה שלא תשרה שכינה על אומות העולם, ונענה לו הקב"ה.

ואכן גם כאן עומדת בעינה הבטחה זו.

ועל כן אותן דתות שהתיימרו לדבר בשם ה' כאילו החליף הקב"ה את עמו, שקר בפיהם, וגם אם אומה מסוימת תיטיב מעשיה, לא יבחר בהם הקב"ה כעמו, וכשם שאין התורה מוחלפת גם עם ה' לא יוחלף באחר.

וכבר עבר על האומה מה שעבר לאורך כל הדורות, אך נשארנו דבקים בבורא. וכך אמר דוד המלך "כל זאת באתנו ולא שכחנוך ולא שקרנו בבריתך" (תהילים מ"ד, י"ח) - הברית אשר נכרתה בין העם לבוראו לא תופר לעד.

אדם המתבונן בדברים אלה, לבו מלא שמחה וגאווה (רצויה) על אשר מכל מיליארדי באי עולם זכה הוא להיות מבני עם ה'. גם אם קשיים עוברים עליו, לא ישנו את מבטו ומעמדו, נבחר של בורא עולם.
 
שבת שלום!