יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

ויזל ביקש - אובמה השתכנע?

יועצו של אובמה: נושא ירושלים יידון רק בסוף השיחות. קודם לכן, אירח אמש נשיא ארה"ב אובמה בארוחת ערב את חתן פרס נובל, אלי ויזל, השניים דנו בתהליך השלום ובנושא ירושלים. בסיום שיחתם אמר ויזל: "קיבלתי תחושה שאובמה מכבד את העצה שלי לדחות את ירושלים לסוף התהליך"

אהרן שיין, כ"א באייר תש"ע - 05/05/2010 10:06
הלחץ האמריקני מתרכך. לאחר חודשים בהם דאג הממשל האמריקני להעלות את ירושלים פעם אחר פעם על ראש שמחת סדר היום הבינלאומי, תוך הפעלת לחץ כבד וחסר תקדים על ממשלת ישראל – ככל הנראה בשלה בוושינגטון ההכרה שצעד כזה רק מגביר את התסבוכת המדינית ומעלה את אבו מאזן מרגע לרגע על עץ גבוה יותר ויותר. אמש הביע יועצו של אובמה עמדה מרוככת יותר ואמר כי נושא ירושלים לא יעלה לדיון בתחילת השיחות בין הצדדים - אלא רק בסופן.

היועץ, דייויד אקסלרוד, אמר בפגישה עם עיתונאים יהודים כי "הנשיא הסכים שנושא ירושלים לא יכול להיות הנושא הראשון לשיחות". אקסלרוד הסביר, כי נושא ירושלים "חייב להישאר לסוף". עמדה זו זהה לדרישות הצד הישראלי הגורסות כי ירושלים זו הנקודה הרגישה ביותר במו"מ ועליה לעלות רק בסוף הדיון.

את התזוזה בעמדה האמריקנית תלה בעצמו גם חתן פרס נובל הסופר אלי ויזל, שהתארח אמש בבית הלבן לארוחת ערב עם הנשיא האמריקני. ויזל אמר בסיום שיחתו עם אובמה "קיבלתי תחושה שהוא מכבד את העצה שלי לדחות את ירושלים לסוף התהליך". ויזל הוסיף, "אני חושב שהמתח נעלם וזה טוב".

מאוחר יותר סיפר ויזל בתקשורת "אנחנו חברים הרבה זמן, ופגישה כזו, שארכה למעלה משעה, רק חיזקה את החברות. זו היתה פגישה מאוד חמה. אני חושב שהוא מבין אותי טוב יותר, וגם אני מבין טוב יותר את המוטיבציה שלו. דיברנו על הרבה דברים, חלק מהם אני לא יכול לספר, אבל הדברים בהחלט נהיו לי ברורים יותר. יש בינינו תחושת כבוד הדדי. הוא מבין את העמדה שלי ומכבד אותה, אך איני יכול להגיד האם הוא מקבל אותה או לא". ויזל הוסיף עוד, "המלה ?לחץ' לא עלתה בשיחה, אך הנשיא אמר שהיתה לו שיחת טלפון מאוד טובה עם ראש הממשלה נתניהו והוא חושב שתהליך השלום יתקדם".

הפגישה בין ויזל לאובמה – שני חתני פרס נובל, התנהלה על רקע מודעות ענק שפרסם לאחרונה ויזל בעיתונות האמריקנית ובהן הוא הפציר בממשל אובמה להקל את הלחץ מעל ישראל בפרט בנושא ירושלים. ויזל הזכיר במודעה כי בעוד שירושלים מוזכרת בתנ"ך 600 פעמים, בקוראן היא אינה מוזכרת ולו פעם אחת.

אות נוסף לשיפור היחסים בין ירושלים לוושינגטון, ניתן לראות בדברי, ראש דסק המזרח התיכון בבית הלבן, דן שפירו שאמר בכינוס השנתי של "הליגה למניעת השמצה", כי "הפלסטינים והמנהיגים הערבים האחרים חייבים להכין את האוכלוסיות שלהן לשלום, על ידי הפסקת הצהרות של הסתה, לחנך לדו-קיום ולהושיט יד לציבור הישראלי ולהתחיל בתהליך הנירמול עם ישראל".

שפירו הדגיש כי הממשל לא ימנע מלגנות את ההסתה "ועשינו זאת בשבועות האחרונים, לגנות פעולות של הסתה והטלת סימני שאלה לגבי הקשר ההיסטורי של היהודים לירושלים".