יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03/05/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

העיר החרדית "כסיף" בנגב טרם הוקמה – וכבר מעוררת מחלוקת

השבוע החלו הליכי התכנון לעיר החדשה שתקום בעוד 5 שנים וכבר יש מי שמתנגד להגעת החרדים לנגב

יצחק בוסקילה ד' בסיון תשס"ט - 27/05/2009 14:31
העיר החרדית החדשה בנגב, כסיף, בדרך לבנייה. למרות שייקח לפחות עוד חמש שנים עד שהטרקטור הראשון יעלה על הקרקע החולית ליד ערד, נרשמה השבוע התקדמות, עם הפקדת התוכנית להקמת העיר במועצה הארצית לתכנון ובניה במשרד הפנים.
 
על הקמת העיר החליטה הממשלה לפני שנתיים בדיוק. "הערכת הביקוש ל-20 השנים הקרובות של האוכלוסייה החרדית נאמדת ב-80 אלף יחידות דיור. בעקבות בדיקת חלופות ואיתורים שונים, מתברר שיש צורך לתכנן יישובים חדשים כדי לתת מענה לצרכים ארוכי טווח של מגזר זה", אמר שר הבינוי והשיכון דאז, מאיר שטרית, בישיבת הממשלה שאישרה את הקמת העיר החדשה.
 
הכל החל כאשר הגאון הגדול רבי יששכר מאיר שליט"א, ראש ישיבות הנגב, שמצוקת הדיור בציבור החרדי קרובה ללבו, החליט לקדם יוזמה להקמת עיר חדשה לציבור החרדי בנגב. הוא רתם את הרב ד"ר משה ליבוביץ, ראש העיר הראשון של ביתר-עילית, לקידום העיר החדשה שתוקם בין באר-שבע לערד, על צומת הדרכים כביש מס' 80 וכביש מס' 31. לפי התוכנית, צפויה העיר להכיל בשלב ראשון כ-20,000 יחידות דיור במחירים מוזלים, ובהחלטת הממשלה נאמר כי משרדי הממשלה יזרזו את את ההליכים כדי לאפשר את תחילת הבניה בהקדם האפשרי.
 
בעקבות החלטת הממשלה, הוקמה ועדה שנועדה לקדם את פיתוח העיר. הוועדה התעכבה בפעילותה בשל אי תפקודה של הממשלה הקודמת ובהמשך לנוכח החלפת מנהל המחוז הדרומי במשרד הפנים. "הקמת הממשלה החדשה האיצה את עבודת הוועדה", אומר הרב ליבוביץ ל"אתרוג", "וכעת הסתיימה עבודת ההכנה. הצוות העביר את התוכנית הראשונית לדיון בוועדה המחוזית בדרום, שהמליצה להפקיד את התוכנית במועצה הארצית לתכנון ובניה".
 
מדובר התהליך ממושך של מספר שנים. "כרגע מדובר בהמלצה בלבד", אומר ליבוביץ. "לא נעשתה עדיין שום עבודה תכנונית, אלא בדיקה עניינית ומרחבית, האם המקום הזה מתאים להקמת עיר. אני מקווה שמשרד הפנים יזרז את התהליך".
 
כעת, עם הפקדת התוכנית במועצה הארצית, יחלו הדיונים הארוכים שבמסגרתה תוכן פרוגרמה תכנונית לעיר החדשה כסיף, מתוך מטרה להקים עיר חרדית מודרנית, שתאפשר לאוכלוסיה החרדית לבוא ולהתיישב בנגב, כאשר בעיר יהיו לתושבים החדשים בעוד מספר שנים, את כל השירותים הקהילתיים הנדרשים – בתי כנסת, מוסדות חינוך, ישיבות, איזורי תעשייה, תעסוקה ומסחר, וכן שירותי תחבורה מתקדמים, וזאת בנוסף לבנייה איכותית, מודרנית ומפותחת, כולל דירות להשכרה ודירות גדולות למשפחות ברוכות ילדים.
 
 

חזון הנגב התורני

 
 
"העיר החרדית החדשה כסיף היא חלק מחזונו של ראש ישיבות הנגב, הגאון רבי יששכר מאיר שליט"א, כדי להפריח את השממה הרוחנית בנגב, לעבות את הקהילות החרדיות בישובי הדרום ולהקים ישובים חדשים. זהו גם חלק מחזונה של הממשלה המבקשת ליישב יהודים רבים בחבל ארץ זה, ואני תקווה כי בעבודה מקצועית משותפת עם משרדי השיכון, הפנים ופיתוח הנגב וכן הרשויות המקומיות בדרום, נוכל להתקדם במהירות רבה לקראת תחילת בניית העיר החדשה לציבור החרדי", אומר הרב משה ליבוביץ.
 
וכאן מתחילה הבעיה, או ליתר דיוק, ההתנגדויות האנטי-חרדיות.
 
הוועדה אישרה ללא כל בעיה את הפקדת התוכנית במועצה הארצית, אך יש לתוכנית הזו מתנגדים מקרב הרשויות המקומיות בדרום. אחד המתנדבים הוא ראש הוועדה הקרואה בערד השכנה, גדעון בר-לב. "כל התוכניות לנגב ממליצות למשוך לכאן אוכלוסיות חזקות ולמעט ככל האפשר בהקמת יישובים חדשים. היישוב כסיף עומד בניגוד מוחלט להמלצות הללו", אמר בר לב ל-ynet.
 
הוגה הרעיון והיוזם. הגר"י מאיר ור' משה ליבוביץ
צלם


ואם לא די במילים ה"עדינות" שלו, הוא מוסיף מילים חריפות יותר. לדברי בר-לב, בכוונתו להפוך את ערד ל"עיר ירוקה" ולהקים באזור חווה של תחנות רוח לייצור חשמל. "מדובר באנרגיה נקיה שכן אנחנו במגמה להיות עיר ירוקה. זהו אינטרס לאומי אשר לא יתאפשר ברגע שיוקם שם יישוב".
 
גם ארגוני הירוקים מתנגדים להקמת העיר החרדית החדשה. ברשות הטבע והגנים סבורים שישנן חלופות אחרות לעיר החרדית, כמו למשל באיזור צומת שוקת, שם מתוכננים ישובים עם בתים צמודי-קרקע. "עדיף לפזר את האוכלוסייה החרדית, המתאפיינת במצב סוציו-אקונומי נמוך, בערי הנגב, כך שייהנו מאינטגרציה כלכלית ותעסוקתית, אומרים ברשות הטבע והגנים, ומוסיפים, כי "ישנן דרכים אחרות 'לייהד' את הנגב ולתת מענה ליישובים הבדואים הלא-חוקיים".


רק החרדים יבואו 


הרב משה ליבוביץ, דוחה מכל וכל את הדברים: "הרבה מאד שנים מדברים על ייהוד הנגב. בינתיים – אף אחד לא מגיע לכאן. אם לא אנחנו, הציבור החרדי, נבוא לגור בנגב, אף אחד אחר לא יבוא. ערד תוכננה עבור 50 אלף איש, ומתגוררים בה כיום מחצית בלבד".
 
גם מנהל מחוז הדרום במשרד הפנים, אבי הלר, סבור כי מדובר ברעיון טוב להקים את העיר החרדית כסיף. "אנחנו רואים בחיוב את הקמת היישוב העירוני, שנוצר במענה להחלטת הממשלה. מצד אחד, יתאפשר עיבוי של האוכלוסייה היהודית בנגב, ומצד שני הדבר יאפשר את שיפוץ כביש 31 בין צומת שוקת לערד", אמר.
 
תומך נוסף הוא ראש עיריית דימונה, מאיר כהן, שלא מבין מדוע ראש הוועדה הקרואה בערד מתנגד להקמת העיר החרדית. "אני מקבל בברכה כל תוכנית התיישבות של יהודים ממרכז הארץ לנגב. לא נעלמה מעינינו ההידלדלות המתמשכת של היישוב היהודי בנגב והשאלה הדמוגרפית", אמר כהן. "צר לי שבעידן שבו אנו משוועים לכל תושב שיגור בנגב, מתייחסים אל חרדים כאילו היו נטע זר. אני נדהם שיש מי שמשוכנע שתהיה זו עיר חלשה, עיר של מסכנים. אני סבור שיש לכך טעם לפגם, וראוי שחרדים יבואו ליישב את הנגב כפי שראוי שעירוניים מתל-אביב יבואו גם כן", הוסיף ראש עיריית דימונה.
 
במשרד הפנים ובקרב כמה מהרשויות בנגב, שתופעת השתלטות הבדואים על שטחים נרחבים מטרידה אותם במיוחד, דוחים גם כן את הטענות הלא-ענייניות, ומדגישים כי הדרך היחידה להפסיק את ההשתלטות על הנגב, היא בייהודו. כיום, שאין יהודים המגיעים להתגורר בנגב, האופציה של עיר חרדית היא המועדפת ביותר.
 
בכל מקרה, כעת יתחילו לנוע גלגלי התוכניות השונות, והדיונים המקצועיים יימשכו עוד כמה שנים טובות, עד לפרסום המכרז הראשון, להקמת הבית הראשון, בעיר החרדית הראשונה בנגב. וזה יקרה לא לפני חמש שנים מהיום.
  1. 2. '2ו6
    מרן מב"ב 28/05/2009 01:08
    הוא גדול מכולם. עלה והצלח
    האכפטי היחיד בציבור שאני מכיר
  2. 1. רק ליבו יכול
    אלי מביתר 27/05/2009 17:23
    רק אדם כמו ליבוביץ, או ליבו בפי כולנו, יכול לקדם הקמת עיר.
    תראו מה יצא מהעיקר הקטנה של פעם ביתר עלית שהוא היה המקים שלה?
    הלוואי והעיר החדשה תקום מהר מאד