יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

רשות המים לא תגבה את מס הבצורת על המים

ועדת הכספים זעמה על קמפיין המס של רשות המים - וגביית מס הבצורת נדחתה

שמואל ברזל ג' בתמוז תשס"ט - 25/06/2009 15:17
מס הבצורת על צריכת מים לא ייכנס לתוקפו בראשון לחודש יולי. כך החליטה היום (ה') ועדת הכספים של הכנסת.
 
ההחלטה על הטלת מס הבצורת על צריכה מוגדלת של מים, היא יוזמה של רשות המים, כדי לצמצם את השימוש במים לנוכח המצב העגום בכנרת ובמאגרי המים של ישראל. משרד האוצר ביקש להכניס את החקיקה על המס במסגרת חוק ההסדרים.
 
בישיבה שקיימה היום ועדת הכספים בתל-אביב, בהשתתפות ראשי רשויות, נציגי ארגונים חברתיים, ארגון עובדי המים, תאגידי מים ועוד, נשמעו טענות קשות נגד הטלת המס. איגודי המים ברשויות הוסיפו, כי אין הם יכולים טכנית לגבות את המס.

במהלך הדיון אמר מנהל רשות המים אורי שני, כי מטרת המס איננה הגדלת קופת המדינה אלא הדאגה למצב המים החמור במדינה כאשר ע"י הטלת המס, ציבור הצרכנים יזהר יותר בשימוש מיותר במים.  
 
חברי הכנסת שנכחו בוועדה אמרו כי הם מכירים בחשיבות מציאת פיתרון למצב המים בישראל אשר נמצא במצב חמור מאד, אך עם זאת התקנה שנקבעה פוגעת קשות בציבור רחב מאד באוכלוסיה.
 
ח"כ רונית תירוש אמרה כי יש לה הצעה חלופית: "מכיוון שלא מדובר בבעיה תקציבית מדוע להחיל מס? יש לפעול לחינוך למניעת בזבוז במים, וזאת על-ידי עידוד צרכנים אשר אינם מבזבזים מים בתמריץ כספי".
 
ח"כ הרב אורי מקלב אמר, כי הפגיעה הקשה ביותר ממס הבצורת היא על משפחות ברוכות ילדים, כאשר ברור שמשפחה ברוכת ילדים צורכת מים בכמויות גדולות יותר לשטיפת הבית, לכביסה, בישולים וכו' וזאת בכמויות גדולות בהרבה ממשפחות אחרות. כמו-כן, כמות המים המוקצבת בהצעת האוצר לנפש אינה מגיעה לסף הממוצע בישראל, כאשר הממוצע הוא הרבה מעל ל-3 קוב מים לנפש. בהצעה הנוכחית המוצעת בפנינו, 97 אחוזים מאזרחי ישראל יקבלו קנסות, ובעיקר משפחות ברוכות הילדים". 
 
ח"כ מקלב העלה בעיות רבות נוספות בהצעה הקיימת, בהם הקנס הרטרואקטיבי, בעיות של נזילות סמויות, דירות סטודנטים, בניינים משותפים, ועוד,  אשר כולם יתקשו בעקבות היטל הבצורת. הרב מקלב מחה על העובדה שרשות המים פרסמה בעיתונות עדכון לציבור על החוק ואכיפתו מה-1 ליולי. "אנחנו יושבים כאן ודנים במה שכבר פרסמתם בעיתונים לציבור כנתון עובדתי. זוהי זילות של הכנסת".
 
בסיכום הדיון אמר יו"ר ועדת הכספים, ח"כ הרב משה גפני, כי יקים צוות שיבדוק עם רשות המים אופציות אחרות להגברת החיסכון בשימוש במים, אך לא בדרך הנוכחית הגורמת לנזק עצום למשפחות, לסטודנטים, ולנכים אשר הביעו אף הם את עמדתם והתנגדו למס בהצעה הנוכחית בתוקף. "ההצעה הנוכחית לא תעבור, ולא תחול מהראשון ליולי.  בימים הקרובים נקבל את המלצת הצוות שהוקם, על-מנת למצוא חלופות ראויות למצב המים בישראל,  אך ללא פגיעה כה קשה באוכלוסיות רבות במדינה", אמר.
 

המס יגיע למשרד האוצר ולא לרשות המים

 
 
ובתוך כך, אומר ארז וייסמן מנכ"ל ארגון עובדי המים, כי היטל המים לא רק שאינו מועיל במאום למשק המים, אלא שהוא אף מעודד את הרשויות המקומיות להמשיך ולבזבז, כיוון שמי שנושא בעולו הם האזרחים ולא הרשויות. "קל מאוד להפיל את עלות משבר המים על האזרח הקטן, על החקלאים או על משווקי הירקות", אמר.
 
לדבריו, צרכני המים הגדולים הן הרשויות המקומיות. "מערכות המים שלהן סובלות מחוסר יעילות ואיבוד מים עצום. רשות המים נכשלה בהתמודדות עם ראשי הערים וכעת היא מנסה להטיל את השלכות הכשלון הזה עלינו האזרחים, הוסיף וייסמן.
 
מנכ"ל ארגון עובדי המים הוסיף, כי אזרחי ישראל אינם יודעים, שכספי היטל הבצורת הולכים למשרד האוצר ולא לרשות המים ולכן לא ייעשה בהם שימוש לשיקום ושיפור משק המים כלל.