יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

דרישה ציבורית נרחבת להקפיא הרפורמה במס

חברי ועדת הכספים דורשים לבטל את הרפורמה במס במקום העלאת המע"מ על ירקות

שמואל ברזל ח' בתמוז תשס"ט - 30/06/2009 16:33
ועדת הכספים של הכנסת דורשת ממשרד האוצר לבצע הקפאה של כל הפחתות המסים במסגרת הרפורמה, למשך שנתיים, ובמקום זאת לבטל את כל הגזירות שהוטלו על הציבור, במיוחד על השכבות החלשות, במסגרת תקציב המדינה הדו-שנתי.
 
בדיון שנערך היום (ג') בועדת הכספים, מסרו נציגי משרד האוצר ורשות המיסים סקירה אודות מדיניותם הכוללת בנושא המיסוי, לאור הצעתם להעלאת המע"מ על הפירות והירקות, הטלת מיסוי על תיירות, דחיית מס ההכנסה השלילי, הפחתת נקודות הזיכוי לסטודנטים, ועוד. 
 
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ הרב משה גפני, שהודיע בשבוע שעבר כי יאחד את הדיונים, אמר כי כל נושא המיסים יידון בוועדה במקביל ולא בנפרד, וזאת כדי לדעת את המדיניות הכוללת בנושא, מאחר ומצד אחד מפחיתים מיסים לחברות ולחזקים, ומצד שני מעלים מיסים לחלשים על הפירות וירקות.
 
נציגי רשות המיסים הציגו את המטרות והמדיניות בהעלאת המע"מ על הפירות והירקות. לדבריהם, אין כל טעם להפלות בין הפירות והירקות לבין שאר מוצרי הצריכה הבסיסיים, כגון לחם, חלב ותרופות המחויבים במע"מ.
 
סמנכ"ל רשות המיסים בועז סופר אמר בדיון, כי מטרת הפחתת המיסים הכוללת היא המרצת הפעילות הכלכלית. לדבריו, "הפחתת שיעורי המס איננה המטרה, אלא האמצעי". בנושא המיסים על התיירות אמר סופר, כי אין הצדקה לפטור את שירותי התיירות, והמס יוטל רק על הלינות, השכרת רכב ואשפוז בביה"ח, ולא תחול על הטיסות. בנושא הטבות המס לישובים אמרו נציגי רשות המסים, כי הם מבקשים להקפיא את ההטבה בערך הנוכחי. בנושא מס ההכנסה השלילי ביקשו לדחות את הביצוע עד ל-2011 בעקבות חסר תקציבי.
 
נציגים רבים, ממגוון רחב של אוכלוסיות, ביניהם נציגי השווקים, אמהות חד-הוריות, נציגי החקלאות, חברות תיירות, וסטודנטים, השתתפו אף הם בדיון ומחו על העלאות המיסים הללו, שיפגעו בציבור נרחב מאד, בעיקר של האוכלוסייה החלשה בישראל, ואף עלולים לגרום לקריסת מספחות, להפסקת התיירות ולפגיעה במאות אלפי אזרחים בישראל.
 
יו'ר לשכת מארגני התיירות, שמואל מריר, אמר כי "60 שנות השקעה בתחום התיירות ירדו לטמיון אם יטילו מיסים". נציגי השווקים אמרו, כי פירות וירקות הם הבסיס של הציבור הכי חלש בישראל והם אלו שיצטרכו לשלם על העלאת המיסים. "אנו אלו שרואים כיצד אנשים אוספים עגבניות ופירות מהרצפה בשוק. איך ניתן להטיל מיסים על המוצר הבסיסי ביותר?", שאל.
 
ח"כ שלי יחימוביץ אמרה כי מדובר בגזירות קשות מאד ואין להם הצדקה. "יש להקפיא את הרפורמה במס במקום להטיל את כל הגזרות הללו, מאחר והסכום שיכנס לקופת המדינה קרוב לכל ההכנסות מכל הגזרות הללו", אמרה.
 
ח"כ הרב יצחק וקנין אמר כי יתנגד להצעות הללו בכל כוחו, "אצביע בדמי ובגופי נגד הצעות אלו, גם אם הדבר יעלה במשרתי", אמר.
 
ח"כ חיים אורון אמר אף הוא כי מבצעים מהלך בלתי הגיוני. "מפחיתים ממי שיש לו ומעלים למי שאין לו. זוהי מדיניות פסולה. אם רוצים להשוות את המס בין הלחם לפירות והירקות, תורידו את המס מהלחם לרמה סבירה ותעלו את המס על הפירות לאותה רמה, אך לא ל-16 אחוזים'. 
 
ח"כ יעקב אדרי אמר, כי כל חברי הועדה מסכימים לבצע הקפאה ברפורמה במס במקום הגזרות. "אם תהיה פריחה בענף התיירות, תטילו מיסים. אין תיירות גם כך. המסים רק יגרמו למצב גרוע יותר ולפיטורים של עובדים רבים, וכך גם בנושא הפירות והירקות, משפחות יקרסו".
 
ח"כ מאיר שטרית אמר, כי אין אף כלכלן שתומך בהמשך הפחתת המיסים בעת הזאת. "במידה ותבטלו את הגזרות ותעצרו את הפחתות המיסים, אדאג שהאופוזיציה לא תתנגד לתקציב המדינה. זה מה שצריך לעשות בעת הזאת", אמר.
 
ח"כ מירי רגב אמרה, כי מדובר בשורת גזירות חמורות שפוגעות בצורה אנושה בציבור. "אני מתנגדת לכך. עומדים להדיח אותי מהוועדה בשל התנגדותי למיסים הללו, אך אסור שהם יתקבלו בוועדה, הם ימיטו אסון על הציבור", אמרה.
 
בסיום הדיון אמר יו"ר ועדת הכספים, ח"כ הרב משה גפני, כי מדובר בעיוות אמיתי כפי שמצטייר מכל הדוברים בדיון ומכל חברי הוועדה, ללא הבדל בין קואליציה לאופוזיציה . "כאשר אין מקורות מימון אחרות, אין ברירה מלהטיל מיסים גם אם הם חמורים מאד, אך ישנם מקורות. אני מודע למדיניות ראה"מ בהפחתת המיסים ובחשיבותה, אך בעת הזאת כאשר שוקלים את הדברים, יש להקפיא את הפחתת המיסים לשנתיים ולבטל את כל הגזירות", אמר גפני, שביקש מאנשי האוצר להשיב על-כך. רביב סובל מאגף התקציבים אמר, כי יבקש את תשובת שר האוצר.
 
יו"ר ועדת הכספים הוסיף, כי אין ספק שתקציב המדינה יעבור בוועדה, "אבל איך נסתכל בעיניים של אזרחי ישראל כאשר נתמוך בגזירות הקשות האלו כאשר ישנה דרך אחרת לדאוג להכנסות לקופת המדינה בהקפאת הפחתת המס. התקציב שנכנס לכאן לא ייצא באותה הצורה, אך הוא יעבור. אני מבקש מהאוצר לשקול את בקשת חברי הוועדה בנושא הקפאת הפחתת המיסים", סיכם.