יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

ארה"ב מחדדת האופציה הצבאית

הפנטגון ופיקוד המטות המשולבים של ארה"ב מכינים תכניות צבאיות שיונחו על שולחנו של הנשיא אובמה - במקרה שיורה על תקיפה באיראן. זאת לאחר שבממשל מודאגים מחוסר ההיערכות לתרחישים צבאיים מול איראן

אהרן שיין, ו' באייר תש"ע - 20/04/2010 09:09
משנים כיוון? הפנטגון ומטה הפיקוד המרכזי של צבא ארה"ב מכינים תכניות צבאיות עדכניות שיונחו על שולחנו של הנשיא אובמה, זאת כחלק מהיערכות אמריקנית מקיפה למקרה שאובמה יורה על תקיפת אתרי הגרעין באיראן – כך דווח הלילה ברשת CNN. על פי הדיווח, בפנטגון מרכזים מאמץ מיוחד בתחום, על רקע דאגה רבה בקרב חברי המועצה לביטחון לאומי.

בתחילת השבוע דווח ב'ניו יורק טיימס' על מסמך שחיבר שר ההגנה האמריקני גייטס ובו הוא מותח ביקורת על כך שאין לממשל אסטרטגיה להתמודדות עם תרחישים שונים במידה ואיראן תיהפך למדינה סף גרעינית.

הדיווח אמש ב'ניו יורק טיימס' עורר סערה גדולה בוושינגטון ועורר זעם רב בבית הלבן. בעקבות הזעם ריכך גייטס את דבריו ואמר כי כוונתו במסמך שהגיש "לא הייתה לשמש אזהרה לצוות לביטחון לאומי של הנשיא, אלא להציג כמה שאלות והצעות שיתרמו לתהליך קבלת ההחלטות".

על-פי הדיווח ב-CNN, ראש המטות המשולבים האדמירל מייק מאלן, הביע מורת רוח מפעילות צוות מתכנני האסטרטגיה הצבאית האמריקנית שלדעתו אינם מתייחסים ברצינות לשאלה כיצד יש להיערך במידה ואכן יהיה צורך לתקוף את אתרי הגרעין של איראן. אחד ממקורביו של מאלן צוטט בדיווח ב CNN, כי מאלן מעוניין "ליצור תחושה של דחיפות גדולה יותר, על-מנת לייצר אופציות צבאיות עבור הנשיא".

דובר הבית הלבן, רוברט גיבס, התייחס הלילה להצהרות הנשמעות מאיראן וטען כי הן אינן משקפות את יכולתה האמיתית של טהרן "יש פער בין מה שהם אומרים לבין מה שהם עושים. איראן באופן שגרתי מצהירה הצהרות על תוכניות שאינן תואמות את היכולת שלה. עם זאת, אנחנו לוקחים ברצינות את העובדה שהם לא עומדים בהתחייבויות שלהם לקהילה הבינלאומית".

עד 2015 איראן תוכל לפגוע בארה"ב

הלילה התיר הפנטגון לפרסום מסמל מסווג ובו מופיעה הערכה כי עד לשנת 2015 איראן תהיה מסוגלת לפגוע בשטח ארה"ב באמצעות מערכת הטילים הבליסטית שהיא עובדת על פיתוחה. במסמך נכתב כי "עם סיוע חיצוני מספק, איראן ככל הנראה תוכל לפתח ולערוך ניסוי בטיל בין-יבשתי המסוגל להגיע לארה"ב עד 2015. תוכנית הגרעין האיראנית ונכונותה של איראן לפתח נשק כזה, הם חלק מרכזי במדיניות ההתרעה שלה".

במסמך נכלל גם דיווח על יכולתה של איראן לחמש את ארגוני הטרור באיראן ובאפגניסטן ואת החיזבאללה והחמאס. בדו"ח נכתב כי איראן חימשה מחדש את החיזבאללה וחידשה את כוחו לאחר מלחמת לבנון השנייה.

הדו"ח מאשים כי איראן מעבירה נשק לטאליבן באפגניסטן, בין השאר דווח על משלוח אנשי "כוח אל-קודס" שהעבירו "כמויות גדולות של אמצעי לחימה מתוצרת איראן, ובהם רקטות 107 מילימטר".

עורכי המסמך מעריכים עוד כי סדר הכוחות האיראני הקרקעי נאמד ב-220 אלף חיילים. בנוסף מעריכים עורכי המסמך כי הזרוע הצבאית הנאמנה ביותר למשטר – "משמרות המהפכה" מונה כ- 130,000 חיילים. בנוסף, סבורים עורכי המסמך כי לאיראן כ- 1,800-1,900 טנקים.