יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

אנ"ש

הגרי"ש: "תפילה בכותל עדיפה על מירון"

בספר 'פניני תפילה' שיצא השבוע לקראת פורים במהדורתו הרביעית, מופיע שו"ת הלכתי מאלף של מרן הגרי"ש אלישיב, בנושאי תפילה. בפנים: תשובות מפתיעות

ראובן שטיין, ט' באדר תש"ע - 23/02/2010 21:01
שמו של מרן הגאון רבי יוסף שלום אלישיב שליט"א נודע בעולם היהודי כמקום שהכול משחרים לפתחו לשמוע דבר ה' זו הלכה.

בספר "פניני תפילה", שיצא-לאור בתחילת השבוע הבא במהדורתו הרביעית על-ידי תלמידו המובהק הגאון רבי בן ציון הכהן קוק שליט"א, הושם לראשונה דגש על ה'עבודה שבלב' – זו תפילה – של מרן הגרי"ש, עליה הוא מקפיד כקוצו של יו"ד. בין דפי הספר, בולטת המסורת ההלכתית הנשמרת על-ידי מרן מכל משמר, עם כמה שפחות שינויים.

הרב קוק התבקש לשאול על כלה המתכננת לנסוע לתפילה על ציון הרשב"י במירון. "אם אתה שואל אותי, עדיף שתתפלל בכותל", אמר מרן והוסיף: "מעולם לא זזה שכינה מכותל המערבי". כששאל שמא במירון תתפלל יותר בכוונה, תהה מרן: "זו גופה השאלה: מדוע? הרי השכינה שורה בכותל".

שאלה נוספת בספר עוסקת בנוהג שהשתרש לקיום מנייני תפילה במעבר המטוס. ישנם נוסעים המתלוננים שהדבר מפריע להם לעבור שם כגון שצריכים לצאת לשירותים וכדו'. הגרי"ש השיב: "המעבר זה עניין זכות של שאר הנוסעים! הם זכאים בזה. אם זה מפריע אין לעשות מנין, אלא אם כן מתפשרים". נשאל הגרי"ש, אפילו כשיש רק אחד שמתנגד? תשובתו הייתה: "מה פירוש אחד? הרי גם לאחד יש זכות לעבור שם, אי אפשר להפקיע לו את זכותו".

הספר מחולק לעשרה פרקים על-פי נושאים מרכזיים: כוונה בתפילה, ברכת התורה, תחילת התפילה ודינים שונים, קריאת שמע, שמונה עשרה, בקשות וסיום התפילה, תפילה בציבור, דיני הנשים בתפילה, הזכרת הגשם.

יצוין, כי לצד מאות התשובות ההלכתיות המובאות בלשונו של הגרי"ש, מילה במילה, נכתבו הערות וביאורים המאירים את העין וכן דקדוקי הלכה של הגרי"ש בנושאי התפילה השונים המהווים ציון דרך במוסר והנהגה ומחזקים את לב הלומדים. כשהובא הספר למעונו של מרן הגרי"ש, הגביה את הספר ואמר בשמחה: "הספר נתקבל בסבר פנים יפות. אפשר לסמוך על הדברים".

השבוע מופץ הספר לקראת פורים בהפצה מיוחדת, בכל בתי הכנסת ובחנויות הספרים המובחרות. משלוח מנות תורני? בהחלט ספר שכדאי לקחת בחשבון.

  [אריאל הלפר]
  [אריאל הלפר]