יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

'אתרא קדישא' יוכלו לבלום את העבודות בשטח

לקראת פיתוח שטחי רמת בית שמש ג', הודיע משרד השיכון כי "לאתרא קדישא סמכות לבלום את העבודות". הצהרה דרמטית זו נמסרה בנוכחות ר' משה מונטג ובפני עשרות קבלנים המתמודדים במכרזי הפיתוח. כתב 'טוג' התריע בעבר על הימצאותם של קברים

ראובן שטיין, ג' בניסן תש"ע - 18/03/2010 18:09
הפתעה בבית שמש: משרד השיכון הודיע כי יגן על קברי ישראל מחיטוטי שכבי, ויתאם כל פעילות בנושא מול נציג אתרא קדישא. במהלך סיור שנערך השבוע ברמת בית שמש ג', מסר נציג משרד השיכון לקבלנים כי מלבד החשש שיתגלו בשטח עתיקות שיחייבו דיווח והתערבות מצד רשות העתיקות, קיים אף חשש שיימצאו בשטח קברי יהודים.

"במקרה כזה, אם נמצא קבר בשטח", קבע יורם בצלאל, מנכ"ל חברת 'הולניק' המנהלת את פרויקט רמת בית שמש ג' עבור משרד השיכון, "אתם פונים לנציג אתרא קדישא שילווה את העבודה, ולא זזים מילימטר בלעדיו".

בצלאל הוסיף, כי "בידי איש אתרא קדישא נתונה הסמכות לעצור את העבודה באותו תא שטח קטן, הוא יכול להורות על בלימת העבודה ברדיוס של מאה מטר, או להפסיק את העבודה במרחק קילומטר. הכול ייעשה על פי הנחיותיו".

וזה לא הכול. השלב הראשון בפיתוח הוא עקירת העצים הנטועים בשטח והעתקתם לאחר השלב הזה, הסביר בצלאל, יובאו לשטח כלים מיוחדים ש"יגרדו" אותו בעדינות, בעומק של סנטימטרים. אחרי הגירוד יגיע למקום איש "אתרא קדישא" שיסרוק את השטח כולו מטר אחרי מטר, כדי לגלות סימנים להימצאות קברים בשטח. רק במידה שאלו לא יאותרו, ניתן יהיה להתחיל בעבודה.

מערכת 'טוג' התריעה על הימצאותם של קברים

לפני כחצי שנה, פורסמה ב'טוג 'סקירה על  'תל ירמות', הלא הוא השטח עליו ייבנה הפרויקט המדובר. הכותב תמה בכותרת המאמר, "אילו ממצאים ההסטוריים עלולים לעכב משמעותית את הבנייה המדוברת ברמת ב"ש ג'?".

הידיעה עסקה בסיקור החומה מימי יהושע בן נון ועוד כמה עובדות על שרידי העיר ירמות, לא הרחק מבית שמש, על גבי גבעה החולשת על האיזור. אתם מוזמנים לקרוא וללמוד עוד כמה דברים על שרידיה של אחת הערים העתיקות ביותר בישראל.

יצוין כי למרות האזהרות, עד כה לא נמצאו קברים, לאחר בדיקה מדוקדקת של כשליש משטח רמת בית שמש ג'.

מונטג: "זה לא מובן מאליו"

יו"ר ועדת תכנון ובנייה בבית שמש, ר' משה מונטג, אמר כי "זהו חידוש גדול וממש לא מובן מאליו, שמשרד השיכון יפעיל את כל כובד משקלו להצלת קברים, עוד לפני גילויים וטרם תחילת העבודות".

עוד הוסיף  מונטג כי "כאשר פועלים לשם שמים ולמען הציבור בהתייעצות גדולי ישראל, רואים סייעתא דשמיא מעבר למצופה".
 
ר' משה מונטג וראש עיריית בית שמש ר' משה אבוטבול, פנו מספר פעמים למשרד השיכון במטרה לפעול לשיתוף פעולה עם אתרא קדישא מראשית הדרך, עוד קודם תחילת העבודות. מונטג קיים ישיבות בנושא ודיבר עם כל הנוגעים בדבר, אך הפתעה נעימה ציפתה לו כאשר נוכח עד כמה משרד השיכון לקחו את הנושא ברצינות ואף הקדישו תנאים וסעיפים בכדי לשמור על קדושת המת.

לדברי מונטג, הרווח בשיתוף פעולה הדוק עם אתרא קדישא, אינו הלכתי נטו: "שיתוף הפעולה ההדוק מעבר להיותו מעלה עצומה בשמירה על כבוד המת, ובפרט כאשר בונים עיר עבור ציבור שומרי תורה ומצוות, הינו גם חסכון עצום בזמן ומשאבים, כיוון שמשרד האדריכלים ומשרד השיכון ערוכים מראש לכל בעיה שתתעורר ומוכנים עם חלופות מיידיות במידה ויתגלו קברים".