יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

חיים טברסקי

טסים בעמידה

מה יגידו אם ביבי יטוס בעמידה? חיים טברסקי מנסה להבין למה העם בישראל לא רוצה יותר שלום, איך אריתראה הפכה לסודן, ולמה אין עצרות תפילה בכל יום ובכל פינה

חיים טברסקי כ"ה בחשון תש"ע - 12/11/2009 11:16
המזרח התיכון או בעצם העולם כולו כמרקחה, סכנת השמדה פיזית מאיימת שוב על הקיבוץ היהודי הגדול בארץ ישראל. העולם כולו – כולל אלו הנחשבים לידידי ישראל באופן מסורתי, מפנים לנו כתף קרירה במיוחד. הציבור אדיש, כולל הציבור החרדי שהיה אמור לכאורה לנסות ולבקוע רקיעים אל מול פני הסכנה. והעיתונאים? הם עסוקים בבדיקה קפדנית של תנאי התעבורה של ראש הממשלה לוושינגטון, ובעוד מגוון קמפיינים המיועדים להסיט את דעת הקהל ממה שמתרחש באמת.
את האדישות של הציבור קשה להסביר, אלא אם כן נניח שעם ישראל מורגל בניסים ומעדיף להסתמך על כך שהם בוא יבואו. נכון שמאות ואלפי ניסים מהלכים שכאלו הסתובבו ועדיין מסתובבים בינינו בשבעים השנים האחרונות, רק בל נשכח! כי שישה מיליונים לא היו באותו הנס.
בקריאה – אפילו שטחית – של הארועים בשנים שקדמו למלחמת העולם השניה – שואת העם היהודי, אתה מתקשה למצוא התייחסות לעניין אחד שכל כך זועק בחסרונו מן הספר. יעקב אבינו לימד את עם ישראל לדורות להתארגן תמיד לדורון, לתפילה ולמלחמה. איננו רואים כל התייחסות לעצרות תפילה המוניות בשנים ההם, להזעקה שנועדה לשבור את חומות האדישות של היהודים בעת ההיא. תמיד היו יוצאים מן הכלל, וזקני ארץ ישראל עדיין זוכרים היטב את מסעו רווי-ההוד של האדמו"ר רבי אברהם אלימלך מקארלין הי"ד, שכיתת רגליו לכאן ערב פרוץ המלחמה בנסיון מודגש לעורר רחמי שמים על העם היושב באירופה. גם עצרת התפילה שארגן כ"ק האדמו"ר בעל ה'אמרי אמת' מגור זצ"ל בבית הכנסת של רבי יהודה החסיד בירושלים, היתה נקודה אחת מתוך רבות אחרות שחסרות לנו, וגם היא באה רק לאחר שההשמדה החלה והשטן יצא בדרכו להשחית.
בתוך כל הקלחת שאופפת אותנו בימים האלו, בתוך ההתעסקות האובססיבית במסקנות דו"ח גולדסטון, ברשיונות העבודה של המוני האפריקניים המציפים את ישראל, או בתנאי הטיסות של ראש הממשלה. וגם, לרבות העיסוק המוגזם במעליות השבת ודברים כיוצא באלו. בתוך כל זה חסרים לי מאוד ההתייחסות של העם היושב בציון, על רבניו ומנהיגיו לסכנה הקיומית הנשקפת לפתחנו.
   * * *
שלוש נקודות ראויות לדעתי להתייחסות בסיומו של שבוע זה.

1. דו"ח גולדסטון ותרומתו לתהליך השלום במזרח-התיכון

מחבר הדו"ח, יהודי עלוב-נפש שאת מירב שנותיו היפות עשה בשבתו כשופט דרום-אפריקאי בתקופת חוקי האפרטהייד הגזעניים - לפיהם שפט. ועם זאת אינו מתבייש להטיף מוסר לאחרים, ומצהיר מעל כל במה מזדמנת, כי הדו"ח שחיבר נועד בראש ובראשונה להיות תרומתו הצנועה לקידום תהליך השלום במזרח התיכון. הוא לא טורח להסביר לנו בדיוק איך ולמה יתרום הדו"ח הזה לתהליך הפיוס ההיסטורי, אבל הוא בטוח שכך יהיה.
לעומתו, בתמימות אירופאית אופיינית, לא מבין שר החוץ של צרפת מר ברנארד קושנר, איך זה ששמאלני ישראל נאלמו לפתע דום, ומצהלות השלום בכיכרות נדמו, גם בתקופת פסטיבל ה'אבל' השנתי הנהוג במחוזותינו בחמש-עשרה השנים האחרונות.
התשובה, רבותי, כרוכה זו בזו. גם אנשים מסוגו של כותב השורות, הנמנים על השדרה המרכזית בקשת הדעות של החברה הישראלית, ומאמינים בכל נפשם באי-חוקיותו של המשך הכיבוש של השטחים משנת תשכ"ז, ובחוסר התועלת וההגיון הבסיסיים בהמשך החזקתם  והשליטה הכפויה בעם אחר שחפץ לנהל את חייו בעצמו – וזו זכותו המליאה והלגיטימית. גם אנשים מהסוג הזה, ואולי דוקא הם, ציפו ממנהיגים מסוגו של מר קושנאר ומאנשי מצפון מסוגו של מר גולדסטון, לתגובה חריפה ואלימה הרבה יותר למתקפת הטרור של חיבזאללה בקיץ תשס"ו, ולמטחי הטילים הבלתי פוסקים של הפלסטיניים על ישובי הדרום, במיוחד מאז ולאור פינוי ההתיישבות היהודית ברצועת עזה בקיץ תשס"ה.
אנשי השלום, מוכנים לויתורים כואבים וקשים, והתנתקות מחבלי ארץ אבות הם קשים גם למי שחושב שאחיזתנו בהם בכח אינה נכונה. אך הם מצפים מהעולם לקבל גיבוי מוחלט ובלתי תלוי לריסון כל פעולת טרור היוצאת משטחים מפונים אלו. השקט והאלם שאחזו במנהיגי העולם אל מול מטחי הטילים שספגו אזרחים תמימים דבר יום ביומו, הם האחראים הישירים והבלעדיים לכך שהרבה אנשים בישראל אינם מאמינים יותר – לפחות כרגע – באפשרות של פינוי עוד שטחים כבושים. הדו"ח של גולדסטון הוא כבר אבן הגולל על כל מאמץ לשכנע את הציבור הישראלי להסכים לויותרים נוספים בתחום זה.

2. העובדים הזרים

מתקפה אגרסיבית במיוחד של ארגוני זכויות אדם בגיבוי מלא של התקשורת, נועדה להפעיל מכבש לחצים בלתי-עביר על מקבלי ההחלטות בישראל, במטרה לאפשר לרבבות העובדים הזרים והשוהים הבלתי חוקיים בישראל להשאר כאן ועכשיו, להמשיך ליהנות מכל היתרונות שמספקת להם מדינת ישראל כמדינת רווחה (או מה שנשאר מזה) וזאת למרות שמדובר במעשים המנוגדים בתכלית לחוק.
הנימוק הכבד ביותר במסגרת מאבק זה, נימוק שקשה לכל יהודי להתעלם ממנו, הוא הסכנה בה נתונים הפולשים האלו בארצות מגוריהם, ממנה הם נמלטו ואליה הם חוששים לחזור. נימוק זה שמעלה מיד בלב כל יהודי אסוסיאציות קשות מימים אחרים ולא רחוקים, ממיס כמעט מיידית כל תחושה אחרת שמנסה לעורר את אי-ההגיון שבהצפת הארץ באוכלוסיה זרה ומנוכרת כאילו לא די לנו כאן במקור כאלו.
אלא, שבדיקה שערך כותב השורות בתקופה האחרונה בקרב ארגונים המתעסקים בתחום מעלה נתון מפתיע, לפיו, רוב העובדים הזרים הפולשים מסיני לישראל, אינם מגיעים כלל מאיזורי הקרבות וטבח העם בדרפור הסודאנית, (בו בחר מר גולדסטון שלא להתעסק) אלא מאריתראה הסמוכה, שאמנם איננה מדינת רווחה ועושר, אך סכנה כלשהיא אינה מרחפת עליהם שם, וכל מטרת הגעתם הנה בדרך לא דרך היא רק לשיפור תנאי החיים שלהם.
היה מעניין לו אחד מנציגנו החרוצים בכנסת יפנו שאילתה לשר הפנים, בתקווה לדלות את הנתון המעניין הזה. כמה מתוך ה'פליטים' הנקלטים בישראל, הם אכן 'פליטים' מאזורי מלחמה, ולא משפרי איכות חיים גרידה. התשובה – אם תהיה אמיתית – תפתיע רבים.

3. תנאי הטיסה של ראש הממשלה

העיתונאים המסכנים, שאינם יודעים טעם מלון מהו, וכל חייהם מתבזבזים עליהם בטיסות במחלקות נוסעים צפופות, יוצאים מגדרם על מנת לפקח שחלילה וחס ראש הממשלה מר בנימין נתניהו לא יבזבז את כספי הציבור במסעותיו בעולם.
ראש הממשלה יוצא לעולם כיודע לכולנו, למסעות בילוי והנאה, (ציני, ציני) ובמקום להכין את עצמו היטב למרות החשובות העומדות בפניו, עסוקים הוא ולשכתו בהבטחה שתנאי הטיסה לא יחרגו מה'נורמות' שקבעה להם התקשורת.
מבחינת העיתונאים, הרי שעדיף היה שראש הממשלה ישרך את דרכו לוושינגטון באורחת גמלים, או בכדור פורח. זו הדרך הכי זולה וגם הכי מרתקת שיכולה להיות לעדת העיתונאים הנלוים בדרך כלל למסעות אלו. אך אם למצער יחליט מר נתניהו בכל זאת להשתמש בכלי התעבורה המודרני הנקרא מטוס, הרי שעליו לעשות זאת בתנאים מינימליים במיוחד. שתיה חריפה שמוגשת בכל מחלקת עסקים ממוצעת מוגדרת כ'בר משקאת חופשי נוצץ ומנקר עיניים'. הסרטים שמוקרנים במילא בכל טיסה לדאבונינו הופכים להיות 'מערכת קולנוע ובילוי לאורך הטיסה'. והארוחות המוגשות לכל ציבור הנוסעים הם 'שלוש ארוחות מותאמות בהגשה אישית'. על הפריבלגיה שכל אחד מאתנו ומהם מרשה לעצמו לטוס ישירות מישראל לארה"ב, כמובן שעל ראש הממשלה לוותר מראש, כי זה יעלה כך וכך לקופת המדינה. ואם הוא ינסה לנצל את חניית הביניים שנכפתה עליו לביקור מדיני בצרפת, מיד ירמו הכל גבה אל הפמליה ש'כופה את עצמה' לפגישות מדיניות ו'חסרות תועלת' עם מנהיגי העולם.
די קשה לי עם העובדה שאני יוצא להגנתו של האיש שפגע יותר מכל אחד אחר בעולם הישיבות ובכיס של המגזר החרדי, בשבתו כשר האוצר. אבל את מחול הצביעות הבלתי-מרוסנת המתנהל סביבו מאז הבחרו לתפקיד, קשה לעכל, קשה.
בקיצור, גם אם יחליט מר נתניהו לטוס בעמידה. ימצא כבר מי שיגדיר כ'טיסת מותרות במתכונת אימון כושר רהבתנית'. הם – העיתונאים, שבוחנים כל הוצאה ציבורית שלו בזכוכית מגדלת, הם הלא מקפידים תמיד לטוס בעמידה.
  1. 5. הערה להערה
    קבל עם 15/11/2009 10:10
    אינך יודע היכן לקחתי דברי? בדיוק מהיכן שאתה לקחת אותם.
    תורתנו הקדושה.
    רק משם ניתן לשאוב עובדות ודעות.
    דבריך רק חיזקו את טענתי, שגם הכיבוש הראשון למעשה לא היה כלל כיבוש כי אם השבת שטחים שהובטחו בזכות ראשונים.
    אנו כחרדים - הציבור היחיד שיכול לטעון לזכות ריבונית על הקרקעות בשל חוקי התנ"ך. מפני שאנו מאמינים ומקיימים את כולו ולא מקצצים מכאן ומשם ובוררים רק מה שנחמד לנו.
    ולגבי הוויכוח הקבוע - אני מנסה אחת ולתמיד להביא להסכמה כי דברי תורתנו, למרוצת שהיא עתיקת יומין, עדיין משפיעים, באורח פלא, גם על ההתנהלות ההסטורית של ימינו.
    התורה העניקה לנו את א"י וזהו. ואינני מתכוונת כרגע לארץ ישראל השלימה, מה שיגיע רק בעת גואל צדק, אלא לוויכוח האידיאולוגי הבסיסי, האם בבחינה מול מישור הזמן אנו הכובשים או הנכשבשים.
    ללא קשר לימין או לשמאל, יש להתייחס לעובדות כפי שהן, ומשם לצאת לדרך.
  2. 4. הערה לקבל עם
    דב גלנס 14/11/2009 18:00
    איני יודע על מה הנך מבסס את דבריך, אולם הכיבוש מהכנעני נבע גם מזכויות ראשונים. הכנענים כבשו את הארץ לאחר ההבטחה שניתנה לאברהם "לזרעך אתן את הארץ הזו" - כך לפי רש"י.

    בקשר לוויכוח בין הקבוע בין קבל עם לחיים טברסקי, לא נותר לי אלא לעמוד מהצד. בעוד שאני איני בטוח לא לכאן ולא לכאן.
  3. 3. לרב זינגר
    קבל עם 13/11/2009 12:48
    תגובתי לא נבעה מרגש.
    היא נבעה מעובדות מבוססות שניתכו ברגש.
    לעומת תגובתי וגם המאמר, תגובתך, לעומת זאת היתה מלאה בהגיון חד וצודק.
    אמרת בדיוק את שאמרתי אני. אינני סבורה שמותר לדחוק אנשים וילדים בכוכים חסרי תנאים רק כי אבותיהם כבשו את אדמתנו והם נהולדו כאן. משתי סיבות:
    א'. זה לא מוסרי ולא הוגן.
    ב'. זה מה שהופך את אותם כוכים לקיני צרעות חבלניות ומפתח שנאה כלפינו.

    ציינתי בתגובתי כי אינני מתכוונת כלל להמשיך השליטה בערבים. אין צורך ולא טעם בכך.
    הכל שריר וקיים. יתכן כי מתוך ראייה מפוקחת של חכם ולא צודק עלינו לוותר על שטחים. בזאת צריך לדון ואינני הולכת עם 'ראש בקיר', סוף העולם ימינה.

    אבל אתה, לעומת כותב המאמר, לא כתבת כי אנו הכובשים, כי אנו לא.
    זכות הבסיס שייכת לנו ולא נהיר לי מדוע כשטוענים על זכותנו בארץ מייד משייכים זאת לעמדות ימניות.
    אלו עמדות נכוחות, הגיוניות ואמיתיות, ללא כל הקשר פוליטי. ניתן לנהל דיאלוג אף אם היפותטי, על העברת שטחים וכו', אך על בסיס נכון.
    זה הכל.
    אנחנו היינו כאן, זכות הבסיס היא שלנו.
    רק מכאן ניתן להתקדם ולא להתבלבל עם עובדות לא נכונות.
    שבת שלום ומבורך
  4. 2. לקבל עם
    ישראל זינגר 13/11/2009 11:46
    הטענות שלך מאוד מעניינות אך הם באות מהרגש, והרגש של כל יהודי הומה אל מול אדמת הקודש של ארץ אבותינו, אני בטוח שגם כותב המאמר אוהב את ארץ ישראל לא פחות ממני וממך.
    הבעיה היא שהיום יושבים בשטחים אלו מיליוני ערבים שאנו לא יכולים לשלוט בהם לאורך זמן בלי לתת להם זכויות אזרחיות. אין מצב כזה, לפחות עד לרגע שיבוא המשיח. ומשכך, עלינו להחליט בין 2 אפשרויות, האם אנו מעוניינים לתת להם זכויות אזרחיות שוות כתושבי הארץ הזו, צעד שמשמעותו המיידית היא איבוד השלטון היהודי בארץ ישראל, מאחר והערבים הם כמעט מחצית מקולות המצביעים בארץ ישראל כולה. או להיפרד בכאב מהשטחים המיושבים בערבים ולתת להם להקים שם מדינה לעצמה, כך תיוותר ישראל מדינה יהודית עם רוב מוצק לאורך ימים.
    מאחר ואופציית הגירוש של הערבים אינה עומדת על הפרק לפחות באופן מעשי לעת הזו, הרי שעליך לבחור בין 2 האופציות שהזכרתי. כאשר כותב המאמר בחר בחכמה באופציה השניה, שתבטיח לפחות את קיומו העצמאי של הקיבוץ היהודי הגדול בארץ ישראל, בעוד האופציה הראשונה מטילה נתון זה בספק גדול.
    שבת שלום.
  5. 1. איזה נס שהצלחתי לבלוע
    קבל עם 13/11/2009 02:13
    רק חבל שהיה עלי לטעום את הטעם המר הקבוע הנלווה למאמריו המושלמים בזרימת כתיבתם ובעושר ידעם (ידע שלהם, כאילו...) במאמצי להמשיך לקרוא את המאמר, נוטף הצוף ההגיוני ורצוף מהלך מעניין ושזור להפליא, אך לזאת זכיתי רק לאחר שעובדות לא נכונות, המתיימרות להציג עצמן כבסיס הגיוני ומעוגן הסטורית לדעות קיצוניות, נוגדות כל נכונות הסטורית או אפילו מדינית.
    אדוני הנכבד, למה השטחים שנכבשו ב-67 אינם חוקיים להתיישבות יהודית?
    משום שהערבים ישבו בם קודם?
    אוקי.
    אם כך, הכלל שאתה עובד לפיו הינו: כל הקודם - זוכה. מי שישב ראשון על השטח הוא הזכאי לירישתו, ואין כל זכות לגיטימית לנשלו מן הקרקע.
    אין בעיה. נכון מאד. רק יש ללכת עם הקו הזה עד הסוף. יותר נכון - עד ההתחלה. בבקשה:
    נרענן את הזכרון מעט: מי ישב כאן ראשון?
    אנחנו או הערבים?
    החיוי, האמורי, הפריזי ושאר העממי ישבו כאן לפנינו. בצו אלוקי גירשנו (כן, כבשנו וגירשנו, בהוראת ה' למשה וליהושע, משרתו)לאחר שנים, בהן ישבנו כאן לבטח ולעיתים במצבי מלחמה, גלינו מארצנו ונתרחקנו מעל אדמתנו.
    אדמתנו.
    שלנו.
    לאחר שנות הגלות המרה, זכינו והתקבצנו שנית, אחד מעיר, שניים ממשפחה אל המקום הישן והאהוב. הארץ שלנו. המקום הטבעי שהיה לנו מלפני שנות דור.
    אך, אויה. האימפריה העותומאנית כבשה את ישראל במסעות הכיבוש הגלובאלי שלה, לאחר שהטביעו את חותמם כאן הרומאים. בני ערב התיישבו בארץ וכבשו (כבשו, כיבוש, כבישה. כן!) את אדמתה.
    האם לא מן הנכון שנחזור למקומנו ללא כל זכות ערעור על כך?
    האם לא מן הראוי שהכובש, הפולש הזר יאסוף בשקט את מיטלטליו, ישתוק ו'יעוף'?
    רק מה?
    הבורות והזמן מטשטשים את העובדות.
    ההסטוריה המודרנית מתייחסת רק לתקופה המודרנית, וכחלק מן המגמה המודרנית קל בהרבה להאשים אותנו, שהגענו אמנם אחרונים, אך רק בסיבוב הזה, ולהציגנו ככובשים.
    אנו לא רוצים לשלוט על עם שר.
    להיפך, אין לנו כל רצון בכך. ייכבדו הזרים ויילכו מאיתנו. זו לא מצרים, הם יכולים ללכת, גם מבלי שיעשו את שלהם. פשוט שיילכו.
    אין כאן משום 'אהבת הארץ' והעם. או התנגדות ברוח לאומית ימנית נלהבת. כי אם עובדות בשטח. (הלא כבוש)
    אם טוענים לזכות קדימה - הרי שאנו הזכאים.
    אם לא הולכים לאחור לבדוק מי באמת היה הראשון - הרי שיש להתמודד בכח הזרוע.
    וזה חבל.
    אבל זה כבר עילה למאמר נוסף בטור דעות...
    מלבד זאת, היה שווה לבלוע את העוות שצץ באופן מודגש בתחילת המאמר ולהמשיך באופן מזוכיסטי להמשיך ולקוראו, משום ההנאה הצרופה המעניקה כל מילה כתובה במאמר המעולה.
    ועל כגון זה נאמר: דבש, רק עם הרבה הרבה עוקץ.