יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

תקציב המדינה אושר בוועדת הכספים

וועדת הכספים אישרה הערב את תקציב המדינה הדו-שנתי לקריאה שניה ושלישית

דוד שמואלי ט"ז בתמוז תשס"ט - 08/07/2009 19:15
 
לאחר דיונים ממושכים שהתפרשו על פני שבועות ארוכים, אישרה וועדת הכספים הערב את תקציב המדינה וחוק ההסדרים לשנים 2009 ו-2010.
 
במסגרת דיוני הוועדה, בוצעו שינויים מפליגים בסעיפים שונים ופוצלו והוצאו מחוק ההסדרים חוקים שעשויים היו לפגוע בציבור החרדי. וועדת הכספים אף דחתה גזירות אחרות ופעלה רבות לשינויים משמעותיים בתקציב כולו, כאשר המטרה היא טובת הציבור.
 
יו"ר וועדת הכספים ח"כ הרב משה גפני אמר עם אישור חוק ההסדרים ותקציב המדינה בוועדת הכספים כי החוק שנכנס איננו החוק שיצא. "ביצענו שינויים מרחיקי לכת, הפחתנו במה שרק יכולנו ועשינו כל שינוי שרק ניתן היה לעשות כדי להפחית את הנזק והכאב שאמור היה לפגוע באוכלוסיות רבות בישראל תוך גילוי אחריות למצב הכלכלי ולגירעון בקופת המדינה'. 
 
גפני אמר עוד כי לא ייתן בשנה הבאה להעביר בוועדה חוק הסדרים כה מנופח כפי שהובא השנה לוועדה. גפני אמר כי הוועדה הוכיחה את חשיבותה, יכולותיה ומאמציה לשנות, לסייע ולהוביל שינויים משמעותיים למען ולטובת הציבור בישראל. "וועדת הכספים הוכיחה כי היא איננה חותמת גומי".
 
התקציב שאושר, מורכב משתי מסגרות הוצאה שנתיות, שאין לחרוג מהן בכל שנה, משל מדובר בתקציב נפרד. לפי החוק, הממשלה רשאית להוציא בשנת הכספים 2009 סכום של כ-316.5 מיליארד שקל, ואילו בשנת הכספים 2010 סכום ההוצאה השנתי לא יעלה על 325 מיליארד שקל. עם אישור וועדת הכספים, עולה החוק למליאת הכנסת לאישורו בקריאה שנייה ושלישית.
 
במסגרת אישור התקציב בוועדת הכספים אושר "מס הבצורת", לפיו יצטרכו האזרחים לשלם בעבור צריכה עודפת של מים במשקי הבית, אך על פי מתווה מרוכך יותר. על פי החלטת הוועדה, מס הבצורת יחול החל ב-15 ביולי, כשכל נפש תהיה זכאית לחמישה קוב (תחת שלושה כדרישת האוצר המקורית). המס שנקבע הינו 20 שקלים עבור כל קוב של חריגה מההקצבה.
 
יממה קודם לכן, ביום שלישי השבוע, אישרה ועדת הכספים את הגדלת קצבאות הילדים על סמך ההסכמים הקואליציוניים עם ש"ס ויהדות התורה. ביוזמת יו"ר הוועדה הוחלט להוציא את התניית מתן הקצבאות בלימוד במוסד חינוך, ואף התניית מתן הקצבאות במתן חיסונים לילד נדחתה לסוף 2010.
 
מוקדם יותר החליטה ועדת הכספים להוציא מחוק ההסדרים את סעיף הטלת מס בריאות של 90 שקלים למי שמשתכרים פחות משכר מינימום (ולכן לא משלמים כיום מס בריאות בגובה זה). כמו כן החליטה הוועדה להוציא מחוק ההסדרים את ביטול חצי נקודת הזיכוי לסטודנטים.
 

המשבר האחרון

 
רגע לפני אישור התקציב בוועדה, ביקשו באוצר להתנקם בראשי ש"ס על הסרת גזירת המע"מ על הפירות והירקות, והודיעו כי תקציב הפריפריה לא ייכלל בשלמותו בתקציב המדינה. משמעות הדבר: 200 מיליון שקל יוותרו מחוץ לתקציב משרד השיכון.
 
כאמור, בש"ס החליטו לשבור כלים ולהצביע עם האופוזיציה. לטענת שר השיכון, התקציב האמור אמור לבוא לרווחת תושבי הפריפריה, ולקיחתו תזיק להם. ראשי הקואליציה לא שקטו אף הם על השמרים ובכלי התקשורת הציגו את דרישת ש"ס כסחטנות ש"סית – עובדה שלא היתה נכונה כלל ועיקר.
 
באוצר הסבירו כי היענות לדרישת ש"ס – השארת התקציב כפי שהיתה בתחילת השבוע - תחייב קיצוץ רוחבי בכל שאר משרדי הממשלה. במקביל למשא ומתן עם נציגי ש"ס, בדקו בראשות הקואליציה חלופות שונות, ביניהן גיוס הרוב על ידי תמיכה מהאופוזיציה, וזאת, באמצעות תמיכתם של 3 נציגי קדימה ונציג מרצ בוועדת הכספים.
 
משהפיתרון בושש לבוא מצידם של אנשי האוצר, קיימו ראש הממשלה והשר אטיאס פגישה קצרה בת חצי שעה בכדי להגיע להבנות. בתום הפגישה יצא אטיאס מרוצה. על פי הסיכום בין הצדדים, ובתיאום עם שר האוצר, יובל שטייניץ, מתוך תקציב הפריפריה יוקצו 200 מיליון שקל למשרד השיכון. עם היוודע דבר הסיכום, חזר ח"כ אמנון כהן לוועדת הכספים וההצבעות יצאו לדרכן.