יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

דוד כץ

מדינת הלכה? לא, תודה

אבוי לנו אם ישראל תהפוך ל"מדינת הלכה" נוסח נאמן ושות'. עדיף להמתין למלכות המשיח

דוד כץ כ"א בכסלו תש"ע - 08/12/2009 18:07
שר המשפטים, הפרופ' יעקב נאמן, נתפס אמש ב"קלקלתו", כשאמר בכנס של רבנים ודיינים בירושלים, כי "צעד אחר צעד ננחיל לאזרחי ישראל את חוקי התורה ונהפוך את ההלכה למשפט המחייב במדינה".
 
נאמן הוסיף, כי "יש להחזיר למדינת ישראל את מורשת האבות, דברי התורה הראשונים והאחרונים שבה יש פתרון מלא לכל השאלות שאנו עוסקים בהם". לפי הדיווח ב"אתרוג", ההתבטאויות התקבלו בתשואות חן ובסיפוק רב על-ידי באי הכנס.
 
יפה מאד. אכן מילים כדורבנות.
 
לא חלפו אלא מספר שעות, ובבוקר התפרסמו הדברים. נאמן נבהל, ומיהר להתגונן, להתנצל, להבהיר ולתקן: "השר דיבר באופן כללי ורחב על השבת עטרת המשפט העברי ליושנה ועל חשיבות המשפט העברי בחיי המדינה", אמר דובר משרד המשפטים, בניסיון למזער נזקים.
 
אבל כל זה לא עזר לו. התקשורת המגויסת ומשפטנים הנמנים על המחנה השמאלי של המדינה, התעוררו.
 
התעוררו? זינקו ממקום מושבם והחלו להצליף: שיתפטר, הוא מנסה להוביל את המדינה לאחור, הוא רוצה מדינת הלכה, ועוד כהנה וכהנה אמירות מצד אנשים שירו חץ לעבר יעקב נאמן עם כניסתו לתפקיד שר המשפטים, ומאז מחפשים כל הזמן היכן להציב את העיגול. תיקים פלילים עוד לא הצליחו להלביש עליו? נלביש עליו קמפיין תקשורתי מאורגן ומתוזמן היטב. נחכה לו בפינה.
 
האינסטינקט הבסיסי של כל שומר מצוות, הוא להגן ולתמוך בדבריו של השר יעקב נאמן, אם הם אכן נאמרו, ללא הפרשנות המאוחרת של דובר משרד המשפטים.
 
אבל הדברים הם לא כאלה וורודים כפי שהם נשמעים. אני בטוח שהפרופ' נאמן מתכוון ברצינות לדבריו, אבל ידוע כי פוליטיקאים – ונאמן, עם אדרת העו"ד שלו לא שונה מהם – מכינים נאומים לפי סוג המשתתפים. מול שופטים – מנעימים להם את האוזן באמירות המתאימות להם. מול דיינים – מדברים על מדינת הלכה. מול התקשורת – נאמן דווקא שותק בדרך כלל. גם סוג של אמירה.
 
אבל בל נטעה. נאמן הוא לא משלנו. יש לו כיפה. הוא לומד גמרא כל יום. הוא איש יודע ספר. הוא יהודי חם ולבבי. משיחות שהיו לי עמו בעבר, הוא אדם נעים הליכות, שחושב שהוא יתקן את עוולות העם היהודי: הוא זה שמנסה לאחרונה לקדם את נושא גיוס בנות לצה"ל. הוא האיש שהביא לעם ישראל את אסון פשרת הגיור לפני שנים רבות. הוא בעצם פוליטיקאי כמו כולם. למרות הכיפה, למרות האמירות על מדינת הלכה.
 
אבל במחשבה שנייה, מי רוצה כאן מדינת הלכה? גם אנחנו לא. עדיף שהמדינה תהיה מדינה חילונית, על כל סממניה ובעיותיה.
 
את מדינת ההלכה נשאיר לימות המשיח. משיח צדקנו יהיה היחיד שיגאל אותנו מהמדינה החילונית הזו. אבוי לה למדינה אם תהפוך למדינת הלכה לפי שיטת נאמן, מפד"ל ושות'. עדיף לנו להישאר במצב הנוכחי, ולהמתין בסבלנות אין-קץ לקץ הגלות ולביאת גואל צדק.
  1. 3. ברוך שמסר עולמו לשומרים
    טוקינדרייך 09/12/2009 14:14
    שהחיינו וזיכנו לכלי תקשורת המתנהל על דרך התורה ולאורם של גדולי ישראל, ומביע ברמה וללא מורא ורגשות נחיתות את דעת ההשקפה הצרופה כלפי הסרוגים ולמיניהם ורעיונות התעתועים שלהם.
  2. 2. בדרך כלל כשיש באזור חובש כיפה (סרוגה)
    חרדי 09/12/2009 09:55
    אנחנו לרוב סובלים
  3. 1. עד שנאמן אומר דבר טוב
    יעקב 09/12/2009 09:16
    למה לתקוף את שר המשפטים עד שסוף סוף האיש הזה אומר משהו נכון מאד.
    כן, צריך מדינת הלכה.