יום חמישי א' באייר תשפ"ד 09/05/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

האסון הקודם: התרסקות מעבורת החלל "קולומביה"

אילן רמון, אביו של הטייס שנספה היום, היה הישראלי הראשון בחלל. הוא נספה בהתרסקות ה"קולומביה"

אבי משה כ"ד באלול תשס"ט - 13/09/2009 18:31
אביו של הטייס אסף רמון, שנספה היום בהתרסקות מטוס ה-F16מעל הרי חברון, הוא אלוף משנה אילן רמון ז"ל, האסטרונאוט הישראלי הראשון שהגיע אל החלל. משם לא שב, לאחר שמעבורת החלל "קולומביה" התרסקה בעת כניסתה לאטמוספירה. גופתו הובאה לקבורה בישראל.
 
אילן רמון התגייס בשנת 1972 לחיל האוויר. ב-1980 החל להטיס מטוסי F16 והיה מראשוני הטייסים במערך ה"נץ" של חיל האוויר. שנה לאחר מכן היה אחד משמונת הטייסים שתקפו את הכור הגרעיני של עיראק. שנה לאחר מכן התנגש עם מטוסו במטוס אחר. אילן רמון הצליח לנטוש את מטוסו בהצלחה. הוא ניצל בנס. כעבור מספר שנים התמנה לסגן מפקד טייסת פאנטום, שימש כראש מחלטת מטוסים במחלקת אמצעי לחימה, בהמשך התמנה לראש המחלקה.
 
לפני 11 שנה נבחר אילן רמון לאסטרונאוט הישראלי הראשון. הוא יצא עם אשתו וילדיו ליוסטון שבטקסס, ארצות-הברית, לקראת תקופה ארוכה של אימונים בסוכנות החלל של ארה"ב נאס"א, לקראת טיסה לחלל.
 
כעבור מספר שנים של אימונים, ב-16 בינואר 2003, המריאה מעבורת "קולומביה" מפלורידה. במשך 16 ימים שהו אילן רמון וחבריו האסטרונאוטים בחלל, וביצעו ניסויים מדעיים שונים.
 
אילן רמון זכה לקדש שם שמים, כשביטא בשידור ישיר לעולם כולו, את עוצמתו של העם היהודי. הוא לקח עימו ספר תורה זעיר, ואף רשם לעצמו על דף קטן את נוסח הקידוש, אותו הקריא בליל שבת בעת שהותו בחלל. "אין מקום טוב יותר להביע בו את אחדות בני האדם בעולם מאשר בחלל. כולנו בני אדם ואני מאמין שרובנו, אולי כמעט כולנו, בני אדם טובים", אמר בשידור חי, אל מול עיניהם של מיליוני צופים נכרים ברחבי העולם כולו.
 
כעבור מספר ימים, שבה המעבורת לכדור הארץ, ואז אירעה הטרגדיה הגדולה: בעת שהמעבורת קולומביה הייתה בגובה של 70 קילומטר מעל טקסס, ובמהירות של כ-20,000 ק"מ לשעה, התרסקה המעבורת בעת כניסתה המחודשת לאטמוספרה. כל שבעת אנשי הצוות נספו.
 
במדינות שונות ברחבי ארצות הברית התגלו שרידי המעבורת, וכעבור מספר ימים התגלתה גם גופתו של אילן רמון. הוא נקבר בבית העלמין בקיבוץ נהלל.
 
מספר שבועות לאחר התרסקות המעבורת, התגלו במדינת טקסס שמונה עמודים מיומן אישי שכתב אילן רמון בעת שהותו בחלל. אחד הדפים ששוחזר, היה אותו דף ממנו הקריא את נוסח הקידוש המנוקד בעת ששהה בחלל בליל שבת.
  1. 1. מעציב מאד
    אסתי 13/09/2009 19:08
    אני זוכרת את ההתרסקות הזו, זה היה הלם מוחלט.
    מפחיד.