יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

הרמטכ"ל לא שהה ב"בור" בזמן מבצע ההשתלטות על ה"מרמרה"

החקירה הפנימית בצה"ל לבדיקת אירועי המשט כבר החלה ובינתיים מתבררים פרטים נוספים לפיהם הרמטכ"ל אשכנזי וסגנו גנץ נעדרו מבור הפיקוד של המטכ"ל בקריה. הקצין הבכיר שהיה ב"בור" הוא ראש אגף המבצעים, האלוף טל רוסו. דובר צה"ל: הרמטכ"ל קיבל עדכונים שוטפים

יוסי בלוך, א' בתמוז תש"ע - 13/06/2010 08:49
אשכנזי לא נכח ב"בור". ועדת הבדיקה הפנימית שמינה הרמטכ"ל לחקירת אירועי המשט בתוך צה"ל החלה בשבוע שעבר את עבודתה, לאט לאט מתחילים להתברר פרטים נוספים על ההיערכות הבעייתית לכאורה במערכת הביטחון ובמערכת המדינית לפני הפעולה. 'הארץ' מדווח הבוקר, כי בזמן ההשתלטות על ה"מרמרה" הטורקית לא שהה הרמטכ"ל רא"ל גבי אשכנזי, וסגנו בני גנץ, ב"בור" הפיקוד של המטכ"ל – אשכנזי הגיע למטכ"ל רק לאחר שהפעולה כבר הסתבכה.

על פי הדיווח, ב"בור" שהה רק ראש אגף המבצעים, האלוף טל רוסו, כשבשטח ליד ה"מרמרה" היה הקצין הבכיר ביותר, מפקד חיל הים, האלוף אליעזר (צ'ייני) מרום, שהיה על סיפונה של אחת מספינות הקומנדו.

במהלך ישיבות ההכנה למבצע ההשתלטות על ה"מרמרה" ייצגו את צה"ל נציגים שונים, במיעוט הדיונים היה שותף הרמטכ"ל עצמו, בחלקם ייצג אותו סגנו גנץ, וברוב הדיונים השתתף מפקד חיל הים, האלוף מרום, שהיה האחראי העיקרי על גיבוש התכניות הצה"ליות ועל הצגתן לדרג המדיני.

לאחר מלחמת לבנון השנייה נמתחה ביקורת קשה על ידי הוועדה הפנימית שמינה צה"ל להבדוק את הכישלונות במלחמה בין השאר על כך שבור הפיקוד של המטכ"ל לא הופעל כראוי במהלך הלחימה. משנכנס הרמטכ"ל אשכנזי לתפקידו, חודדו הנהלים ואשכנזי מקפיד לשהות בבור בכל פעם שיש אירוע מבצעי המצדיק זאת, אולם הפעם אשכנזי לא שהה בבור – מה שמראה כי בצה"ל לא נטו לייחס לפעולת ההשתלטות את הקושי שבדיעבד התברר בביצועה.

במערכת הביטחון יש הסבורים כי היעדרותם של שני הקצינים הבכירים בצה"ל מהבור בעת ההתרחשות, מנע מהמפקדים בשטח להסתמך על ניסיונם בעת שהאירוע החל להסתבך ואולי בשל כך לגרור לתוצאות הטראגיות איתן מתמודדת ישראל.

דובר צה"ל מסר בתגובה ל"הארץ", כי "במהלך האירוע נכח ראש לשכת הרמטכ"ל במוצב השליטה של חיל הים כנהוג במקרים מסוג זה ועדכן את הרמטכ"ל וסגנו באופן שוטף. מיד כשהחל השלב האלים הגיע למוצב השליטה גם הרמטכ"ל ופיקד על האירוע, לרבות פינוי הפצועים. הרמטכ"ל עמד כל העת בקשר גם עם האלוף מרום".

יוזכר, כי גם בקרב הדרג המדיני נשמעו טענות דומות כאשר ממלא-מקום ראש הממשלה, השר בוגי יעלון, ששימש כראש הממשלה בפועל בזמן ביצוע הפעולה עקב נסיעתו של ראש הממשלה לקנדה – לא עודכן ע"י צה"ל בזמן אמת בעת ביצוע הפעולה.