יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

"לא מתרגשים מהאיומים של טורקיה"

שר החוץ הטורקי, אהמט דבואטלו, מאיים כי אם ישראל לא תיענה "תוך זמן סביר" לדרישות הטורקיות, ארצו תנתק את היחסים הדיפלומטיים עם ישראל. גורמים בכירים בירושלים הגיבו בזלזול: "הצעד הזה יחזור לטורקים כבומרנג והם יינזקו יותר מישראל"

יוסי בלוך, כ"ג בתמוז תש"ע - 05/07/2010 12:33
לא מתרגשים מהטורקים. "ישראל לא חוששת מאיומי טורקיה לנתק את היחסים הדיפלומטיים עמה". כך אמרו בצהריים (ב') גורמים מדיניים בירושלים, בעקבות איומי שר החוץ הטורקי אחמט דבואטלו לנתק את היחסים הדיפלומטים עם ישראל, אם זו תעמוד בסירובה להתנצל על אירועי המשט לעזה.

הגורם מדיני שהתראיין לאתר "וואלה" אמר, כי "טורקיה איננה מתנהגת כמי שמעוניינת בהשבת היחסים למצב תקין ומנסה לגרור את ישראל להתנצחות פומבית שתוביל למעשה קיצוני. אין בכוונת ישראל לתת לטורקים את התענוג".  הגורם התייחס גם לדרישת הטורקים להקמת ועדת חקירה בינלאומית לחקירת האירועים. לדבריו, ישראל כבר הקימה ועדה כזו המורכבת מנציגים ישראלים וממשקיפים בינלאומיים. הגורם הוסיף כי ישראל לא מתכוננת להתנצל על האירועים בלב ים: "עמדת ישראל ברורה והיא בוטאה בנאומו של ראש הממשלה".

קודם לכן אמר גורם נוסף בירושלים כי "מי שנוקט לשון איומים ואולטימטום ודאי אינו מעוניין בהיענות לדרישותיו, אלא במציאת תירוץ לנקיטת צעדים חריפים. תירוצים אלה לא ישכנעו את דעת הקהל באירופה ובארצות הברית אם טורקיה תחליט לממש את איומיה. אנחנו לא חוששים שטורקיה תממש את איומיה, כי אם תחליט על ניתוק יחסים הצעד הזה יחזור אליה כבומרנג מצד שותפותיה במערב והיא תינזק מזה הרבה יותר מישראל". הגורם הוסיף, כי "כאשר ברית המועצות הגדולה החליטה לנתק את היחסים עם ישראל ב- 67', היא דחקה לשוליים של הפוליטיקה המזרח תיכונית את עצמה ולא את ישראל".

הדברים החריפים באים על רקע החרפת הטון הטורקי נגד ישראל. הבוקר התראיין שר החוץ הטורקי, אהמט דבואטלו, לעיתון הטורקי "הורייט" והציג את רשימת הדרישות של הטורקים מישראל: "בשבוע שעבר נפגשתי עם שר התעשייה והמסחר הישראלי בנימין בן אליעזר והעברתי לו מספר מסרים שאותם יעביר לממשלת ישראל. לא קבענו מועד מדויק לקבלת תשובה, אבל לא נמתין לנצח. טורקיה דורשת מישראל להתנצל, לפצות את משפחות הקורבנות של המשט ולהסכים לוועדת חקירה בינלאומית".

דבואטלו איים בניתוק היחסים הדיפלומטים בין אנקרה לישראל, אם האחרונה לא תמלא אחר דרישותיה של ארצו. "לישראל יש מספר אופציות: עליה להתנצל בפנינו או להסכים לוועדת חקירה בינלאומית ולהכיר במסקנות שלה. אחרת היחסים הדיפלומטיים בינינו ינותקו. הראינו להם דרך יציאה", אמר דבואטלו. "אם הם יתנצלו כתוצאה ממסקנות החקירה שהם עצמם עורכים, זה יהיה בסדר מבחינתו. אבל כמובן שקודם כל אנחנו צריכים לראות זאת". השר הטורקי הוסיף: "נתכנן את מפת הדרכים שלנו בהתאם להתפתחויות בנושא".

דבוטלו איים גם כי ארצו תרחיב את האיסור לטיסה בשמי טורקיה גם לכלי טייס אזרחיים מישראל, זאת בנוסף לאיסור שהוטל כבר על טיסה של כלי טייס צבאיים. 

היום התייחס גם שר הביטחון אהוד ברק, לסוגיית היחסים בין ישראל לטורקיה. בדיון בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, אמר ברק, כי "מה שקורה בינינו לבין טורקיה לא התחיל ביומיים האחרונים, אפילו לא בחודשיים האחרונים. מדובר על תהליכים פנימיים הקורים בטורקיה שהעצימו מאז הסירוב האירופי להכניס את טורקיה לאיחוד האירופי. במובן מסוים נפגע האיזון בתוך המערכת הטורקית עצמה באופן שהגורמים שהיו בעלי זיקה למערב ולשיתוף עם ישראל נחלשו".

ברק הסביר, כי "יש שינוי עמוק במדיניות הטורקית. העובדה שהשינויים הללו אירעו בטורקיה גרמה לתוצאות המשט. למרות כל ההתפתחויות הללו, אין לנו עניין להגיע לעימות עם טורקיה. אבל יהיה לא נכון לעצום את העיניים למגמות שאנחנו רואים בטורקיה".

בדבריו התייחס ברק במרומז גם לעימות שפרץ אמש בינו לחברו למפלגה, שר התמ"ת בנימין בן אליעזר, שהאשים אותו בהדלפות מכוונות נגדו. ברק הסביר כי הוא עצמו התנגד לפגישה עם הטורקים למרות שהוצעה לו פגישה שכזו בעת שהותו בוושינגטון לפני כשבועיים. "בביקורי בארצות-הברית לפני שבועיים היה ניסיון של הטורקים שאפגש עם שר החוץ שלהם ועם השגריר שלהם בוושינגטון. היה ברור לי שהפגישה נועדה להבהיר דווקא את עמדת טורקיה ולהעלות טענות שלהם נגדנו, כמו חקירה בינלאומית, כמו מתן פיצויים וכיוצא באלה. לכן, אני חשבתי שלא נכון שאקיים פגישה זו".

ברק סיפר כי נתניהו ביקש את חוות דעתו על קיומה של פגישה כזו והוא הביע הסתייגות ממנה. "הבעתי את דעתי ואמרתי שזה לא הזמן המתאים ולא העיתוי הנכון. למחרת השר בן-אליעזר סיפר לי שבשיחה בינו לבין ראש הממשלה סוכם שייפגש עם שר החוץ הטורקי. איחלתי לו שהפגישה תצליח".

גורמים מדיניים העריכו, כי לפי שעה נראה שהטורקים החטיאו מעט את מטרתם והם כיום מחפשים דרכים לרדת מהעץ עליו הם טיפסו. הטורקים אינם מעוניינים להצטייר בשלב זה בעולם כמדינה כה קרובה לאיראן הממהרת לנתק את קשריה עם בת ברית מערבית ודמוקרטית ומנגד לחבק את משטריהם של אסד ואחמדינג'אד.