יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

אנ"ש

"בחנתי אותם היטב והם רבנים מושלמים"

מעמד מרגש במוסדות ברסלב שבנשיאות הגר"א ברלנד שליט"א בהכתרת מורי הוראה מלומדי "כולל ברסלב להוראה"

עקיבא גוטליב ז' בכסלו תש"ע - 24/11/2009 09:36
את המשפט שבכותרת אמר הגאון רבי יעקב מאיר שטרן שליט"א, בנוכחות הגה"צ ר' אליעזר ברלנד שליט"א מנהיג קהילת "שובו בנים - נחמת ציון", ואחד ומיוחד מגדולי מנהיגי ומשפיעי חסידות ברסלב בדורנו, הרואה חשיבות יתירה ונפלאה ב"כולל ברסלב להוראה" ומטרותיו, ומלווה אותו בכל עת בהנהגה ועצה.

המעמד המרגש בו נטלו חלק חברי קהילת "שובו בנים-נחמת ציון" נערך בצנעה וללא פרסום רעשני, אך הכיל רגעים רבים של אושר עילאי וכבוד התורה מאין כמוהו. דמעות של התרגשות עמדו בעיני ראש הכולל, החתנים ובני משפחותיהם ואברכי הכולל - רק הם ידעו כמה ימים ולילות, שעות ורגעים של מסירות נפש כפשוטה הושקעו עד שזכו להגיע למטרה הנכספת.
 
בכתר קהילת ברסלב מנצנץ יהלום "כולל ברסלב להוראה" במלא יפעתו. הכולל אינו עוד כולל ברשימה המפוארת של הכוללים בכלל ובברסלב בפרט, מדובר בבית היוצר לבני עליה - 50 אברכים מהעידית שבעידית אשר כבר במשך 12 שנים ארוכות מקדישים את כל עתותיהם להתעלות בתורה ועבודת ה'. המוטו המרכזי של הכולל הוא עבודת ה' ללא פשרות. הלימוד הוא לשם לימוד והתורה היא נשמת אפם של האברכים וזו לא סיסמא בלבד! התמסרותם חסרת הפשרות של האברכים ללימוד התורה מתוך הדחק הינה תופעה שאין לה אח ורע, במשך זמן ארוך מאוד בו שרר מצב כלכלי קשה, לא שולמו משכורות כלל ובכל זאת המשיכו האברכים לבוא ולהגות בתורה כאילו לא ארע דבר. יש לציין שגם בימים כתיקונם מדובר במשכורות שאינן גבוהות כלל ועיקר ואף נמוכות מהמקובל - דבר שאינו מפריע לסדרי הכולל הקפדניים להישמר במלואם ואף מעבר לכך.
 
ראש הכולל, רבי יוחנן וינר שליט"א, מגדולי הת''ח בירושלים המסור לכולל בכל מאודו, מכוון את דרכו מאז הווסדו ומעלה את האברכים לפסגות בלתי מצויות. "בין הזמנים" הוא מושג שלא קיים כאן - כולל בין הזמנים הפועל במלוא עוזו נראה ככל כולל רגיל ואף יותר מכך. מהתורה אין חופש! במשך השנים התוו את דרכו של הכולל הגאונים הצדיקים רבי משה הלברשטאם זצ"ל ורבי מאיר ברנדסדורפר זצ"ל, אשר אצלם עשו האברכים שימוש ואף ערכו בחינות רבות לאברכי הכולל. רבים מהאברכים זכו לקבל מהם היתר הוראה.
 
מסלול הוראה רגיל נמשך לא יותר מ-5 שנים, אבל כאן ב'כולל ברסלב להוראה', הלימוד אינו עבור התעודה גרידא. כאן לומדים תורה לשמה, אשר על כן עמלים כאן האברכים כבר 12 שנה בלימוד ההוראה. אין פשרות ואין קיצורי דרך! כל סוגיא נלמדת בעיון עד ליסודותיה, ואין נושא כלים שדבריו אינם נלמדים שוב ושוב. חזרות אינסופיות בעיון ובבקיאות מבטיחות שליטה מלאה בחומר הנלמד. ואכן, התוצאות הינן בהתאם - האברכים עמדו בכור המבחן אצל רבנים וגדולי פוסקי הדור - מבחנים קשים ומקיפים ביותר. הבוחנים לא יכלו להסתיר את התפעלותם מידיעותיהם המופלגות של הנבחנים - "מאה אחוז של ידע", הגדיר זאת הגאון רבי יעקב מאיר שטרן שליט"א, אצלו עשו שימוש הרבנים החדשים, "אלו רבנים מושלמים", התבטא הגאון רבי שמחה רבינוביץ שליט"א. בין הבוחנים היו גם הגאונים רבי עמרם הופמן שליט"א ורבי בנימין אדלר שליט"א ועוד.
 
הנה הגיע היום הנכסף - יום חגה של חסידות ברסלב. יום בו יתעטרו בתעודת הוראה 'יורה יורה' שניים מחשובי האברכים הרה"ג רבי דוד לפק שליט"א והרה"ג רבי נחמן כהן שליט"א. אין זו הסמכה רגילה להוראה - הסמכה כזו כבר קיבלו עשרות מאברכי הכולל. הפעם מדובר בהסמכה לאחר שתים עשרה שנות לימוד של עמל ויגיעה בלתי פוסקים! ולא רק זאת - לרגל המעמד הוקם לראשונה בית הוראה לקהילה ובו יישבו הרבנים החדשים וישיבו לשאלות הפונים.
 
למרות חשיבותו של המעמד הנדיר, הורה הגר"א ברלנד שליט"א לקיים אירוע פנימי וצנוע שיהיה כלוחות שניות שהתקיימו לעולם. האברכים, אורחים, ובני משפחה התכנסו באולם הכולל לסעודת מצווה מכובדת בליווי תזמורת והשמחה הרקיעה שחקים.
 
בבימת הכבוד הסבו הרבנים החשובים: הגאון רבי יעקב מאיר שטרן, הגאון רבי בנימין אדלר, בנו של הרב ועמוד התווך של הקהילה ומוסדותיה ברוחניות וגשמיות - הגאון רבי נחמן ברלנד, הגאון רבי צבי ברוורמן, הגאון רבי יהושע בריזל, הגאון רבי יעקב שפירא, הגאון רבי שלמה קאהן, הגאון רבי משה שטיין, הגאון רבי שמחה רבינוביץ, הגאון רבי מאיר סירוטה,הגאון רבי זאב פיינששטיין ראש הכולל הגאון רבי יוחנן וינר, והרבנים המתעטרים בנזר ההוראה. כל אישי התורה הדגולים הללו הופיעו כבעלי השמחה בעצמם, שכן כולם מעורבים ושותפים בשגשוגו הרוחני של הכולל. במשך שנים רבות הם מלווים את האברכים במסירת שיעורים, בחינות, שימושה של תורה ועצה והדרכה.
 
הגאון רבי יעקב מאיר שטרן שליט"א אשר העניק לחתנים את כתב ההוראה, הדגיש בדבריו שהחתנים לא עמדו אצלו למבחן גרידא, אלא לסדרת מבחנים ארוכה ומתישה בה גילו בקיאות וישרות הדעת מאין כמוה. בנוסף לכך הם ערכו אצלו שימוש במשך זמן רב ולא החסירו פרט מהמכלול השלם המאפיין רב מושלם. 'מובטחני בהם שכל כלל ישראל ייהנה לאורם'.
 
בזה אחר זה נשאו דברים האורחים הדגולים, כולם הזכירו את הקשר העמוק שלהם עם הכולל, את ההיכרות עם האברכים בני העליה הלומדים בו, ואת שמחתם על כי זוכים הם לראות פירות בעמלם. עוד ציינו כי יודעים הם היטב שבכולל לומדים עוד אברכים רבים הראויים לכתר ההוראה, ואין ספק כי בקרוב יצטרפו אף הם לחבריהם הרבנים. הרבנים אף החכימו את הנוכחים בסדרת הוראות ועצות למורי הוראות בישראל מאשר שמעו מרבותיהם הגר"ש וואזנר שליט"א ועוד, ומאשר חוו בעצמם.
 
'אי אפשר שלא להעלות על נס', אמרו, 'את פעלו של ראש הכולל הרב וינר שבמסירותו צמחו והתעלו האברכים למעלות כה רמות, ובעיקר את המנהיג הרוחני המכה על קדקדם ואומר להם גדל ללא הרף - הלא הוא הרב ברלנד שהכולל הוא משאת נפשו'.
 
עם סיום חלקו הראשון של המעמד צעדו הרבנים בראש הקהל הרב אל בית ההוראה החדש אל טקס קביעת מזוזות על ידי הגרי"מ שטרן, ומשם המשיכו אל ביתו של הגה"צ רבי אליעזר ברלנד שליט"א שם נערך חלקו השני של המעמד בראשות הרב שליט"א אשר נשא את המשא המרכזי, שנפתח בפלפול תורני בנגלה ובנסתר. בדבריו הפטיר ברגש "כמה נחת רוח זו לרבינו רבי נחמן שרצונו היה כי חסידיו ילמדו לכוון לאמיתה של תורה. ומה יותר מאמיתה של תורה מאשר הוראת הלכה למעשה! כיום - עם הכתרת רבנים מתוך קהילתנו עצמה - הוכחנו כי דרכה של ברסלב בחלק הלימוד אינה שונה מכל דרך של חוג אחר". הרב הודה לכל הרבנים העומדים לימין הכולל והפטיר כי קשה לו להתנתק מהמהמקום משום שהוא חש שזו עת רצון ושעת רחמים מיוחדת!
 
עיני הקהל ברקו משמחה, לא כל יום זוכים למעמד כבוד התורה כה מרומם ופנימי. הריקודים שנמשכו זמן רב העידו על גודל היום ועל נקודת המפנה שחולל בחיי הקהילה הקדושה. הרב שליט"א ובנו הגאון רבי נחמן ברלנד שליט"א זוכים לקצור את פרי מעלליהם ולראות עולמם בחייהם. הרב שליט"א ועמו כל הרבנים החשובים בירכו ואיחלו לשני הרבנים החדשים שהצטרפו אל שורת פוסקי ההלכה, כי תשרה סייעתא דשמייא במעשה ידיהם ויזכו לכוון לאמיתה של תורה ולא תצא חלילה תקלה תחת ידיהם.
 
חסידות ברסלב כולה הביעה את שמחתה מן ההישגים אליו הגיעו האברכים באחד מחשובי כולליה. אין ספק שיום חגה של הקהילה הוא יום חגה של התורה ולומדיה ושל חסידי ברסלב די בכל אתר ואתר, ונחת רוח עצומה לקודש הקודשים נחל נובע מקור חכמה.

  []
  []
  []
  []
  []
  [
  []
  []