שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

אנ"ש

אלפי קברים אותרו באוקראינה

במסגרת פרויקט משותף ל'ועידת רבני אירופה' ו'ועידת התביעות' תיעדו, עד כה, מאות צעירים יהודים כ- 10.000 בתי עלמין וקברי אחים ברחבי אירופה .רבים מהם לא היו ידועים עד עתה

ברוך בלוי ה' באייר תש"ע - 19/04/2010 10:11

"באוקראינה נחשפו עד כה כ -2000 בתי עלמין וקברי אחים שנעקדו עקה"ש הי"ד, רבים מהם נחשפים רק עתה" – כך אומר מר פיליפ כרמל, מנכ"ל 'לא תשכח' – הפרויקט היהודי הגדול ביותר באירופה לתיעוד והצלת בתי העלמין וקברי האחים היהודיים ברחבי אירופה, בכינוס כל הגופים הקשורים לארגון וארגוני הסטודנטים היהודיים שהסתיים בסוף השבוע באוקראינה. הכינוס הסתיים בגיא ההנצחה 'באבי יאר', צפונית-מערבית לקייב בירת אוקראינה, שבו רצחו הנאצים ביריות כ-100,000 איש, רובם יהודים. הי"ד.

עד היום נחשפו ותועדו במסגרת 'לא תשכח' כ- 10.000 בתי עלמין וקברי אחים שנעקדו עקה"ש הי"ד בשנות הזעם והאימה ברחבי אירופה. הפעילות במזרח אירופה נעשית בתמיכת קרן ג'נסיס' (GENESIS) המסייעת להגברת הזהות היהודית בקרב נוער יהודי דובר רוסית.

בתוך כשנה וחצי יסיימו מאות צעירים יהודים לסקור ולתעד כאלפיים בתי עלמין וקברי אחים ברחבי אוקראינה, מהם רבים שלא היו ידועים עד כה. הצעירים המתנדבים לומדים באמצעות הפעילות הזו על העבר היהודי ההיסטורי ומקבלים בכך מושגים על היהדות והיהודים באירופה. על פי התוכנית יסקרו ויתעדו בחודשים הקרובים מאות צעירים יהודים גם את בתי העלמין וקברי האחים היהודיים במדינות הבלטיות; לטביה, ליטא ואסטוניה. עפ"י הערכות יש במדינות אלה כ- 700 בתי עלמין וקברי אחים יהודיים.

כזכור, לפני כארבע שנים העניקה ועידת התביעות ל"ועידת רבני אירופה" מנדט כלכלי ומדיני להקמת מאגר נתונים שיקיף את כל בתי העלמין היהודיים הקיימים בכל רחבי יבשת אירופה. הועידה נתבקשה אף להכין מסמך עקרונות שיחייב חוקית את כל מדינות אירופה לשמירה על בתי העלמין ולמניעת חילולם. לצורך ביצוע פרויקט זה שנועד למפות כ – 20.000 בתי עלמין וקברי אחים - רתמה הועידה גם את 'האיחוד האירופי' שיסייע לאכוף על המדינות החברות באיחוד לשינויי חקיקה ואכיפת החוקים הקיימים. הועידה החלה באיסוף הנתונים במשרד שהוקם במיוחד בבריסל ועד עתה נאספו, כאמור, נתונים מיותר מ- 10.000 בתי עלמין וקברי אחים ברחבי אירופה והם הוכנסו לאתר שהוקם במיוחד לצורך כך - "לא תשכח", שמו.

ביוני 2008 קיבלה 'לא תשכח' את הצו המלכותי הרשמי על הקמת ארגון של כלי שירות ציבורי תחת החוק הבלגי (מס' 899.211.180). הצו החוקי נועד להבטיח את יעילות הארגון והגנה על בתי קברות יהודים ועל קברי האחים ברחבי יבשת אירופה. "אנו מגייסים צעירים יהודים שעברו הכשרה מתאימה היוצאים לכל אלפי בתי העלמין וקברי האחים כדי לבדוק את מצבם הפיזי, הצעירים גובים עדויות מצלמים, מתעדים ומאשרים את הגבולות הנמצאים במפות. אוספים מידע חיוני על חיי היהודים המקומיים, היסטוריה ותרבות, צילומים וסקרים על כל בתי הקברות, ומבצעים עבודה מעשית לשמירה והגנה על אתרים חשובים אלה". כך גם הרבנים, חברי הועידה, המפקחים על הפעילות מסייעים להעברת מפות בתי העלמין שבתחומם ותצלומים" – אומר מר פיליפ כרמל המכהן גם כמנהל היחסים הבינלאומיים של 'ועידת רבני אירופה'.

מנכ"ל 'ועידת רבני אירופה', הרב אבא דונר שהשתתף לאחרונה בפרויקט באוקראינה אמר כי הפרויקט זוכה לשיתוף פעולה יוצא מהכלל עם גופים ממשלתיים במדינות מזרח אירופה ובהם; משרדי המדע והגופים האוצרים נכסים תרבותיים במדינות אלה. "אנו יודעים כי המסורת היהודית לגבי השמירה וההגנה על אתרי הקבורה היהודיים ארוכה מאז ומקדם. אבותינו הקד' נקברו בחלקות שנרכשו על ידם והיוו מוקד עלייה לרגל ועדות לקיומם של חיים יהודיים לאורך כל הדורות. בתי הקברות היהודיים, קברי אחים ובודדים הפזורים בעולם כולו בכלל ובאירופה בפרט מספקים לכולנו עדות חיה לציון חורבן הקהילות ומהם ניתן ללמוד את הלקח הנדרש על השואה. קברים אלה הינם העדות ההיסטורית על חיי הקהילה היהודית ברחבי יבשת אירופה ובמרבית המדינות באירופה מתייחסים השלטונות לזה כחלק חשוב מהמורשת התרבותית האירופית. אני שמח שבאחד הפרויקטים  נטלו חלק כמה עשרות צעירים לא יהודים מארגוני סטודנטים שונים שנחשפו לעדות ההיסטורית ויהיו ברבות הימים שגרירים של רצון טוב כלפי היהודים והיהדות".

פרויקט 'לא תשכח' נועד לשימור והגנה על בתי קברות יהודיים ועל קברי אחים ובודדים ברחבי אירופה, מתוך תחושת אחריות לאלפי אתרים אלה החשופים לפגעי הזמן ולצערנו, פגעי אדם. אלפי אתרים מתוכם הינם  בלתי מבוקרים ולא מוגנים. יוזמה זו, המזוהה בביטוי בעברית 'לא תשכח', היא הקמת מאגר נגיש לציבור של כל הנתונים והמידע על  הקבורה היהודית באירופה. "אנו עומדים, לא אחת, מול איומים חדשים בנוסף לסכנה הקיומית שכבר קיימת. הזנחה, מסחר לא ראוי, תעשיה ופיתוח לקויים, ונדליזם, גניבה ואנטישמיות. גם ניסיונות שחזור לא מיומן מאיימים למחוק לצמיתות את מה שהוא לעתים קרובות שריד ותזכורת אחרונה של חשיבות הקהילות היהודיות של אירופה שלפני המלחמה. אנו תמיד זוכרים כי ללא פעולה מיידית רבים מהאתרים הקדושים לאומה היהודית והחשובים מאוד מבחינה היסטורית עלולים ללכת לאיבוד לנצח" – אומר הרב אבא דונר.

"אחת ממטרות המפתח של הפרויקט הוא למשוך צעירים יהודים אירופאים להנחלת ההיסטוריה היהודית של אירופה לחייהם – אומר מנכ"ל 'לא תשכח', מר כרמל - מעורבות הצעירים מעודד עיון בערכים החשובים כמו אזרחות אחראית, כבוד הדדי והעלאת תובנות חשובות על התרבות היהודית. גיוס צעירים אכפתיים לפרויקט נעלה זה תורמת רבות למורשת המשותפת לנו. כרמל שיבח את ארגון ג'נסיס (GENESIS) על תמיכתו הרבה בפרויקט במדינות מזרח אירופה. "עלינו לזכור כי הפרויקט נערך בבתי הקברות היהודיים שהינם המורשת הפיזית והתזכורת, לעיתים היחידה, לחיים התוססים של הקהילות היהודיות - כמו גם מוקד של פעילות מעשית ולמידה בצורה מובנת ורבת משמעות לדורות הצעירים שלנו כדי לשדר ולהעביר את הלקחים של השואה"- אמר מר כרמל.

טוג
עדות של אחד התושבים שהביאה לחשיפת קבר אחים. באוקראינה [צלם]

טוג
 [צלם]

טוג
 עם צעירים יהודיים באוקראינה בפרויקט לא תשכח המשותף לועידת רבני אירופה. אבא דונר [צלם]

טוג
הרב אבא דונר אומר קדיש בעת חשיפת קבר אחים באוקראינה  [צלם]

טוג
בית עלמין באוקראינה לפני טיפול [צלם]