יום שישי י"ז באב תש"פ 07/08/2020
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

יש לי מושג

מת חי

האיבר היחיד בגוף האדם, אשר ביכולתו להמשיך ולפעול דקות ספורות לאחר המוות של המוח הינו הלב, עובדה אשר הביאה לחילוקי דעות רבים בענין תרומת איברים.

נ. ליברמן כ"ט באב תשס"ט - 19/08/2009 06:07
האיבר היחיד בגוף האדם, אשר ביכולתו להמשיך ולפעול דקות ספורות לאחר המוות של המוח הינו הלב, עובדה אשר הביאה לחילוקי דעות רבים בענין תרומת איברים.

על פי ההלכה היהודית, תרומת איבר מן החי, באופן שיביא לקיצור חיי התורם אסורה, ותרומת איברים מותרת רק בתנאי שעקירת האיבר אינה מביאה לקיצור חיים, או שהתרומה נעשית לאחר מוות מוחלט של התורם, על מנת להציל חיים.

במקרים של תרומת לב, יכולה התרומה להתבצע רק לאחר מוות מוחי של התורם, כשליבו עדיין פועם, אך אינו מזרים דם למח. במקרה שכזה, מימד הזמן הינו מכריע ביותר לגבי סיכויי הצלחת ההשתלה בגוף הנתרם, סיכויים העומדים ביחס הפוך לאורך הזמן שבין המוות להשתלה.

משום כך, רגע המוות, שממנו ואילך יוכלו ליטול את האיבר מן התורם, הינו קריטי לגבי תרומת האיברים, ובקביעתו, שיטות שונות.

מבחינה קלינית נקבע רגע המוות עם המוות המוחי, המכונה מוות קליני, בו פוסק המח מלשדר אותות חשמליים למערכת העצבים, ואינו פוקד יותר על אברי הגוף לפעול. מבחינת ההלכה לא כך הוא, ורגע המוות נקבע רק לאחר שהלב מפסיק לפעום, מוות המכונה לבבי / נשימתי. העובדה, כי הלב עדיין ממשיך לפעום אף לאחר שהמח נדם מסמנת חיים, ומשום כך לפי ההלכה אין לעקור כל איבר שיקרב את מות הלב, אף במקרה שכבר הוכרז מוות מוחי, אף אם הנשימה מתבצעת מכח מכונת לב - ריאה, או קוצב לב.

משום שהרפואה מחשיבה את פעימות הלב לאחר המוות הקליני כפרכוסים בלתי רצוניים, אשר אינם מעידים על חיות הגוף, ואילו ההלכה כן מחשיבה אותן כסימן חיים, וכן משום שאף בספרות הרפואית מצויינים מקרים נדירים של תחיית המח והמערכות כולן לאחר המוות הקליני, התגלעו חיכוכים רבים בין מערכות הרפואה לפוסקי ההלכה בנושא זה.

לדעת הגאון רבי יוסף שלום אליישיב נפסק, כי אין ליטול איבר ממי שמוחו מת לגמרי, אך ליבו עדיין פועם ונשמה באפיו. דעת הגאון רבי שמואל הלווי וואזנר הינה כדעת הרב אליישיב, בנוסף להסתייגותו המובעת בדבר התערבות בני האדם במעשי הקב"ה.

הלב פועם בממוצע במשך כל חיי אדם שלושה מליארד פעמים, בהן הוא שואב מאתיים אלף ליטרים של דם.

גודלו של הלב הינו כגודל אגרוף, ומשקלו, 285 גרם אצל הגברים,  ו-225 גרם אצל הנשים, לעומת משקלו של המח, שהינו פי 1.125 בממוצע מזה של הלב, ועומד על 1.43 ק"ג אצל הגברים, ו-1.27 ק"ג אצל הנשים.