יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08/05/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

מקום או אתר

בית הכנסת "אור החיים"

בית הכנסת 'אור החיים' הנמצא ברחוב אור החיים שברובע היהודי בירושלים' נוסד לפני כ-230 שנה ע"י רבנו חיים בן עטר ז"ל המכונה ה'אור החיים'.

מ.שורק י' בתמוז תשס"ט - 02/07/2009 10:00
בשנת תק"ב, עלה רבנו חיים בן עטר ממרוקו לארץ ישראל דרך ליוורנו שבאיטליה. הדרך לא היתה קלה, אך הוא לא נרתע ושם נפשו בכפו לעלות לארץ ישראל דרך יערות ומדבריות השורצים ליסטים וחיות רעות. כשהגיע לארץ, התיישב בגליל לזמן קצר, ולאחר מכן עבר להתגורר בירושלים.

עם הגיעו לירושלים בשנת תק"ג, ייסד בעזרת תרומתם של גבירי ליוורנו את ישיבת "כנסת ישראל" ואת בית הכנסת. אולם, לא ארכו לו הימים לרבי חיים בעיר הקודש, ועוד לפני שמלאה שנה לישיבתו נפטר.

הישיבה ובית הכנסת שהקים נותרו גם אחריו. גדולי העדה הספרדית למדו בישיבה והיא התקיימה עד לסוף המאה ה-19. באמצע המאה ה-19 הפך בית הכנסת לאשכנזי.

בימים שלפני מלחמת השחרור, ובמשך כל זמן המלחמה סביב העיר העתיקה, שימש בית הכנסת והישיבה את ארגון 'ההגנה' כעמדת מתקפה מול הרובע הארמני, עד לכיבוש המקום בידי הירדנים.

לאחר מלחמת השחרור, נותר הבית בשליטה ירדנית, ורק לאחר מלחמת ששת הימים נרכש הבית בשנית ע"י משפחת וינגרטן, אשר שקמו את המקום וסביבתו והקימו שם את "מוזיאון חצר היישוב הישן", בכדי לשמר את תרבות ואורח החיים שהיו ברובע לפני נפילת הרובע היהודי במלחמת השחרור. כמו כן, במתחם בית הכנסת נמצא הבית אשר בו נולד בשנת רצ"ד האר"י הקדוש.

תאור המבנה:
בניין בית הכנסת נשתמר בצורתו המקורית עד היום, ולא חלו בו שינויים יסודיים מאז הקמתו.

בבניין מערכת של חדרים אחדים, אשר כולם סמוכים לחצר פנימית קטנה.

בחצר, היה בור לאגירת מי הגשמים, משמאל לכניסה היה מצוי מעין ספסל, שעליו היו קערות לנטילת ידיים לבאי בית הכנסת.

צורתו של אולם התפילה היא רבוע, כאשר במזרח הייתה גומחה רחבה של ארון הקודש.

עזרת הנשים הייתה בחדר נפרד ונבדל מאולם התפילה הראשי, ולכן, לא הייתה לנשים אפשרות לראות את הנעשה באולם התפילה עצמו. מתחת לעזרת הנשים נמצא מקווה טהרה, בה לפי המסורת היה נוהג רבינו חיים בן עטר לטבול ולהיטהר קודם ירידתו לפני התיבה, ולכן נמצא מעבר המקשר בין המקווה לאולם התפילה.

כמו כן, קיימת במקום עליית גג, בה לפי האגדה למד האור-החיים בהיחבא, וכן אוסף מרשים של מודעות והודעות מתקופות קדומות.

למרות שטחו המצומצם של בית הכנסת "אור החיים" , היה בית הכנסת קומפלקס מסודר ומתוכנן להפליא, כל האולמות והחדרים היו מקושטים ברוח התקופה, ושרתה בו תדיר אווירה של קדושה שחפפה את באי המקום.
יחיאל
מודעות בבית הכנסת
צלם
יחיאל
הכניסה למקוה בחצר בית הכנסת
צלם
מכללת מקור המעיינות "תלמדו מהמקור"
יחיאל
מודעה על ברכת החמה
צלם
יחיאל
הכניסה למבנה
צלם
יחיאל
עליית הגג, שבו לפי המסורת ישב ולמד בעל ה'אור החיים'
צלם
יחיאל
מבט אל החצר
צלם
יחיאל
מר וינגרטן בבית הכנסת
צלם
  1. 2. תיקון עובדה
    אהרון לירון 09/07/2009 11:05
    כאחד מלוחמי הרובע היהודי, וכמי שתיעד את אירועי המצור והקרבות ברובע היהודי בתש"ח אני מוצא לנכון לציין שבית הכנסת "אורח חיים" לא היה בגבול הרובע ולכן לא הייתה בו פעילות של ה"הגנה" ובבניין בית הכנסת לא הייתה עמדה. העמדה הקרובה הייתה בדירת הרב כהנא, רבה של גטו ורשה, ברחוב "אורח חיים" פינת רחוב אררט, אז "רחוב האשורים". ראה בספרי "ירושלים העתיקה במצור ובקרב", הוצאת "מערכות", 1957.
  2. 1. תיקון אי הבנה
    מוזיאון חצר הישוב הישן 08/07/2009 11:36
    התמונה בכתבה על החצרהיא של מוזיאון חצר הישוב הישן הנמצא במתחם בית הכנסת אור החיים והכניסה אליו בתשלום סמלי.