חדשות
מחיר תאורת הכבישים לשנה: 40 מיליון שקל
המדינה מבקשת לקצץ בהוצאות התאורה בכבישים הבינעירוניים ומפרסמת מכרז למערכת חוסכת-חשמל
שמואל ברזל י"ג בתמוז תשס"ט - 05/07/2009 16:58
החברה הלאומית לדרכים, תפרסם בעוד כשלושה חודשים, מכרז ראשון מסוגו, לחסכון בהוצאות לתאורת רשת הכבישים בארץ. היקף ההוצאה בכל שנה – 40 מיליון שקל, להארת 80 אלף גופי תאורה.
אחד מחשבונות החשמל היקרים ביותר במדינה מדי שנה, שייך לרשת הכבישים הבינעירונית בארץ, הכוללת כ-80,000 גופי תאורה. עלות הארת רשת זו, בעיקר בצמתים, מסתכמת בכ-40 מיליון שקל בשנה. אלא שבשנים האחרונות, צצו שיטות רבות לחסכון בהוצאות התאורה, המיושמות בחברות תעשייתיות גדולות ברחבי העולם. כעת, מבקשת החברה הלאומית לדרכים בישראל, ליישם באמצעות מכרז, את השיטה הטובה ביותר, שתאפשר חסכון בחשבון החשמל.
"בכל העולם מורגשת בשנים האחרונות עליית מחירים של מוצרי אנרגיה כמו חשמל, גז ומים, המחייבים התנהלות חסכנית בעת השימוש במשאבים אלו", אומר מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים, אלכס ויז'ניצר.
לדבריו, "המוטיבציה של השוק הפרטי לחסוך היא גבוהה ולמעשה, אנו מציעים ליזם שיביא את הרעיון המתאים ביותר, שותפות בסכום הכסף שייחסך, בזכות יישום השיטה שלו. המודל הזה שנוסה בהצלחה במדינות אחרות, מניב חסכון בהוצאות, בשיעור שבין 10% ל-30%. בנוסף לכך, זוהי פעולה נבונה שתצמצם את הפגיעה בסביבה, אם באמצעות שיטות תאורה יעילות יותר ואם באמצעות הפחתת השימוש באנרגיית חשמל. למדינה יש רצון לחסוך בהוצאות, ליזמים יש מוטיבציה להרוויח וביחד, אנו מאמינים שנוכל לפעול באופן שבו כל הצדדים ייצאו נשכרים. הפניה שלנו היא גם לחברות ישראליות וגם לחברות מחו"ל".
מנהל הפרויקט לחסכון באנרגיה בחברה הלאומית לדרכים, רפי דורסט, מגלה כי עוד לפני פרסום המכרז, נחשפה החברה לפניות משמונה חברות ישראליות, המבקשות לקבל מידע בנושא. "שיטת החסכון באנרגיה באמצעות מכרז מבוסס הצלחה, מיועדת לכל גוף בעל הוצאות אנרגיה גבוהות המעוניין לחסוך באנרגיה ולהעביר את הסיכון של הפרויקט ואת מימונו לגופים מתמחים", מסביר דורסט. "בשוק קיימות שיטות שונות לחסכון. למשל, באמצעות החלפת גופי התאורה לגופים הצורכים פחות חשמל, או באמצעות שימוש במתג "חכם", או שימוש בתאים פוטו-אלקטריים. אנחנו לא נעולים על שיטה מסויימת, אלא על האתגר של מציאת טכנולוגיה שתאפשר חסכון בהוצאות לתאורת הכבישים".