יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

יש לי מושג

איפה אדגרדו?

במשך ההיסטוריה נחטפו ילדים יהודים רבים על ידי הנוצרים והשתמדו על כורחם, מבין ילדים אלה מפורסם הילד אדגרדו שנחטף באיטליה בעודו בן 6 והפך כשגדל למסיונר.

נ. ליברמן ד' באדר תשס"ט - 28/02/2009 10:00
חטיפת ילדים והטבלתם לנצרות אינה נחלת העבר, אלא התרחשה גם בסוף המאה ה-19 באיטליה.

ב-24 בינואר 1858- ט' בשבט ה'תרי"ח, נחטף מבולוניה שבאיטליה, אשר הייתה חלק ממדינת האפיפיור באותו הזמן- אדגרדו מורטארה (1851- ה'תרי"א - 1940- ה'ת"ש) בנו בן השש של סוחר יהודי, על ידי משטרת האפיפיור שטענה כי הילד נוצרי.

בהיות אדגרדו בן שנתיים, בזמן מחלה קשה הוטבל הילד לנצרות על ידי המשרתת הנוצרית. ההטבלה נעשתה,כמובן, ללא ידיעת המשפחה מתוך אמונת המשרתת כי בכך תציל את הילד, וכאשר הגיע לגיל שש נחטף ממשפחתו על ידי משטרת הוותיקן בתואנה שהינו נוצרי.

הכנסייה צידדה במעשה זה, וטענה כי במקרה של סכנת חיים מותר להטביל ילד לנצרות אף בניגוד לרצון ההורים.

החטיפה עוררה סערה רבה בקרב יהודי אירופה, וכן בחוגים ליברליים באירופה ובארצות הברית, אשר הביעו מחאה רבה נגד הכנסייה.

כל מאמצי המשפחה להשיבו לחיקה עלו בתוהו, ואף שתדלנותו של סיר משה מונטיפיורי, אשר יצא לרומא בשנת 1859- ה'תרי"ט על מנת לשחררו נדחתה על ידי האפיפיור פיוס התשיעי.

גם מנהיגי עולם הביעו מעורבות בעניינו של אדרגדו, ביניהם- נפוליון השלישי מצרפת, הקיסר פרנץ יוזף הראשון מהאימפריה האוסטרו-הונגרית, וכן נשיא ארצות הברית יוליסס ס. גרנט, אשר שלח בקשתו לאפיפיור לשחרור אדגרדו- ולא זכה למענה.

רק בשנת 1879- ה'תרל"ט בהיותו בן 28, הורשה לחדש את קשריו עם משפחתו.

ב-1940, ה'ת"ש מת אדגרדו מורטארה במנזר בלגי, לאחר שפעל כמיסיונר בגרמניה ובניו יורק, וקיבל את התואר "מיסיונר אפיפיורי".

ישנן גרסאות הטוענות כי מבית האפיפיור עצמו חטפו את הילד והוא גידלו כבן.