שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04/05/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

הצעת חדשה מסבא"א לאיראן: להעביר האורניום האיראני לטורקיה

לאחר שדחתה את ההסכם להעברת האורניום להעשרה ברוסיה ובצרפת, הצעה חדשה: להעביר האורניום לטורקיה

איתן פריד כ' בחשון תש"ע - 07/11/2009 21:38

מסכת ההיתולים של איראן במדינות העולם המערבי והסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בראשן לא נגמרת, והגיעה לשיאה, כאשר איראן הודיעה שאינה מוכנה לתנאי הבסיס בהסכם שגובש מולה בנושא תוכניותיה הגרעיניות, לפיו תעביר 1,200 ק"ג  אורניום למדינות אירופה, ובתמורה תקבל דלק גרעיני לניסויים. כעת מנסה ראש הסבא"א, אשר תחת חסותו נכתבו טיוטות ההסכם להביא לפשרה נוספת מול איראן והמערב, והיא: העברת האורניום האיראני למשמורת בידי ידידתה הישנה – חדשה של איראן: טורקיה.


ראש הסבא"א, דוקטור מוחמד אל-בראדעי בראיון לתכנית טלוויזיה בארצות הברית, בו ציין כי לדעתו ממשל ארה"ב לא יתנגד להצעה: "ממשל אובמה מרגיש מאוד נוח עם הרעיון החדש," אותו מגדיר יו"ר הסוכנות כזה שיוכל לפרוץ את "המבוי הסתום עם איראן, ויקדם את ההסכם עימה". בראדעי ציין, כי "לאיראן יש אמון רב בטורקיה", ואכן בזמן האחרון, לעומת ההתרחקות הבלתי מובנת שמתעקשת טורקיה ליצור כטריז בינה ובין ישראל, מדגיש ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, את האחווה הקיימת בין ארצו לבין איראן, בנשיאותו של הצורר, מחמוד אחמדינאג'ד.


מוקדם יותר היום (שבת) הסיר ראש הוועדה לביטחון לאומי של הפרלמנט האיראני, אלדיין בורוג'רדי, את המסווה, ואמר סוף סוף מפורשות את אשר היה צפוי, כי איראן אינה מוכנה להעביר את האורניום שברשותה לידי מדינות אירופה לא בבת אחת ולא באופן הדרגתי, בורוג'רדי אכן ציין בדבריו כי ראש הסבא"א רוקם הסכם חילופי, אשר נידון כבר בעבר אולם נדחה בידי איראן.


 "אין לנו שום כוונה לשלוח אפילו חלק מ-1,200 קילוגרם האורניום שברשותנו לגורם חיצוני, כדי לקבל דלק גרעיני", ציטטה  סוכנות הידיעות האיראנית איסנ"א את ראש הוועדה לבי"ל של איראן "האפשרות כלל לא נשקלת - לא העברת האורניום באופן הדרגתי ולא במשלוח אחד. כעת אנחנו חושבים כיצד להשיג דלק, ושליח איראן לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית כבר בודק את הנושא".


לדברי בראדעי הרעיון החדש עדיין לא קבל את הסכמתה של טורקיה, משום שלא הועבר אליה לאישור, כך טען גם שגריר טורקיה באו"ם, שאמר כי אינו מודע לכל תוכנית חדשה שהוצעה. התכנית עדיים לא קבלה את אישורה של איראן, ולדברי היו"ר איראן נתונה ללחצים מצידו להגיע להסכם: "אני נמצא בקשר עם טהרן מדי יום, הם רוצים להשאיר את החומר בשטח שלהם, אבל אמרתי להם שביטול ההסכם עלול לגרום למשבר. אנחנו צריכים להוציא את החומר החוצה, כדי למנוע מהם לפתח נשק גרעיני מחר".


עד מתי ימתינו מדינות המערב למשחקי הליצנות של איראן ומתי תפקע סבלנותה המהוסה של ישראל? כרגע, אין לדעת.