יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

זהירות! עקרבים בדרך אליכם

חייהם של כמה עשרות ילדים ניתן היה להציל על ידי הקפדה מתאימה על כללי הזהירות הנדרשים?

איתן פריד, ל' באב תש"ע - 10/08/2010 20:11
מדי שנה פונים לטיפול בבית החולים עשרות ילדים שנעקצו על ידי העקרב הצהוב. חלק מהילדים מפתחים בשל גילם תגובות מסכנות חחים. העקרב הצהוב החי באזור הנגב  פעיל בעיקר באביב ובקיץ ובתקופה זו  נרשמת עלייה גדולה במספר הנעקצים (אם כי גם בחורף מתרחשות עקיצות). ארס העקרב מורכב מחלבונים קטנים המתפזרים בגוף ועלולים להשפיע על מערכות הגוף ועל איברים רבים, ביניהם הלב והמוח.

"לעיתים מגיעים ילדים למצב של כמעט מוות" מספר ד"ר צחי לזר, רופא בכיר ביחידה לטיפול נמרץ ילדים בסורוקה ומוסיף "תגובות הנעקצים שונות מאדם לאדם ומילד לילד. אצל אנשים מסוימים, עלולה עקיצת עקרב לגרום לפגיעה לבבית קשה מאד".

לדוגמא: לפני כשבוע התלונן טופל בבית החולים סורוקה ילד בן חמש שהתלונן על כאבים בכף הרגל. הוריו חשדו שהוא נעקץ על־ידי עקרב צהוב ומיהרו להביאו לחדר מיון ילדים בסורוקה שם אישרו הרופאים כי אכן מדובר בתמונה המתאימה לעקיצת עקרב צהוב. הילד סבל כבר מפגיעה בתפקוד הלב והמערכות הנלוות לו, בנוסף נצפו לחץ דם נמוך והפרעות קצב מסוג פרפור חדרים.

חשוב לדעת:

•    כמו בכל סכנת היפגעות, הדרך הטובה ביותר לטפל בעקיצות עקרב היא המניעה. יש להימנע מהרמת אבנים, לנער היטב נעליים, שמיכות ובגדים לפני השימוש בהם, לבדוק היטב את השטח לפני שמתיישבים או נשכבים עליו ולסגור את דלתות הבית.

•    במקרה של עקיצה יש להרגיע את הנעקץ ולפנותו בהקדם האפשרי לקבלת טיפול רפואי.

•    אין צורך לבצע כל טפול מקומי באזור העקיצה - אין לשים חוסם מכל סוג שהוא באזור העקיצה, אין לחתוך את אזור העקיצה ואסור למצוץ את הארס!

•    חלק מהרעלים של עקיצת העקרב משפיעים על מערכת העצבים וחלקם מזיקים לתפקוד הלב. לרוב לא ניתן לחזות ולהעריך אם מתפתחת בעיה לבבית ולכן יש להפנות את הנעקץ לטיפול רפואי בהקדם.

•    עקיצת עקרב עלולה לסכן חיים  במיוחד של ילדים מתחת לגיל 18 בניגוד למבוגרים שאצלם  עקיצות העקרב קלות יותר בדרך־כלל והתמותה כתוצאה מהן נדירה יותר.