יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

מקום או אתר

עין גדי - חצצון תמר

בית הכנסת העתיק הנמצא בשמורת עין גדי נחשף לראשונה בשנת תשכ"ה, בחפירות ארכיאלוגיות שנעשו במקום נחשפה רצפת בית הכנסת ובה פסיפסים שונים וכן אוצר מטבעות.

מרדכי זאבי ג' באדר תשס"ט - 27/02/2009 12:00
יחיאל
שרידי בית הכנסת העתיק בעין גדי יחיאל

בשמורת עין גדי בין נחל דוד לנחל ערוגות זורם בראש הגבעה נחל עין גדי, בתחתית הגבעה שוכן אתר עתיקות שנקרא "תל גורן" במקום זה שכן ככל הנראה הישוב עין גדי העתיק, בחפירות שנערכו במקום נמצאו שרידי בתים חביות ותנורים, בקצה הישוב מעט יותר מזרחה התגלו שרידי בית הכנסת העתיק של הישוב עין גדי, עין גדי היא אחת הערים העתיקות בעולם, לראשונה נזכרת עין גדי בתורה בספר בראשית לגבי מלחמת אברהם במלכים שם נכתב "וגם את האמורי היושב בחצצן תמר" ובתרגום אונקלוס נכתב "ואף ית אמוראה דיתב בעין גדי". עין גדי גם מוזכרת כמקום בו נחבא דוד המלך מפני שאול, בעין גדי היה ככל הנראה ישוב יהודי מתקופת דוד המלך ועד לאחר ימי מרד בר כוכבא, לאחר חורבן בית שני חודש הישוב היהודי במקום ובית הכנסת העתיק הוא מאותם ימים.

הכתובות ברצפת בית הכנסת  יחיאל

בית הכנסת העתיק התגלה במקום בשנת תשכ"ה בדרך מקרה על ידי חקלאי שעסק בחרישת השדה, לאחר חמש שנים נערכה במקום חפירה ארכיאולוגית מקיפה ומסודרת, בחפירות נתגלה גם אוצר של 5000 מטבעות מהמאה הרביעית וכן שרידי מבנה בית הכנסת, מקירות בית הכנסת כמעט ולא נותר דבר, בכותל המזרחי של בית הכנסת חקוק מושב לראש הקהל, פתח בית הכנסת היה בתחילה מצפון ובתקופה מאוחרת יותר נוסף פתח מדרום, מעט לפני חורבנו של בית הכנסת במאה השישית הוא הורחב ונוספו לו חדרים וספסלים, בבית הכנסת התגלה גם שרידי בימה ככל הנראה עבור ספר התורה. אבל התגלית הגדולה במקום היה בחשיפתה של רצפה עשויה פסיפס מעשה אמן.

רצפת בית הכנסת  יחיאל

רצפת הפסיפס מעוטרת במסגרות מסוגננות בצורות גיאומטריות של משולשים ומרובעים ובציורי עופות, צמחים ומנורת שבעת קנים, בבית הכנסת אף נתגלו פסיפסים נוספים ובהם כתובות שונות, פסיפסים אלו שמורים כיום במוזיאון רוקפלר שבירושלים, בכתובות היו רשומים כל החודשים והמזלות ובסופם הכתובת "חנניה מישאל ועזריה שלום על ישראל" וכן רשימת סדר הדורות מאדם הראשון ועד ליפת בן נח, בנוסף נכתב בפסיפס הקדשה לתורמים וכן קללה נמרצת הכתובה בארמית לכל מי שיטיל מחלוקת או יאמר לשון הרע על היהודים או יגלה את "סודה של הקריה", משערים ש"סודה של הקריה" הוא סוד יצור שמן האפרסמון שהיה אומנותם של יושבי המקום והביא לעושרם, בלשון הקללה נאמר "זה שעיניו משוטטות בכל הארץ ורואה את הנסתרות, הוא יתן פניו באיש ההוא ובזרעו ויעקור אותו מתחת השמים. ויאמרו כל העם אמן ואמן סלה".

בית הכנסת נחרב ככל הנראה בשריפה שהתרחשה במאה השישית ואיתו נשרפו אף בתי הישוב הסמוכים לו.

כיום קיים קיבוץ הנושא את השם "עין גדי" והוא שוכן כקילומטר דרומה למיקומה של עין גדי העתיקה, במיקומה של עין גדי העתיקה קיימת שמורת טבע הכוללת את הנחלים דוד, ערוגות, שולמית ועין גדי, וכן את עתיקות תל גורן ושרידי בית הכנסת.

יחיאל
פנים בית הכנסת יחיאל

יחיאל
נחל ערוגות בשמורת עין גדי יחאל