יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08/05/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

הרבה יותר מתעלפים בעשור האחרון

מנתונים שמפרסם היום מד"א עולה, כי בעשור האחרון כמעט הוכפלה כמות המתעלפים בחודש החם ביותר של השנה, כשבשנה האחרונה נשבר שיא של יותר משבע מאות מקרי התעלפות

איתן פריד, כ"ה באב תש"ע - 05/08/2010 16:16
‏אם נדמה כי בכל קיץ מידות החום בישראל שוברות שיא, כל פעם מחדש, עכשיו מתברר כי מזג האוויר בישראל אכן הופך לבלתי נסבל יותר ויותר.

מנתונים שנאספו בידי מד"א במהלך העשור החולף עולה, כי חל זינוק חד במקרים בהם צוותי מד"א הוזעקו לטפל באנשים שסבלו מהתייבשות, תשישות או עילפון עקב החום הכבד.

במהלך חודש יולי השנה טיפלו צוותי מגן דוד אדום ב-721 מקרי התעלפות והתייבשות של אזרחים ברחבי הארץ, לעומת 399 מקרים בלבד ביולי 2000. מספר השיא של מטופלים בשל פגעי מזג האוויר היה בשנת 2009, כאשר מד"א טיפל ב-730 נפגעים.

מנכ"ל מד"א, רמ"ג אלי בין, מסביר כי העלייה החדה במספר הנפגעים בעשור החולף נובעת לא רק מהעלייה החדה בטמפרטורות בחודשי הקיץ, אלא גם מחוסר תשומת לב של אזרחים המטיילים באזורים חמים בזמן חופשת הקיץ. "הקפדה על כללי בטיחות בסיסיים כשתייה מרובה והגנה מהשמש במהלך פעילויות הנערכות בחום כבד, היא הכרחית ויכולה אף להציל חיים, בייחוד בחודשי הקיץ החמים בישראל".

להלן המלצות מד"א למניעת התייבשות:

איך נזהה התייבשות? התייבשות מלווה בדרך כלל בכאבי ראש עזים, חולשה, ישנוניות או אפאטיות (בעיקר אצל ילדים), בחילות והקאות. בשלבי התייבשות "מתקדמים" יותר, האצה בדופק ומיעוט בכמות השתן תוך התכהותו. לרוב, פניו של האדם יהיו חיוורות ובמקרים קיצוניים הוא אף עלול להתעלף ולאבד את ההכרה. אצל תינוקות יש לשים לב לכמות השתן בטיטול – טיטול יבש משמעו ילד שהתייבש. שתן צלול הוא סימן טוב מאוד לשימור כמות הנוזלים בגוף, אצל ילדים ומבוגרים כאחד. 

לאורך כל השנה ובעיקר בקיץ מומלץ להרבות בשתייה – תחושת הצמא לעיתים אינה מספקת וכדאי לשתות באופן יזום. חשוב מאוד להשקות את הילדים שכן הם עצמם אינם מודעים לרוב לחשיבות השתייה. בעת תכנון טיול, כדאי לתכנן מראש את כמות המים הנדרשת – ליטר וחצי לפחות לאדם לכל שעת הליכה רגלית בשמש. אם הילדים מסרבים לשתות, אפשר "לרמות" אותם עם שתייה ממותקת קלות או ארטיק קרח.

מקרי התייבשות, תשישות ועילפון בחודש יולי לאורך עשור
         
  שנה מספר מקרים טמפ' ממוצעת מספר ימים חמים
  2000 399    
  2001 518    
  2002 519    
  2003 539    
  2004 592    
  2005 486    
  2006 551    
  2007 586    
  2008 611    
  2009 730    
  2010 721