יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

הממשלה תאשר ביום ראשון חוק חדש לבנק ישראל

ביום ראשון יונח על שולחן הממשלה חוק בנק ישראל החדש, שיאושר לאחר שנים של סכסוכים עם האוצר

שמואל ברזל י' בתמוז תשס"ט - 02/07/2009 14:14
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, יובל שטייניץ, יביאו ביום ראשון הקרוב לאישור הממשלה את טיוטת חוק בנק ישראל החדש. חוק זה אמור להסדיר את עקרונות פעילותו של הבנק בדגש על יעדי הבנק, חיזוק עצמאותו והבטחת שקיפות בתהליך עבודתו. על-פי ההחלטה תוך שבועיים יופץ תזכיר החוק.
 
מזה זמן רב בנק ישראל ומשרד האוצר התדיינו לגבי עקרונות החוק וסעיפיו ובשבועות האחרונים הגיעו לכלל סיכום במרב מהנושאים המובאים בטיוטת החוק.
 
בשבועות האחרונים, בהנחיית ראש הממשלה ובתיווך מנכ"ל משרד ראש הממשלה, קיימו ראשי משרד האוצר ובנק ישראל דיונים בנושאים האחרונים שעמדו על הפרק ולאחר הכרעת ראש הממשלה, מובאת טיוטת החוק לאישור הממשלה. החלטת ממשלה זו הינה שלב משמעותי וחשוב לקראת סיום תהליך חקיקת חוק בנק ישראל החדש.
 
טיוטת החוק המצורפת להחלטה מבטיחה את עצמאותו של בנק ישראל, אך דורשת שקיפות ומאפשרת בקרה טובה יותר על החלטות הבנק. על-פי טיוטת החוק, תוקם ועדה מוניטארית שתורכב משישה חברים, בהם נגיד בנק ישראל, המשנה לנגיד ושלושה נציגי ציבור, אשר תקבע את המדיניות המוניטארית של מדינת ישראל ובכלל זה את מדיניות הריבית. עוד נקבע כי תוקם מועצה מנהלית שתאשר את תוכנית העבודה השנתית ואת תקציב בנק ישראל ומרבית חבריה יהיו נציגי ציבור. בחוק כלול מנגנון הפיקוח על השכר, עליו הכריע ראש הממשלה בשבוע שעבר.
 
חוק בנק ישראל הנוכחי חוקק בשנת 1954, ולמעט מספר תיקונים, לא בוצעו בו שינויים במטרה להתאימו למציאות הכלכלית הנוכחית ולתפקידיהם וסמכויותיהם של בנקים מרכזיים בעולם. עניין חקיקת חוק חדש לבנק ישראל נמצא על סדר היום הציבורי מראשית שנות ה-90. לאחר כינונה של הממשלה החדשה, הורה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לסיים במהירות האפשרית את הכנת החוק החדש במטרה להעניק כלים לבנק ישראל לנהל מדיניות מוניטארית מודרנית כנהוג במדינות המובילות בעולם.