יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

דרישת שלום מנפוליאון השלישי

ארכיאולוגים של רשות העתיקות מצאו בחפירות ביפו מטבע זהב טהור, הנושא את דיוקנו של נפוליאון ה-3' שכיהן כנשיא הרפובליקה הצרפתית באמצע המאה ה-19'. נפוליאון ה-3' הוא אחיינו של ה"קיסר", נפוליאון בונפרטה

אהרן שיין, ג' בסיון תש"ע - 16/05/2010 10:29
נפולאיון ביפו. מטבע זהב מרשים הנושא את דיוקנו של נפוליאון השלישי, מנהיג צרפת במאה ה-19, נחשף בחפירות ארכיאולוגיות של רשות העתיקות ביפו שנערכו לפני תחילת עבודות תשתית של חברת נ.ת.ע.

המטבע נמצא במהלך חפירה ארכיאולוגית מטעם רשות העתיקות שנערכה ברח' קויפמן שבצפון יפו לפני תחילת עבודות תשתית מקיפות באזור של חברת נ.ת.ע  - נתיבי תחבורה עירוניים.

המטבע הייחודי, שערכו עשרה פרנק, הונפק בשנת 1856 בפאריס, בימי "הקיסרות הצרפתית השנייה", והוא עשוי מזהב כמעט טהור לחלוטין (93%).

הדיוקן המופיע על חזית מטבע הוא של לואי נפוליאון ה-3'. נפוליאון ה-3' נבחר לנשיא הרפובליקה השנייה ב-1848, ולאחר הפיכה צבאית ב-1852 מינה עצמו ל"קיסר הצרפתים" – כפי שעשה דודו המפורסם, נפוליאון בונפרט.

לדברי רוברט קול, חוקר מטבעות ברשות העתיקות, "נדיר לגלות מטבעות זהב במהלך חפירות ארכיאולוגיות. זו הפעם הראשונה שנמצא מטבע כזה במהלך חפירות ביפו. יחד עם זאת, ידוע שמטבעות זהב אירופיים היו נפוצים באימפריה העותמנית, אשר סבלה ממשבר פיננסי חריף בשלהי המאה-19. מסמכים ומטמונים שנמצאו בעבר בת"א וב"ש, היוו עדות לפופולאריות של הזהב האירופי - במיוחד בפרובינציות הרחוקות כמו ארץ ישראל, עד סוף מלחמת העולם ה-I." 

את החפירה ברחוב קויפמן,שהסתימה בסוף השבוע שעבר, ניהלה הארכיאולוגית אריולה יקואל מרשות העתיקות. בנוסף למטבע, התגלו במהלך החפירה יסודות של מבנים מהתקופה העות'מאנית המאוחרת וכן מטבעות מתקופות שונות ושברים של כלי חרס המתוארכים למן תקופת המקרא ועד לתקופה העות'מאנית המאוחרת.