יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

הרמטכ"ל נוטל אחריות "השגיאה היא שלי, לא ירינו בהתחלה"

בפני וועדת טירקל הודה הרמטכ"ל כי היו כשלים מודיעיניים ואסטרטגיים רבים בביצוע ההשתלטות על המשט הטורקי. "השגיאה שלי שלא ירינו בהתחלה, לא ידענו כמה אנשים יש, לא ביררנו מספיק". עם זאת: "צה"ל פעל ללא דופי, היינו בסכנת חיים"

איתן פריד, א' באלול תש"ע - 11/08/2010 11:17
"אני נושא באחריות לפעולות הצבא": לאחר שלושה ימים שבהם מגלגלים בצמרת המדינית את האחריות לנזקים האדירים שהסבה השתלטות צה"ל על המשט הימי לעזה, הראשון שנוטל על עצמו את האחריות הינו הרמטכ"ל, רב אלוף גבי אשכנזי. בהופעתו לפני וועדת טירקל לחקר אירועי המשט אמר הבוקר (ד') הרמטכ"ל כי היו טעויות רבות, טעויות כלליות ו"גם שלי". בפתח דבריו מיהר ליטול את האחריות, אותה הסירו מעליהם הממונים עליו, וקיבל במילים פשוטות את האחריות המתבקשת.

בחקירתו אמר הרמטכ"ל, כי הטעות הקריטית ביותר היתה, שהחיילים הורדו אל הסיפון לפני שהיה ירי ממוקד על העומדים עליו. "השגיאה המרכזית, כולל שלי, הייתה שחשבנו שעל הסיפון יהיו 10/15 אנשים, אנחנו נזרוק רימוני הלם, הם יזוזו, ואז נוכל תוך דקה להוריד 15 לוחמים. פה הייתה השגיאה, היינו צריכים להתאים תנאים ולצבור כוח בהכי מעט זמן. היה צורך לבצע ירי עם נשק מדויק, כדי לנטרל את מי שמונע לרדת, דבר שיקטין את הסיכון לחיילינו". אשכנזי ציין:" זה הלקח המרכזי לפעולה הבאה".

לגבי חלקו של המודיעין, גם כאן הודה שהיתה בעיה. "לא חקרנו את הארגון, הוא לא היה בסדר העדיפויות כי אינו מוגדר כארגון טרור והוא נמצא בטורקיה, שאיננה מדינת אויב". משום כך, ארגון הטרור IHH לא היה מוכר מספיק לחיילים שפעלו בשטח ולא לאילו ששלחו אותם למשימה. החיילים לא היו מוכנים כראוי.

בניגוד לקודמיו, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הטחון אהוד ברק, לא התחמק הרמטכ"ל מנטילת אחריות, ולא היסס לפרוש את הכשלים. אשכנזי ציין לשבח את פעילותם של החיילים באירוע. "החיילים פעלו בהתאם לערכי צה"ל. אני גאה באופן אישי שאלה החיילים שיש לנו. בנסיבות אליהן נקלעו לוחמי השייטת בסיכון חיים, החיילים פתחו באש מוצדקת, ירו במי שצריך ולא במי שלא צריך".