יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

פרשת שבוע

חכמת נשים

חכמים העריכו מאוד את השפעתה של האישה והרעיה על בעלה. במספר מקומות מובאת דעתם כי בכוחה של האישה לבנות את בעלה וילדיה ואת הבית כולו, אך בכוחה גם להרוס ולהחריב

הרב יוסף ברוק, ראש ישיבת 'נתיבות עולם', כ"ח בסיון תש"ע - 10/06/2010 18:02



על הפסוק במשלי "חכמת נשים בנתה ביתה ואיוולת בידיה תהרסנו" מביאים חכמים דוגמא משתי נשים, האחת שבנתה והשניה שהחריבה.
משהחל המרד נגד משה במדבר, וקורח ואנשיו החלו להצית את אש המחלוקת, חבר עימהם גם און בן פלת משבט ראובן, והוא מוזכר מיד בתחילת הפרשה, אך אח"כ אין שומעים עליו מאומה ורק דתן ואבירם וקורח ממשיכים את התהליך.

להיכן הלך און בן פלת? איפה הוא? עונה על שאלה זו המדרש: "און בן פלת אשתו הצילתו".

משבא הביתה וסיפר לה על העומד להתרחש, אמרה לו אשתו: מילא קורח יש לו סיבה למרוד, הוא חושב להיות המנהיג מספר אחד, אבל אתה בכל מקרה נשאר מאחור ב"חמישיה השניה"... אז מה אכפת לך כל העניין? אתה הרי לא תרוויח מאומה מכל זה. למה לך הסיכון ללכת נגד משה?
התקבלו הדברים על ליבו, אך יש בעיה - הוא כבר בתוך העניין, איך יוצאים מזה? אמרה לו אשתו: הנח לי, אסדר לך את הכל. והיא אכן הוציאה אותו מהעונש הגדול. (יעויין במדרש רבה במקום על חכמתה גם בחלק זה. זוהי החכמה בנשים שבנתה את בעלה והצילה את ביתה)

*    *    *

אך יש גם מקרה הפוך "איוולת בידיה תהרסנו" - זוהי אשתו של קורח. משחזר קורח לביתו לאחר שנתמנו הלויים לעבודתם היתה אשתו "בשוק". הלויים נצטוו לגלח את כל שערם ובוודאי שקורח היה נשוא פנים עם זקן מכובד וכו'. והנה משה מצווה את כל הלויים עשרים ושניים אלף לעבור אותו תהליך כדי לקבל את המנוי כעובדי המשכן ושבטו של הקב"ה. ואז החלה למעשה כל הפרשה. בעומק ליבה חשה כאילו נעשה לבעלה עוול וליבתה את אש המחלוקת על משה.

הפסוק מספר כי אהרון הניף את הלויים כולם!!! ביום אחד הניף עשרים ושנים אלף (ועוד קצת), היש נס גלוי גדול מזה? האם אהרון היה המרים משקולות של כל הדורות, האם דבר כזה יתכן? מדוע לא לראות בנס הזה את חזות הכל ואת הזקן והשערות שיחזרו לצמוח לשים בפרופורציה הנכונה?

ללמדך כי האישה היא עיקר הבית ובידה המפתח לבנותו או חלילה...
ועל כן שבחו חכמים את הנשים שהן הן בונות את בית ישראל.


שבת שלום וחודש מבורך!