שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

מס הדלק יעלה, הסיגריות עדיין לא

ועדת הכספים דחתה, בינתיים, את בקשת האוצר להעלות את המס על הסיגריות. מס הדלק דווקא כן יעלה

שמואל ברזל כ"ט בסיון תשס"ט - 21/06/2009 17:01
ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום את העלאת המס על הדלק, אך דחתה את העלאת המס על הסיגריות. העלאת המע"מ טרם הובאה להצבעה וחברי הוועדה דנו בפיקוח על העברת התקציבים בין השנים 2009 ל-2010 בעקבות התקציב הדו-שנתי.
 
בדיון בנושא העלאת המס על הסיגריות, אמר בועז סופר ממשרד האוצר, כי העלאת המס הינה חלק מתכנית התקציב הכללית אשר מטרתה הגדלת קופת המדינה לאור הגירעון הגדול בה היא מצויה.
 
חברי הועדה שמעו מנציגי חברת 'דובק', כי העלאת המס הקצוב יגרום להם למכה קשה וכי המפעל הינו היחיד בארץ בתחום הייצור של הסיגריות. נציגי החברות המפיצות את שאר המותגים הבינלאומיים של הסיגריות, אמרו בדיון כי גם הם מחזיקים מאות עובדים ישראלים וכי שינוי היחסים בין המיסים יגרום לעליית מיסים ולפיטורי עובדים.
 
ח"כ שלי יחימוביץ אמרה בדיון כי ראוי לסייע למפעל יצרני הפועל בארץ ולא לפגוע בו. לדבריה הצטרפו חברי כנסת נוספים שביקשו להוביל לפשרה. לסיכום הדיון אמר יו"ר ועדת הכספים ח"כ הרב משה גפני, כי הוא מבקש מרשות המיסים להניח הצעה מתוקנת שבבסיסה פשרה, שמצד אחד תאפשר הכנסות לקופת המדינה, אך מצד שני לא תפגע כה קשה במפעלים ובעובדים. לפיכך, עד להשגת פשרה – דחתה הוועדה את אישור המס על הסיגריות.
 
במקביל, אישרו חברי ועדת הכספים את העלאת המס על הדלק. בועז סופר אמר, כי העלאת המס איננה על רכישת סולר אלא על דלק בנזין בלבד, וזאת בעקבות הסכם קודם בנושא.
 
יהודה בר אור, יו"ר איגוד נהגי המוניות, ביקש מחברי הועדה להחריג את נהגי המוניות מהעלאת המס.
 
מנהל רשות המסים, יהודה נסרדישי אמר, כי מס הבנזין עלה לאחרונה רק לפני 13 שנים והתייחס לנושא החרגת נהגי המוניות. לדבריו, למוניות יש החזרי הוצאות על הדלק, אך 90 אחוזים מנהגי המוניות משתמשים בסולר. בתום הדיון בנושא, אישרו חברי הועדה את העלאת המס על הדלק.
 
בהמשך הדיון עלה נושא העלאת המע"מ באחוז. על-פי החוק, אין צורך באישור ועדת הכספים, אלא קיימת על שר האוצר חובת התייעצות עם חברי הועדה, כאשר ההצבעה בנושא עולה ישירות למליאת הכנסת.
 
יו"ר ועדת הכספים ח"כ הרב משה גפני אמר, כי הוא מבקש לקבל תשובות משר האוצר האם נותרה בעינה המדיניות להפחתת מס ההכנסה בימים אלו. גפני הודיע, כי לקראת הדיונים הקרובים על חוק התקציב וחוק ההסדרים יחבר בין הדיונים העוסקים בהעלאת המע"מ על הפירות והירקות לבין הדיון שיעסוק בהפחתת מס ההכנסה ומס החברות.
 
גפני הסביר, כי מאחר ומדיניות הממשלה כוללת העלאת מע"מ ובמקביל הפחתת מסים, הרי שמדובר בשני נושאים שאינם נפרדים. "אי-אפשר להפריד בין הנושאים כאשר מצד אחד מסייעים לחזקים בהפחתת מיסים שונים, ומצד שני פוגעים בחלשים בהעלאת מע"מ. אנו נצטרך לשמוע את כל הצדדים על שני הנושאים יחד, להישיר מבט אל הציבור, ולהצביע בעד או נגד המדיניות הזאת", אמר ח"כ הרב גפני.
 
בדיון על העלאת המע"מ באחוז אחד, הודגשה העובדה כי העלאת המע"מ היא רק על המוסדות הפיננסיים ולא על המלכרי"ם והעמותות, אשר אינם נכללים בהעלאת המע"מ והם נותרים כפי שהיו עד-כה. 
 
להצעת ח"כ חיים אורון וח"כ שלי יחימוביץ להחיל מס דיפרנציאלי שיעלה יותר על רכישת מוצרי יוקרה מאשר על מוצרי בסיס, אמר בועז סופר ממשרד האוצר, כי הדבר לא הוכיח את עצמו במדינות העולם שניסו זאת.
 
הנושא האחרון שעלה על סדר יומה של הוועדה, היה התפר בין השנים 2009 ו-2010 לעניין פיקוח ועדת הכספים על התקציבים שעוברים בין הסעיפים במהלך התקופה הזאת. למרות בקשת משרד האוצר שעל משרדי הממשלה שיבחרו להעביר תקציבים משנת 2009 ל-2010 תהיה רק חובת הדיווח לוועדת הכספים, דרש יו"ר הועדה גפני, לאור בקשת רוב חברי הועדה, כי כל העברת כספים בין השנים תהיה כרוכה באישור ועדת הכספים.
 
"אין עדיין הגדרה מדויקת וברורה כיצד הדברים יפעלו באופן מעשי. מאחר וזאת הפעם הראשונה שיש לנו תקציב דו-שנתי, אין הבדל בין שקל אחד לבין מיליארד, ועל הכנסת לפקח שהכספים אכן עוברים אל יעדם", אמר יו"ר הועדה ח"כ הרב גפני.