יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

טוגבק

  • לכו תחזירו אותם למסגרת עכשיו

    החופש של הילדים כבר הגיע לכם 'עד לכאן'? הם כבר חוזרים למסגרת מסודרת, רק צריך שהיא תהיה גם בריאה מספיק עבורם. איזה ילקוט לבחור, איך להאכיל אותם, מה למרוח בסנדביץ' ומתי לכבות אורות - המומחים משיבים

    להמשך...

צרכנות

מאמר

חסידות סטרטין

חצר חסידית מהגדולות שבגליציה הייתה חסידות סטרטין. בתקופת מלחמת העולם הראשונה עקרו אדמו"רי החסידות מאירופה לאמריקה ובכך הייתה הצלה פורתא לחסידות מחרבם של הנאצים שפגעה ברוב חסידי סטרטין הי"ד

מוטי מרינגר, י"א באייר תש"ע - 25/04/2010 06:00

חסידות סטרטין נוסדה על ידי הרה"ק רבי יהודה צבי ברנדוויין זצ"ל מגדולי תלמידיו של השרף רבי אורי מסטרליסק זצ"ל, רבי יהודה צבי היה נין ונכד לט"ז דורות של רבנים תלמידי חכמים שנאמר עליהם כי זכו לרוח הקודש.

רבי יהודה צבי נולד בשנת ה'תק"פ לאביו הרה"ק רבי שמואל זיינויל פעשיס זצ"ל שכיהן כאב בית הדין בנראיוב. כאמור, היה רבי יהודה צבי מגדולי תלמידיו של השרף רבי אורי וטרם פטירתו סמך עליו השרף את שתי ידיו ומינה אותו לממלא מקומו. רבי יהודה צבי הנהיג את חצרו בסטרטין – שם כיהן ברבנות, החל משנת ה'תקפ"ו ועד להסתלקותו בשנת ה'תר"ד.

הרה"ק רבי משולם פייביש לנגר  

לא בקלות הסכים רבי יהודה צבי לקבל על עצמו את רבנות סטרטין, תושבי העיר פנו אליו פעמים רבות על מנת שיסכים לכהן כרבם אך הוא סרב כיון שלא רצה לעשות את תורתו קרדום לחפור בה. רק לאחר שפנו בני העיר אל אביו רבי שמואל זיינוויל שהתגורר בזוואליב הואיל רבי יהודה צבי להישמע להוראת אביו והסכים לעבור לסטרטין, אולם, לא כרב ומורה הוראה אלא כשוחט השוחט בהמות ועופות לפרנסתו.


מספרים, כי בתקופה זו בה היה רבי יהודה צבי השוחט של קהילת סטרטין פשטו הבהמות והעופות שבסטרטין את צווארם לפני השוחט הקדוש על מנת שיביא אותם אל תיקונם בשחיטה מהודרת. מסופר כי באחת הפעמים ברח מבית אדון אחד שור ונמלט אל היער, השור היה נגחן ופגע והזיק לאנשים רבים עד שנמנעו מאימתו מלהיכנס אל היער, בעל השור לא ידע את נפשו כיצד יימלט מן הרעה שנפלה עליו, ברם יודעי דבר יעצו לו כי יפנה אל רבי יהודה צבי בבקשה שישחט את השור, חזקה על רבי יהודה צבי שבקדושתו יכריע את השור ותהיה בכך הצלה פורתא שלפחות הוא ירוויח את דמי בשרו. בעל השור שמע לעצה וביקש מרבי יהודה צבי כי ישחט את שורו, רבי יהודה צבי נטל את סכינו ופנה אל היער בו התחבא השור. בהגיעו אל היער ראה אותו השור ומיד רבץ תחתיו ופשט את צווארו לשחיטתו של רבי יהודה צבי שהביאה אותו על תיקונו.


הנהגתו של רבי יהודה צבי הייתה להורות להקל בכל הקשור לענייני טריפות. אין הכוונה שחס וחלילה היה הוא מכשיל את ישראל בטריפות, אלא שהיה תר בעיון אחר פתח היתר להכשיר את הבשר לכתחילה. מסופר כי באחת הפעמים הגיע אליו קצב ובעגלתו פרה שחוטה בה התעוררה שאלת כשרות, בטרם נכנס הקצב אל רבי יהודה צבי עבר במקום החסיד רבי פייביש ממונקאטש זצ"ל שהציץ בשאלה והורה להטריף את הבהמה, ברם הקצב לא שעה לפסיקתו של רבי פייביש והתעקש כי רבי יהודה צבי יפסוק בשאלתו. משראה רבי יהודה צבי את השאלה מצא בה צד היתר אך החל מסתובב סביבו ואומר לעצמו, מה אפשר לעשות וכבר הורה זקן, כשכוונתו שפסיקתו המוקדמת של רבי פייביש אינה מתירה לו לחלוק עליו ולהתיר את הבהמה. לאחר שהסתלק הקצב עם הטריפה קרא רבי יהודה צבי לרבי פייביש ואמר לו, דע לך שבכך שהטרפת את הבהמה מנעת את תיקון נפשו של יהודי שהיה מגולגל בבהמה זו והרי זה בבחינת 'שופך דמים' ועל כך עליך לשוב בתשובה וללמוד משניות בכל שנה ושנה בעד נשמתו של יהודי זה שמנעת את תיקונה.


רבי יהודה צבי היה מפורסם במעשי החסד שלו ואפילו שחי את חייו בדוחק ובעניות היה מקפיד על מנהגו להעניק לעניים מספר פרוטות מדי שבוע לכבוד שבת קודש. באחת הפעמים בהן לא השיג רבי יהודה צבי ממון למטרה זו מכר הוא את פרתו החולבת היחידה ממנה התפרנס על מנת לתת את תמורתה לצדקה, אשתו הצדקת שגילתה כי הפרה נעלמה נזעקה אך רבי יהודה צבי הרגיע אותה ואמר לה בלשון הפסוק 'קרבן לה' מן הבהמה' – הבהמה שלנו עלתה קרבן לקדוש ברוך הוא.


בחסדיו הרבים היה רבי יהודה צבי משתדל לסייע לכל יהודי בכל צרה אליה נקלע. רבי יהודה צבי היה בקי גדול בחכמת הרפואה וחולים רבים שנואשו ממחלתם לאחר שביקרו אצל רופאים מומחים וידועי שם, מצאו מזור למחלתם דווקא אצלו. מעשה ביהודי שהיה חולה בחולי קשה והרופאים לא מצאו לו רפואה, לאחר שדרש במיטב הרופאים הגיע היהודי לסטרטין אל חצרו של רבי יהודה צבי על מנת לבקש ממנו ברכה וישועה, רבי יהודה צבי חקר את מחלת היהודי ואחר הורה לו לנעוץ מסמרים של ברזל בתפוח עץ ואחר כך לצלות את התפוח עם המסמרים, להוציא המסמרים ולאכול את התפוח. היהודי עשה מספר פעמים כהוראתו של רבי יהודה צבי והבריא ממחלתו. לאחר שנרפא מחוליו ביקר היהודי אצל אחד מטובי המומחים שלא מצא כיצד לסייע לו קודם לכן בעת שהיה חולה, והלז תמה כיצד הוא נרפא, לאחר שסיפר היהודי לרופא מה עשה, מיהר הרופא אל ארון ספריו שלף ממנו ספר רפואה עב כרס והראה ליהודי הנדהם כי בספר נכתבה תרופה למחלתו והיא זיעת הברזל. אני – הסביר הרופא – לא ידעתי כיצד להפיק זיעה מברזל על מנת שתוכל לבלוע אותה ולהירפא אבל רבך הקדוש מצא בחוכמתו דרך לכך וכך נרפאת.


רבי יהודה צבי הנהיג את חצרו בסטרטין במשך ח"י שנים ואחר התבקש לישיבה של מעלה ביום י"א באייר שנת התר"ד.


לאחר פטירתו של רבי יהודה צבי התפצלה החסידות לשלשה חצרות והיא הוסיפה להתפצל עוד בדורות הבאים. לרבי יהודה צבי היו שלשה בנים גדולים בתורה ובמצוות ששמם נודע לתהילה, היו אלה הרה"ק רבי אליעזר מאוזופולי זצ"ל, הרה"ק רבי שניאור זאנוויל זצ"ל וממלא מקומו הרה"ק רבי אברהם מסטרטין זצ"ל. משלשת בניו של רבי יהודה צבי התפצלו חצרות חסידיות רבות ביניהן סטאניסלב, טולנא ועוד, גם החצר סטרטין עצמה התפצלה למספר חצרות בהן הנהיגו את החסידים צאצאי אדמו"רי סטרטין השונים.


בנו של רבי יהודה צבי – רבי אברהם הנהיג את חצר סטרטין במשך כ"א שנה עד לפטירתו ביום ג' בטבת שנת ה'תרכ"ה, רבי אברהם לא זכה לבנים שישבו על כסאו וימשיכו את הנהגת החצר, ואת מקומו מילא חתנו הרה"ק רבי אורי לנגנר מרוהאטין זצ"ל עד לפטירתו ביום ח"י באייר שנת ה'תרמ"ט.

רה"ק רבי יצחק אייזיק לנגנר  

לאחר פטירת רבי אורי המשיכו בניו בני משפחת לנגנר להנהיג את חצר סטרטין. בנו הרה"ק רבי יהודה צבי לנגנר זצ"ל הנהיג את החצר עד לערב מלחמת העולם הראשונה והוא נפטר ביום י"ד באייר ה'תרס"ז.
את מקומו של רבי יהודה צבי מילאו אחריו שני בניו הקדושים הרה"ק רבי יצחק אייזיק לנגנר זצ"ל והרה"ק רבי משה לנגנר זצ"ל. רבי יצחק אייזיק כיהן באדמו"רות על כיסא אביו בסטרטין עד שעקר בסמוך למלחמת העולם הראשונה לארצות הברית וכך ניצל מאימי המלחמה, לעומתו אחיו רבי משה כיהן כאדמו"ר בלבוב והיה מכונה האדמו"ר מסטרטין – לבוב. רבי משה שהה באירופה בזמן מלחמת העולם הראשונה וסבל רבות מרדיפות אותה התקופה, בשנת ה'תרפ"א היגר גם רבי משה מאירופה וקבע את משכנו בעיר טורונטו שבקנדה שם כונתה חצרו חסידות סטרטין קוזובה.


מלחמת העולם הראשונה והגירת אדמו"רי סטרטין מאירופה צמצמה משמעותית את מספרם של חסידי סטרטין, לפני המלחמה הייתה חסידות סטרטין מהחצרות החסידיות הגדולות בגליציה אולם לאחר המלחמה והמעבר לאדמת אמריקה פחת מספר החסידים בצורה משמעותית והחצר הפכה לקטנה יותר. ברם היה במעבר זה הצלה פורתא בכך שרבני החסידות ניצלו משואת אירופה הנוראה בה נהרגו על קידוש ה' רוב חסידי סטרטין הי"ד.

אוהל אדמו"רי סטרטין מגלציה []

כיום מכהנים מספר צאצאים של אדמו"רי סטרטין כאדמו"רים ורבנים של חצרות חסידיות קטנות בארצות הברית ובארץ ישראל.אדמו"רי סטרטין ידועים בבקיאותם בחכמת הקבלה ובהנהגותיהם המיוחדות המסורות להם מבית אבותיהם עד לאבי השושלת השרף רבי אורי מסטרליסק זצ"ל.