יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

מקום או אתר

מירון – ציון הרשב"י ובית הכנסת העתיק

הר מירון נמצא במרכזו של הגליל העליון. למרגלותיו נמצאים אתרים רבים ומקודשים, ממערת הלל הזקן וציונו של רבי יוחנן הסנדלר ועד לציונו של התנא רבי ייבא סבא, הממוקם ממש בכניסה לציון הרשב"י ובנו. כמו כן נמצא במקום בית הכנסת העתיק של מירון.

מ.שורק, בשיתוף: מקור המעיינות כ' באב תשס"ט - 10/08/2009 16:57

ציון הרשב"י

בשיפולי הר מירון נמצאת מערת הרשב"י. מאז ומתמיד הייתה חתומה, וכף רגלו של בן אנוש לא דרכה בה. הקדמונים הציבו ציונים על גבי המערה, כנגד מקום מנוחתם של הרשב"י ובנו, אולם במשך שנים רבות נותרו הציונים תחת כיפת השמיים, ללא מחסה.

הגאון רבי אברהם גלאנטי זצ"ל היה הראשון שבנה חצר במירון. כמו כן בנה בית מדרש קטן בסמוך לציון הרשב"י, וחדר מסביב לציון ר' אלעזר בנו. מסופר, כי בעת חפירת היסודות סביב לציון הרשב"י, גילה אחד האנשים את פתחה של המערה, ומיד צנח ומת, ובעקבות כך צווה רבי אברהם גלאנטי לאטום את הפתח לחלוטין. במשך הדורות הוסיפו שיפוצים למבנה אותו ייסד רבי אברהם, הוא הורחב ושופץ וכיפה קמורה ומיוחדת נבנתה מעליו.

בשנת תקכ"ב, פקד רעש אדמה נורא את העיר צפת, השוכנת במרחק של כעשרה קילומטרים ממירון. בצפת הנזק היה רב, בתים נחרבו כליל ואף בתי כנסיות, ואילו במירון, למרבה הנס, כל המבנים נותרו בשלמותם והיישוב לא ניזוק כלל. הרב יוסף סופר ז"ל  שביקר במירון בעת הרעש מספר: "כשיצא הרעש על הארץ בחודש חשוון תקכ"ב, באו הישמעאלים והערלים שבאותו מקום אל הבניין של רבי שמעון בר יוחאי. לדאבונם היה השער סגור ונעול. בצר להם החלו לזעוק בקול בוכים:  "רבי שמעון, רבי שמעון, מאחר שאתה אדם גדול וחשוב בעולם, וגם שמענו מפי אבותינו מחשיבותך, וגם בעינינו הנך חשוב, אם כן אנא ממך פתח לנו את פתחך". בו ברגע שסיימו את תחינתם נפתחה הדלת מאליה, כולם נכנסו פנימה וניצלו.

מספר חודשים לאחר מכן, שוב היה רעש וכצפוי נמלטו כולם לציון הרשב"י כבראשונה כדי להציל את נפשם. אולם הפעם נגלה לעיניהם מחזה מופלא. הבניין נשא והגביה עצמו כלפי מעלה ושב ונחת על הקרקע וכיפתו נחלקה לשתיים. בראות הנוכחים את המראה הנ"ל התחלחלו והחלו לקרוא: "רבי שמעון, רבי שמעון, אם למבנה שלך ארע כך, מה נאמר אנחנו?" מחזה זה נמשך כחצי שעה וכך גם הרעש ולאחר מכן חזר הבניין למקומו כבראשונה, ולא ניכר עליו אפילו נזק או סדק קל. עשרות שנים מאוחר יותר הוסיפו לשפץ את המבנה בעזרתם של אנשי צפת ובראשם, רבה של העיר צפת, הרב שמואל אבו זצ"ל. הציונים הוגבהו, גדרו כל ציון במחיצת ברזל והאולם הורחב גם כן.

בשנים האחרונות לא נעשו שינויים ושיפוצים משמעותיים במבנה. בל"ג בעומר מדי שנה בשנה, עולים למירון מאות אלפי יהודים לחגוג את הילולת הרשב"י בציון.


בית הכנסת העתיק

רק מעט מזעיר מרבבות העולים מירונה בכל ימות השנה ובפרט ביום ההילולא, מכירים את בית הכנסת העתיק של מירון. בית הכנסת מצוי על גבעה מתנשאת ביישוב מירון, בסמוך לציון הרשב"י. ככל בתי הכנסת הגליליים הוא ממוקם במקום הגבוה ביותר ביישוב, ופונה דרומה לכיוון ירושלים.

בית הכנסת נבנה בתקופה הרומית, הידועה כ "תקופת המשנה והתלמוד" שהייתה תקופה משגשגת לישובים היהודיים בגליל. בית הכנסת נבנה על משטח אשר נחצב בתוך ההר, ובמקום עדיין ניכרים שרידיו. ביניהם ניתן לזהות את קיר הפתח המרכזי אשר משקופו סדוק ופתח נוסף ששוחזר. כמו-כן למקום ניתן לעלות במדרגות שנשתמרו כמעט בשלמותן מאותה התקופה.

אגדות רבות נרקמו סביב המבנה הזה, ביניהם האגדה הידועה, כי אם משקופו ייפול - אות הוא לבואו הקרוב של משיח בן דוד. יש הטוענים, כי הישמעאלים שהתגוררו במשך תקופה ארוכה בכפר מירון, דאגו לתחזק את המשקוף, כדי שחלילה לא יגיע הגואל ויושיע את היהודים.


אנשים רבים מגיעים להתפלל במקום לעיתים קרובות, וביניהם אנשי "יד עזרה", תלמידיו של הרה"צ רבי אשר פריינד זצ"ל, אשר מגיעים על פי הוראת רבם זצ"ל לשבות ביישוב מדי שבת מברכים ומתפללים את תפילת ליל שבת בבית הכנסת העתיק.
מכללת מקור המעיינות "תלמדו מהמקור"

יחיאל
הכניסה לחצר צלם
יחיאל
מערת הלל הזקן צלם
יחיאל
. צלם
יחיאל
מתפללים בבית הכנסת העתיק במירון צלם