יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

חיים טברסקי

איפה הטקטיקה?

המהלך שנועד למנוע חילול קברים באשקלון יקר לכולנו, האסטרטגיה ברורה. חיים טברסקי מחפש את הטקטיקה וחושב שיש צורך בשינוי התפיסה. דרושים תחבולנים

חיים טברסקי ח' בניסן תש"ע - 23/03/2010 09:31
זועזעה ארץ ישראל ת"ק אמות על ת"ק אמות. ממשלת נתניהו העזה לאשר את החלטת שר הבריאות (ויסלחו לי דקדקני התארים למיניהם) הרב יעקב ליצמן, להקים את חדר המיון החדש של בית החולים 'ברזילי' באשקלון לפי המתווה עליו החליטה הממשלה הקודמת מבית היוצר של קדימה, באזור מגרש החניה. וזאת, מאחר ובמקום המיועד המקורי התגלו קברים עתיקים.
לעצם העניין, מדובר כאן הרבה מעבר לאיסור ההלכתי של פינוי קברים, איסור זה ניתן דוקא לפתור במקרים מסויימים ובדרכים שונות, שכן מצינו תקדימים של פינוי קברים בהיתר הלכתי בתורת ישראל. הרמב"ם מתייחס ל'קבר המזיק את הרבים שמותר לפנותו'. ורבי עקיבא אייגר ובעל נתיבות המשפט הוסיפו על זה גם את צורך הרבים. אך הנושא ההלכתי מסור בידיהם של גדולי ישראל שליט"א שכבר אמרו את דברם בנידון, וממילא אין אחרי דבריהם מאומה.
החשש הגדול מפינוי בית הקברות העתיק באשקלון, ולא, ממש לא משנה אם מדובר בבית קברות יהודי, מוסלמי, נוצרי או פגאני. ברגע שממשלת ישראל תפנה בית קברות במרכז עירוני, בשל הצורך לשימוש בקרקע לצרכי העיר, גם אם מדובר כפי שלכאורה נראה בעניין של פיקוח נפש. ברגע שדבר כזה יקרה, אין שום סיבה בעולם, שממשלת ליטא לא תפנה את בית הקברות של וילנא או שממשלת פולין לא תפנה את בית הקברות העתיק שברחוב אוקופובה בורשה. בתי קברות אלו, כמו בתי קברות נוספים ברחבי העולם, שוכנים בטבורן של ערים חשובות, על קרקע יקרה במיוחד, שנדרשת באמת לשם המשך פיתוחן האורבאני של הערים.
האסטרטגיה אם כן ברורה. עלינו למנוע בכל דרך את פינוי בית הקברות העתיק באשקלון.
הבעיה היא בטקטיקה.
ברגע שהעניין כולו הופך להיות 'חרדי'. ברגע שהנושא מועלה בישיבת הממשלה בידי שר הבריאות הרב ליצמן. השכל נעלם, מנועי ההסתה מובערים והשנאה חוגגת. את אף אחד לא מעניינים יותר העובדות, מה נכון, מה צודק ומה הגיוני. אלף הסברים רהוטים, אמיתיים ומשכנעים של הרב ישראל אייכלר, לא יזיזו ממקומו חילוני אחד מוסת, שמרגיש איך החרדים גונבים לו את המדינה ומקבלים החלטות אסטרטגיות בהתאם לתורת ישראל ודעתם של גדולי הדור.
לו חכמנו, השכלנו עשה. לו היו נציגנו המסורים מנסים לחשוב לרגע מחוץ למסגרות המקובלות. לו היו מסכימים הם אפילו לוותר על הקרדיט הציבורי הפנים-חרדי הנרחב אותו יקבל מוביל ההישגים. היה עניין העתקת מיקום חדר המיון באשקלון מועלה לסדר היום בישיבת הממשלה על ידי השר לאיכות הסביבה מר גלעד ארדן, והנימוק המוחץ היה 'הגנה על אוכלוסיית הזחלים ממשפחת עש העצמות' הנתונה בסכנת הכחדה חמורה. אני בטוח שלראש הממשלה היה קל בהרבה לתאם את העניין עם מר ארדן מראש, ולמנוע את הכאוס שמתחולל לנגד עינינו בעקבות ההחלטה שהתקבלה, הנסיגה ממנה והועדות שהוקמו.
התקשורת הישראלית הסוערת, שהבינה את הצורך לעכב במשך שנים את פרוייקט הרכבת לירושלים, פרוייקט שהוא גם מציל חיים וגם בגדר של פיקוח נפש, בגלל חיפוש חלופה, גם בעלות גבוהה, לגשר העילי בנחל יתלה. (ולא נלאה אתכם כרגע בפרטים) שלא בדקה את עלויות ההקמה של מעברים אקולוגיים מעל כביש שש בקטע שבין נחל עירון למחלף עין-תות, בשביל לאפשר לאוכלוסיית החי במקום להמשיך בשגרת חייהם. זו אותה תקשורת שתמכה בהחלטת בית המשפט שלא לפתוח את הכניסה החדשה לירושלים (כביש תשע) עד שחברת מוריה תסיים לבצע את המעברים הבטוחים לבעלי חיים. אותה תקשורת שנעמדת דום אל מול כל גחמה של נציגי הירוקים בכל פרוייקט תשתית או בניה ברחבי הארץ, גם אם זה מייקר, גם אם זה מכביד על הציבור וגם אם זה כרוך לפעמים בסיכון חיים אדם. אותה תקשורת היתה מפרגנת בכובד ראש לכבוד השר לאיכות הסביבה, שדואג לאוכלוסיה חשובה של בעלי חיים בסכנת הכחדה, ואף 'מוכן' להקצות עשרות מיליוני שקלים לטובת העניין מתקציב המדינה המצומק.
ניצול הכח הפוליטי שלנו הוא חשוב, אך אותו יש לשמור למקרים בהם אין דרך לפעול בתחבולות. על נציגי הציבור החרדי בכל מוקדי השלטון, באשר הם, לחפש בכל עניין את הדרך להפעיל אחרים, בטקטיקות שונות, רק לא בעלי כסות תורנית-חרדית, (וגם ידידינו הד"לים טובים לכך, שכן חזקה עליהם לעמוד מנגד בכל דבר שבקדושה) בשביל להגיע אל המטרה אותה הציבו בפניהם גדולי ישראל.