יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

המבקר: ליקויים וכשלים חמורים בפרקליטות ובמשטרה בתיק רמון

מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, הגיש בצהרים (ב') לראש הממשלה נתניהו דו"ח בדיקה להנהלות המשטרה והפרקליטות בנושא האזנות הסתר. במסגרת הדו"ח בדק המבקר את ההתנהלות בתיק רמון שם התגלו "ליקויים וכשלים חמורים". רמון דורש לפתוח בחקירה פלילית נגד המעורבים

יוסי בלוך, ט"ז בתמוז תש"ע - 28/06/2010 17:51
טיפול כושל ורשלני. מבקר המדינה, מיכה לינשטראוס, קבע בדו"ח שפרסם בצהרים (ב') כי בפרשת האזנות הסתר במשפט שהתנהל נגד השר לשעבר, חיים רמון, התגלו ליקויים של ממש המגיעים לידי רשלנות של ממש. המבקר הגיש לראש הממשלה דו"ח מפורט שבדק את התנהלות המשטרה והפרקליטות בנושא האזנות סתר ובין השאר בדק גם את תיק רמון.

בדו"ח שחיבר, המבקר מצביע על שורה של ליקויים ופעילות רשלנית שנבעה מאי-הקפדה על מילוי הכללים הקבועים בתקנות האזנות הסתר, במהלך ההכנות למשפטו של השר לשעבר רמון שנוהלו על ידי צוותי הפרקליטות ובכירים מפרקליטות מחוז מרכז, בהם פרקליטת מחוז תל-אביב, עורכת הדין רות דוד; התובעת בתיק, עורכת הדין אריאל סגל-אנטלר; ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה לשעבר תת-ניצב בדימוס מירי גולן; וראש צוות החקירה, סגן-ניצב ערן קמין.

"בפעולות המעורבים בפרשה נתגלעו ליקויים משמעותיים, ולכן קרתה התקלה החמורה. כל המעורבים פעלו בניגוד לכללים המחייבים: הממונים על החקירה לא וידאו כי תוצרי האזנות הסתר יתומללו או יתוקצרו ויועברו לעיון הפרקליטוּת, והפרקליטוֹת לא עיינו בכל חומר החקירה לרבות החומר המודיעיני לפני הגשת כתב האישום ולפני תחילת המשפט", נכתב בדו"ח שהגיש המבקר היום לראש הממשלה, בנימין נתניהו.

"תקלות אלה מצביעות על כשלים אישיים של ארבעת המעורבים העולים כדי רשלנות ממשית - אף כי הדברים נעשו בלא זדון, ויש לשקול אם יש להסיק מסקנות אישיות כלפיהם. על היועץ המשפטי לממשלה לבחון את עמדתו בָּעניין בשים לב למכלול הגורמים הרלוונטיים. בעת הבחינה יש להביא בחשבון שיקולים חשובים נוספים, ובהם תרומתם ארוכת השנים של המעורבים בעניין למאבק בפשיעה ולאכיפת החוק".

המבקר העביר את מסקנותיו החמורות ליועץ המשפטי לממשלה כדי שיבדוק אם יש צורך בפתיחה בחקירה פלילית כנגד המעורבים בעניין. מלשכת היועץ המשפטי לממשלה נמסר כי "נוכח טיפולו בעבר בעניינם של גורמים המעורבים בפרשת נשוא דו"ח המבקר, ובהתאם להסדר ניגוד העניינים שנערך עם כניסתו לתפקיד - לא יוכל היועץ המשפטי להחליט בשאלת המסקנות האישיות נגד אנשי המשטרה והפרקליטות כאמור בדו"ח הנזכר. בימים הקרובים יוחלט מיהו הגורם שיידרש לעניין זה".

מהפרקליטות נמסר: "אחרי מסע יחצ"נות שלוח רסן של "קבוצת המעוניינים" בפרשת השר לשעבר רמון, מביעה הפרקליטות סיפוק וקורת רוח עם פרסום ממצאיו של מבקר המדינה אשר הפריכו סופית את כל טענות הקונספירציה למיניהן שהטיחו ברשויות האכיפה בעלי האג'נדה המחבקת את השר רמון".

עוד נמסר מהפרקליטות, כי "למרות תחושת ההקלה עם פרסום הדו"ח, יש לראות בדאגה רבה את התופעה של מסע יחצ"ני לדה-לגיטימציה של מערכת האכיפה בכללותה - בית המשפט, התביעה והמשטרה - בפרשה זו. בכירים ומקורבים בעלי ממון והשפעה פעלו בהתמדה, מעל כל במה ומול כל מיקרופון, כדי לעורר ספק בניקיון השיקולים על פיהם פעלו הרשויות, ובמטרה לפגוע באמון הציבור בהכרעה פה אחד של השופטים בבית המשפט".

הפרקליטות שהתרשלו לביהמ"ש: בטל דו"ח המבקר

בעקבות מסקנות המבקר, פנו עו"ד רות בלום-דוד, פרקליטת המחוז, ועו"ד אריאלה סגל-אנטלר, הפרקליטה שטיפלה בתיק השר רמון, לבית המשפט בדרישה לבטל את המסקנות וההמלצות האישיות שנקבעו בדו"ח של מבקר המדינה.

לטענת הפרקליטות, קביעתו העיקרית של המבקר ביחס לעותרות מתייחסת לאי העברת מספר שיחות שנקלטו בהאזנת סתר, לעיון ההגנה. העותרות טוענות שהשיחות לא הועברו להגנה משום שהן לא ידעו על קיומן, וכי מיד לאחר שדבר קיומן נודע להן ונבדק על ידן, השיחות הועברו להגנה. 

בנוסף, טוענות העותרות, כי מבקר המדינה חרג מסמכותו, שכן הממשלה הטילה עליו לתת חוות דעת בנושא האזנות סתר בחקירות פליליות, ולא ביקשה ממנו חוות דעת בפרשת השר רמון.

רמון: "לפתוח בחקירה"

בתוך כך, קרא הערב חיים רמון לפתוח בחקירה פלילית נגד המעורבים בפרשה. לדברי רמון, "למבקר המדינה לא היו כלים ואמצעים לחקור אם דברים שנעשו, נעשו בזדון או בתום לב", אומר רמון. "אין ספק שכדי למצוא אם היה זדון אצל כל המעורבים או מי מהם, חייבת להתנהל חקירה פלילית, שלרשותה כל האמצעים החקיקתיים הנהוגים", טוען רמון.

רמון האשים, כי "הפרקליטות והמשטרה, לא זו בלבד שלא עשו דבר כדי להסיק מסקנות אישיות כלפי המעורבים בפרשה - אלא ניסו לקדם מעורבים לתפקידים בכירים יותר ולהעלותם בדרגה. לו היה מדובר בעובד ציבור אחר שאיננו שייך למערכות אכיפת החוק, אין ספק שהן היו נוקטות נגדו צעדים, וודאי שהיו מונעות את קידומו".