יום חמישי א' באייר תשפ"ד 09/05/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

המשטרה: "האש החיה נורתה באוויר כמתבקש"

במשטרה אומרים, כי הירי בהפגנה במאה שערים בוצע כהגנה עצמית לאחר שהשוטר חש כי חייו בסכנה

דוד שמואלי כ"ו באלול תשס"ט - 15/09/2009 18:58
בדיון שנערך בוועדת הפנים של הכנסת, שתוכנו עסק באלימות השוטרים נגד מפגינים בירושלים במהלך החודש האחרון, הציג סגן מפקד מחוז ירושלים במשטרה, תנ"צ ניסו שחם, את ממצאי בדיקת המשטרה לשורת אירועי האלימות. על פי ממצאי הבדיקה, השוטר ממחוז ירושלים שירה באוויר באש חיה בעת ההפגנות לפני כשלושה שבועות פעל כשורה.
 
לדידה של המשטרה, השוטר חש כי חייו בסכנה לאחר שהושלכו אבנים לעברו. בתגובה שלף את הנשק כהגנה עצמית וירה באוויר. מטרתו היתה, לדברי המשטרה, לפזר את ההתקהלות במקום. ממצאי הבדיקה העלו כי השימוש בנשק האישי היה "מידתי" ואף הלם את הנסיבות. הממצאים הללו הועברו למטה הארצי, שם עשויים להכריע האם לקבל את המסקנות הללו אם לאו.
 
במהלך הדיון בוועדת הפנים קבלו חברי הכנסת הרב משה גפני והרב אורי מקלב על השימוש ברימוני גז והלם, ועל עשיית שימוש בירי מנשק חי לשם פיזור הפגנות חרדים. עוד טענו הח"כים, כי המשטרה נהגה ביד קשה תוך ענישה קולקטיבית לכלל הציבור החרדי ומעצר שווא לתושבי השכונה ועוברי אורח.
 
ח"כ הרב מקלב אמר, כי הישיבה מתקיימת ברוח ימי התשובה של החרטה על העבר וקבלה לעתיד, על אף שאנו נמצאים כבר בתקופה של רגיעה, המהומות שככו, המשטרה התעדנה וגם המחאות נרגעו, אולם מטרת הדיון הינה על העתיד. בדבריו הדגיש, כי רוב רובו של הציבור החרדי, ובוודאי הציבור אותו הוא מייצג, אינו נוטל חלק בהפגנות ללא רישיון, ובהתאם להוראתם של גדולי ישראל שליט"א.
 
יחד עם זאת, ציין ח"כ הרב מקלב, כי עריכת הפגנות הינה זכות לגיטימית, ודאי מחאה על חילול שבת, ובעניין זה תקף בחריפות את התנהלות המשטרה שביצעה מעצרי שווא רבים של תושבים, עוברי אורח וקטינים, כשבכך המשטרה גורמת לליבוי יצרים והגברת הלהבות, ורואים זאת גם בכתבי האישום המוגשים לאחר מכן נגד העצורים, שכולם זהים.
 
עוד ציין את מעצרי השווא של תלמידים רבים תושבי חו"ל, ש"נעצרו בעקבות תמימותם שאם הם עוברים סמוך למקום הפגנה הם לא יעצרו משום שאינם בין המפגינים, אך הם לא ידעו שהתמימות אינה קיימת כאן וכשרואים ניידת משטרה בירושלים צריך לברוח מכיוון שהשוטרים עוצרים מכל הבא ליד ולאחר מכן תופרים תיק בהתאם. התנהגות חמורה זו גורמת לעוינות ולחוסר אמון מוחלט בין הציבור למשטרה", אמר ח"כ הרב מקלב, שטען לענישה קולקטיבית של המשטרה מול האזרחים.
 
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ הרב גפני, קבל על ניסיונה של התקשורת והמשטרה להכליל את כל הציבור החרדי בהפגנות אלו, שכאשר הן מתקיימות נמסר על "מפגינים חרדים" – מתוך כוונה מגמתית להכליל את כל הציבור החרדי, ואילו בהפגנות במקומות אחרים וע"י ציבור אחר לא מקטלגים ומכלילים ציבור שלם. "המשטרה אינה רוצה לעשות את ההבדל הזה ומנסה בכוח לצייר את הכל כמקשה אחת ועל-ידי כך לפגוע בציבור החרדי כולו", טען.
 
בהתייחס לשוטר שפתח באש חיה, הצהיר תנ"צ שחם כי מדובר היה באירוע חריג, שלא היה לו כל קשר להפגנות השגרתיות שנערכו נגד פתיחת חניון קרתא בשבתות או לחילופין ההפגנות שהתקיימו נגד מעצרה של האם.
 
בתום הדיון פנה ח"כ הרב אורי מקלב, לנציג עיריית ירושלים שנכח בוועדה, ואמר כי עיריית ירושלים אינה צריכה להיות גורם המלבה את האש. "במקום לדאוג לשקט בעיר, דואגת העירייה להתססת העיר בהכרזות והצהרות שרק גורמות לתסיסה", טען.
 
עוד אמר, כי בהפגנות אלה, בשונה מהפגנות אחרות, לו היו מתעדים אותן ניתן היה להפליל את השוטרים, וכך היינו נוהגים אילו היינו אלה שמארגנים את ההפגנה. או אז היו רואים את האלימות הרבה של השוטרים כלפי המפגינים.
 
העימות האלים האמור אירע זמן קצר לאחר שהוזעקה המשטרה לאירוע רצח שבוצע באכסניה ברחוב צפניה שבשכונת גאולה בעיר לפני כחודש. שעה קלה לאחר הגעת המשטרה, הופיעו במקום עשרות מפגינים וניסו למנוע את הוצאת גופת הנרצח - עבריין המוכר למשטרה – ממבנה האכסניה.
 
לאחר שיידו המפגינים אבנים אל עבר כוחות המשטרה שהתעקשה לפנות את הגופה, הצליחו השוטרים להיחלץ מהמקום בחסות כלי רכב ממוגנים שהובאו לשם במיוחד. בהפגנה האלימה נפגעו 13 ניידות משטרה, וקצין המבצעים של מרחב ציון הוכה קשות, ועל פי עדות המשטרה, גולגלתו רוסקה והוא עדיין לא שב לעבודתו.
  1. 1. נתוני הכתבה היו צפויים מראש
    מאיר 16/09/2009 11:17
    לאיש לא היה ספק כי הצדדים יחזרו על טענותיהם הבנאליות השחוקות והנדושות, ודבר לא יצמח מכך. אך על שאלה אחת לא נתקבלה תשובה, מה פשר ההתעקשות על נתיחת הגופה אל מול סערות רוחות כה קשה? וכי לא היה מקום לגלות קצת התחשבות ברגשות הציבור ולהימנע מעימות שהיה כה צפוי. וכי נתיחת גופה שווה כל מחיר?