יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

"מרד אזרחי נגד החינוך החרדי"

ראש עיריית תל-אביב, רון חולדאי, דיבר היום בחריפות נגד מערכת החינוך החרדית. לדבריו, החינוך החרדי מהווה 'מעמסה' על האזרח וסכנה על מדינת ישראל. "חייבת לבוא התפכחות, ואולי אף התמרדות, בקרב הרוב האזרחי הדומם", הציע חולדאי

ראובן שטיין, י"ח באייר תש"ע - 02/05/2010 18:57
פער את פיו: ראש עיריית תל-אביב, רון חולדאי, נאם במושב הנעילה של כנס תל-אביב לחינוך מתקדם של מכללת סמינר הקיבוצים בעיר. בין השאר, הוא התייחס במילים חריפות לחינוך החרדי, שלדבריו, מהווה "מעמסה" על האזרח הישראלי.

"חייבת לבוא התפכחות, ואולי אף התמרדות, בקרב הרוב האזרחי הדומם - שתשיב לדמוקרטיה הישראלית את זכותה ויכולתה להתערב ולקבוע באותן סוגיות שהן בנפשה", אמר חולדאי בהתייחסו לחינוך החרדי.
 
קודם לכן, נערך פאנל שבו הוצגה העמדה הנגדית, החרדית, על ידי ח"כ משה גפני. למרות התנגדות הפאנל כולו לדבריו, הוא ציין כי "התלמיד בישיבה לומד על רבי יהודה הלוי, לא על ביאליק".

לדברי גפני, "אנחנו לא נלמד ביאליק. מדוע זה מפריע למישהו שאנחנו מלמדים את מה שאנחנו רוצים? הרי הילד היהודי בחינוך הממלכתי, בסוף לימודיו, לא יודע דבר ביהדות". גפני לא טרח להזכיר את הצלחת החינוך החרדי בהשוואה לזה הממלכתי, אשר מדורג ביחס לעולם במקום נמוך במיוחד.

בכנס משתתפים כ-1,000 אנשי חינוך מהארץ ומחו"ל. בדיון בנושא מקצועות הליבה השתתפו נציגי מגזרים שונים במערכת החינוך, ממלכתי-חילוני, ממלכתי-דתי, חרדי וערבי, שהתמקדו בשאלה האם ניתן להגיע להסכמה על לימודי יסוד זהים במערכת החינוך, שיהוו תוכנית לימוד בסיסית ושווה לכל המגזרים. הסכמה בין המשתתפים, לא נמצאה, בלשון המעטה.

חולדאי: "החרדים יהיו מעמסה"

"כל אחד מלמד מה שהוא רוצה", אמר היום חולדאי. "פלגים איסלאמיים קיצוניים יכולים לחנך נגד מדינת ישראל - והמדינה תממן את החינוך שלהם. גם החרדים מלמדים רק את מה שהם רוצים - ואינם מוכנים ללמד את הליבה האזרחית של מקצועות שכל מדינה מודרנית רוצה שתהיה נחלתם של כל אזרחיה, כדי שיידעו מה פירושה של דמוקרטיה ויהיו מסוגלים לקיים את עצמם כבוגרים, ולא ליפול מעמסה על הקופה הציבורית".

לדבריו, "היום מדינת ישראל היא כנראה המדינה היחידה בעולם שבה החינוך הפרטי ממומן על ידי הציבור - בלי שהוא יידרש לקבל על עצמו מינימום של תביעות חינוכיות".

עוד הוסיף ראש עיריית תל-אביב, כי "בכוחם של לחצים פוליטיים, בשם הרב-תרבותיות וסיסמאות מתקדמות אחרות - מדינת ישראל מממנת ומטפחת ציבורים שלמים של מתבדלים - ואם תרצו, בורים - שמספרם הולך וגדל בקצב מבהיל המסכן את חוסננו החברתי והכלכלי. אני יודע שאני חורג מהתקינות הפוליטית - אך הדברים הם בנפשנו, וצריכים להיאמר. אם נמשיך לממן את החינוך הפרטי, נגיע למצב שבו שוב לא נוכל לעמוד בכך".

ח"כ גפני: "למה שנתפשר?"

ח"כ משה גפני הציע קודם לנאומו של חולדאי, לאפשר לכל תלמיד ישיבה, ללמוד מקצועות שיבחר גם אם אין לו את הידע הנדרש או אם לא נבחן במקצועות הבגרות. "אז הוא לא למד ליבה. הוא למד גמרא. בכל מדינה מסודרת, אם בחור שלמד בישיבה רוצה להיות מהנדס אווירונאוטיקה, מדוע לא לאפשר לו ללמוד זאת? כיום לא מכירים בלימודי ישיבה כשנות לימוד".

ובאשר לטענות גורמים שונים, אמר גפני בהתרסה: "לנו מטיפים מוסר. אומרים לנו, 'אתם החרדים צריכים לגשר, להתפשר'. אנחנו לא יכולים להתפשר, כמו שמבקשים מאלה בציונות הדתית שנלחמים על ארץ ישראל בקיצוניות להתפשר. אז אנחנו שומרים שבת בקיצוניות, זה אסור?"